Gazdaság

VÁMMAL KIFEHÉRÍTVE – Drága tankolás

Az üzemanyag-csempészet visszaszorítása érdekében március 17-től vámot kell fizetnie a tankjában lévő üzemanyagért annak az autósnak, aki 24 órán belül nem először lép be Magyarországra. A jelek szerint a rendelkezés beváltja a hozzá fűzött reményeket: az utóbbi néhány napban felére csökkent az autóforgalom az ország keleti határán.

Becslések szerint évente 6 milliárd forint kár éri a költségvetést amiatt, hogy a – főként ukrán, szlovák, szerb és román – határövezetekben virágzik az illegális üzemanyag-kereskedelem. A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) szakemberei az átcsempészett benzin és gázolaj mennyiségét évi 130 ezer tonna körülire tartják. A szervezet vezetői ezért elérkezettnek látták az időt az 1954-ben aláírt, s először 1964-től alkalmazott New York-i egyezmény hazai bevezetésére, mely szerint az tekinthető turistának, aki megszakítás nélkül legalább 24 órát tartózkodik az adott ország területén. A VPOP utasítása értelmében így az elmúlt hét közepétől a határt egy napon belül már nem első ízben átlépő gépkocsik tankjában lévő benzin, illetve gázolaj után vámforgalmi és vámkezelési díjat, áruforgalmi és útadót, valamint környezetvédelmi termékdíjat (Ukrajnából jövet statisztikai illetéket) kell fizetni. Az erre nem hajlandók választhatnak: vagy rögvest visszafordulnak, vagy felajánlhatják gépkocsijuk tankjának üzemanyag-tartalmát a magyar államnak. A pénzügyőrök a feketekereskedelem gyors visszaszorulását remélik az intézkedéstől, amely várhatóan annyira megnöveli a “kiruccanások” költségeit, hogy az már bizonyosan nem éri meg a fuvarozónak.

Osztrák pénzügyi szakértők úgy vélik, a magyar hatóság lépése nincs összhangban az Európai Unióban érvényes jogszabályokkal. Az unióban ugyanis csak az autóbuszokat és a haszonjárműveket “sarcolják” meg, ha tankjukban 200 liternél több üzemanyag van.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik