Gazdaság

RENDSZERT VÁLT A MATÁV – Hibajavítás

A Matáv ellenőrző-vezérlő rendszerét a Digital Equipment Magyarország Kft. közreműködésével alakítják ki. Ennek a hálózati meghibásodások gyors felismerését és javítását végző, kapcsolthálózat-üzemeltető és -vezérlő rendszernek (SNOMS) január 15-én avatták fel az egyik országos ellenőrző központját Győrben.

Menedzselt hálózatai már korábban is volitak a Matávnak, ám azok eddig egymástól függetlenül működtek. A most épülő SNOMS ezeknek a vezérlő rendszereit integrálja egyetlen nagy, egységes menedzsment rendszerbe, mely a nemzetközi előírásoknak megfelelő módon tudja majd ellenőrizni és vezérelni a cég különböző technológiájú és gyártmányú hálózatait. A rendszer teljesen nyílt, ezért képes követni a távközlési hálózat térbeli és technológiai növekedését. Az alapvető esemény- és hibajelzési funkciókon kívül az adott események elemzése után a karbantartók számára kiállított úgynevezett hibajegyek segítségével koordinálja a keletkezett hibák kijavítását, sőt ellenőrzi a korrekció elvégzését is. Folyamatosan méri az adott hálózat forgalmát és teljesítményét, így biztosítva a szolgáltatás egyenletes színvonalát és az esetleges forgalomtorlódások gyors elhárítását.

A kétszintű menedzsment rendszer integrálja az intelligens hálózatokat és szolgáltatásokat: a látszólag izolált hibák statisztikai összefüggéseinek vizsgálata, a visszaéléseket, csalási kísérleteket ellenőrző alrendszerek, és az új, intelligens szolgáltatások létrehozását, tervezését, installálását támogató interaktív rendszer egyaránt benne foglaltatik. A felépülő szisztéma két országos ellenőrző központból – Győrből és Budapestről – párhuzamosan biztosítja a teljes hálózat különféle szempontok szerinti ellenőrzését és vezérlését. A két, egymással is összekötött központi állomáshoz regionális vezérlő centrumok kapcsolódnak. Ezek egy speciális hálózaton keresztül gyűjtik folyamatosan az adatokat a főközpontból, majd előfeldolgozás után továbbküldik azokat a két menedzsment-központba. A regionális állomások – az adatgyűjtés mellett – képesek a környezetükben lévő központok közvetlen ellenőrzésére, miközben kapcsolatban vannak a területi üzemeltetési és fenntartási centrummal is. Ezekbe érkeznek a hibajegyek, s innen riasztják a karbantartó-hibajavító személyzetet a jelzett, diagnosztizált hibák azonnali elhárítására.

A rendszer nagy tartalékokkal rendelkezik: a hiba kijavításáig az országos menedzsment centrum képes átvenni a kieső regionális központok szerepét. A rugalmas, fejleszthető szisztéma lehetővé teszi, hogy a nemzeti távközlési hálózat könnyen alkalmazkodjék a jövőbeli változásokhoz, s az új termékeket, szolgáltatásokat a korábbinál gyorsabban tudják majd bevezetni. A fogyasztók mindebből a bővülő szolgáltatásokat, a javuló színvonalat és a gyors hibajavítást érzékelik majd.

A mellékletet Regős Zsuzsa szerkesztette

Ajánlott videó

Olvasói sztorik