Tavaly október végi megválasztása óta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új elnöke, Jean Todt elődjével, Max Mosleyval ellentétben kimondottan csendben volt, a lehető legkevésbé folyt bele a Forma-1 napi ügyeibe. A francia szakember tegnap azonban számos témára kiterjedő interjút adott, amelyben az F1-et érintő számos kérdésben kifejtette álláspontját.
Schumacherről: “A testvérem, a fiam? Nem, a barátom. Az ember a családját nem választhatja meg, a barátait viszont igen. A kapcsolatunk az együtt töltött évek alatt alakult ki. Nem könnyű elnyerni a bizalmát, félénk, visszafogott típus. Örülök, hogy visszatért, mert a négykerekű versenyzés biztonságosabb, mint a kétkerekű. Az én tanácsomat is kikérte, aztán döntött. Ha jó autót kap, most is gyors lesz.”
Az elődről, Max Mosleyról: “A barátom, az egyik legokosabb ember, akit ismerek, aki még ellenfélként is nagyszerű volt. Borzasztó sokat tett a biztonságért, akár a versenypályáról, akár a közutakról van szó. Elég csak arra gondolnunk, hogy Senna óta senki sem halt meg (az F1-ben). Egyébként mindenkinek megvan a maga stílusa” – utalt az angol konfrontatív habitusára Todt.
Flavio Briatoréről: “Bizonyíték? Egyértelmű volt, valaki (Pat Symonds, Renault-főmérnök) még bocsánatot is kért. A Motorsport Világtanácsban egyetlen ember (Bernie Ecclestone) szavazott a büntetés ellen! Még foglalkozunk az üggyel, az engedélyeket illetően, minden csapatfőnöknek kell majd kapnia” – utalt az FIA-elök arra, hogy a szervezetnek nem volt már joghatósága Briatore felett,miután távozott a Renault-tól.
A költségcsökkentésekről: “Ellenzem a költségplafont, mert például Kínában ugyanakkora befektetéssel többet lehet elérni, mint a világ más tájain. A szabályokon keresztül kell spórolni, például évi egy aerodinamikai csomaggal. Hogy az autók jobban csúszkálnak majd Monacóban? Talán a pilóták képességein múlik!”
A szabályváltoztatásokról, az F1 jövőjéről: “Igyekszem a lehető legvilágosabbá tenni őket, de biztos nem lesz gond, a mérnökök nagyon okosak. A jövő az új technológiáké, elfogadhatatlan, hogy a KERS-t csak a költségek miatt ejtsék, a csapatoknak azon kell dolgozniuk, hogy olcsóbbá tegyék. Az F1-ben meg kell érteniük, hogy a világ megváltozott: egyszerűen nem védhető, hogy egy versenyautó 80 litert fogyaszt 100 kilométeren. A nézőknek nem számít, hogy egy csapat 50 vagy 5 milliót költ.”
A 2010-es idényről: “13 csapatunk lesz, három új (sic!), egy, a Sauber hosszú múltra tekint vissza, jön a Virgin és a Lotus. A Renault-nál teljesen új a tulajdonos. Érdekes szezon lesz! Legjobban az autók teszten látott megbízhatósága lepett meg, régen elromlottak a felfüggesztések, a sebességváltók, most semmi!”
Az új csapatokról és a Stefan GP esetleges beugrásáról: “A Motorsport Világtanács legutóbbi ülésén támogattuk, hogy egy csapat összesen három futamot kihagyhasson. De ha egy csapat kiszáll a bajnokságból, nem kerül a helyére automatikusan egy új. Kizárólag az FIA dönthet arról, hogy egy új belépő megfelel-e” – üzent Todt nem túl burkoltan a beugrásra készülő Stefan GP-t teljes mellszélességgel támogató Bernie Ecclestone-nak.
Kihez húz a szíve?: “A Ferrarihoz vagy Schumihoz? Az FIA-hoz! Életem legfontosabb időszaka a Ferrarihoz kapcsolódik, de ez már a múlt. Kapcsolatban vagyok velük, de csak ugyanúgy, mint a többi csapattal. Öreg vagyok már ahhoz, hogy azt hallgassam, Schuminak vagy Ross Brawnnak fogok kedvezni. Ott leszek Bahreinben, de inkább a tévében nézem majd a futamokat.”
A személyes jövőjéről: “írok majd egy könyvet, de csak az FIA-elnöki megbízatásom után. Nem csak a Ferrariról szól majd. Az FIA élén csak egy ciklusra maradok, elképesztő belegondolni, hogy Mosley 16 évig csinálta! Van más dolgom is, az élet pedig rövid.”