Élet-Stílus

Luxus egy egymilliós autó?!

Nem a nagy értékű, hanem a nagy teljesítményű autók után kell majd vagyonadót fizetni jövőre. Luxusnak számít egy 10 éves, hétszázezret érő 2,2 literes Renault Safrane?

A köznapi nevén súlyadóként ismert adónem, amelyet két éve már nem is súly alapján, hanem a teljesítmény után fizetünk, adja az új adónem alapját. E szerint, a 125 kilowatt (168 LE) teljesítményt meghaladó személygépkocsik a jelenlegi teljesítményadó 2-szeresét fizetik majd 175 kilowattig (235 LE), 2,5-szeresét 175-200 kilowatt között, és háromszorosát 200 kilowatt (268 LE) felett.

A jelenlegi teljesítmény vagy Súlyadó:

0-3 éves korú autó esetében 300 forint/kilowatt, 4-7 éves kor között
260 forint/kilowatt, 8-11 éves kor között 200 forint/kilowatt, 12-15
év között 160 forint/kilowatt, míg a 16 évesnél idősebb kocsiknál 120
forint/kilowatt.

Ez, egy 168 lóerős (125 kilowatt) teljesítményű kocsi esetében, 0-3 éves kor között 75.000 forint adót jelent majd jövőre. Egy ugyanilyen, de 10 éves kocsi esetében pedig kerek 50 ezer forint adóterhet.

Felvetődik a kérdés, miért nem érték alapján számítják? Hiszen egy régi, 10 éves Renault Safrane 2,2 literes motorral beleesik a kategóriába, miközben korántsem tekinthető vagyontárgynak hétszázezres piaci értékével. Ugyanígy egy Peugeot 406-os – egy jó állapotban lévő 98-as évjáratú egymillió forintért is megszerezhető – már „vagyonadóval” sújtott, míg például egy vadonatúj Volvo S 60 2.4 dieselért, amely csak 163 lóerős, nem kell pluszadót fizetni, bár 7,8 millió forint a listaára.

A cikk olvasóinkat is aktivizálta és László küldött is
néhány érdekesebb darabot ár/lóerő szempontból. Üzemképes, érvényes papírokkal rendelkező 87-92-es Alfa
164-est (ami 180-210LE) már kicsivel 200 ezer forint felett is meg
kapni – írja. A másik véglet pedig a Mercedesnél a CLK E220CDI coupe, amely 13
130 000 forint (150LE).

A magyarázat, véli Róbert Gábor a Datahouse autóipari adatszolgáltató cég elemzője, éppen abban rejlik, hogy egy autó értékét, hogyan lehet meghatározni. Még az olyan komoly adatbázisok, mint az Eurotax német használtautó-adatbázis, amelyből a nepperek többsége is dolgozik, is csak igen bajosan lehetne hivatalos forrás. A kormány vélhetően ezért döntött, hogy gyári vagy legalábbis az adásvétel során kötelezően megadott adatok alapján veti ki ezt az adót.

A magyar autóparkot egyébként nem határozzák meg a régi, de nagy teljesítményű autók, ezek fenntartása valóban igazi luxus. Nagyon sokat fogyasztanak és nagyon környezetszennyezőek. Az érintett autók köre nem éri el a forgalomban lévő autók 10 százalékát – mondja Róbert Gábor.

mentesség

A nagy teljesítményű gépjárművek tulajdonosait sújtó „vagyonadónál” 50
százalékos adókedvezmény illeti meg:a kizárólag elektromos meghajtású
és a hybrid meghajtású személygépkocsit; illetve annak a – legfeljebb
egy darab – személygépkocsiját, aki szülőként, nevelőszülőként,
örökbefogadó szülőként háztartásában 3 vagy annál több gyermeket nevel.

Hogy mennyire terheli meg a jelenleg is zuhanásban lévő újautó-piacot, amelynek teljesítménye mínusz 63 százalékos volt május első három hetében a tavalyi időszakhoz képest, szintén kérdés. A jövőre életbe lépő teljesítményadón kívül ugyanis már idén júliusban érkezik az áfaemelés, valamint a jövedéki adó növekedése.

Ezen utóbbi adó emelése önmagában 7 forinttal drágítja majd a benzint, amelynek teljes adóalapjára „rájön” az áfaemelés, így akár 20 forint körül is járhat a benzinár növekménye. A dízeleknél a jövedéki adó kevésbé nő, itt az autósok inkább csak az áfatöbbletet szenvedik meg. A teljes drágulás azért itt is 12 forint körül lehet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik