A rávezető utakkal együtt 54 milliárd forintból épült meg a még el sem készült M8 autópálya dunaújvárosi hídja, ami hivatalosan a Pentele-híd nevet viseli, emlékeztetve az arra járókat Dunaújváros egykori nevére. Az új híd az M8-as gyorsforgalmi út részeként közvetlen összeköttetést teremt a közép-dunántúli és az alföldi régiók között, miután a 6-os számú utat (később az M6-ost) köti össze az 51-es főúttal.
Az M8-M4 gyorsforgalmi út szerepe, amennyiben 2015-re teljes hosszában elkészül, hogy korszerű és nagykapacitású kapcsolatot teremt az ország legnagyobb tájegységei, a Dunántúl, a Duna-Tisza köze és a Tiszántúl között. Elkerüli Budapestet, ezáltal jelentős átmenő forgalomtól tehermentesíti a fővárost. Új nemzetközi tranzitforgalmi kapacitást hoz létre az Adriai tenger térsége és Észak-Itália, másrészt a Fekete tenger térsége között.
A főhíd csak egy része az 1682,5 méteres rendszernek, mindkét parton az árterek fölé a város felőli oldalon 13, a másikon 4 ártéri híd is épült. Az M8-as most átadásra kerülő szakasza 5,2 kilométer hosszú. A beruházás 43 milliárd forintba, a rávezető utakkal együtt 54 milliárdba került.
Hála a fagylaltosnak
A híd rögtön az átadás után kétszer is gazdát cserélt: az átadástól meghatódott Tímár Gyula, a hídépítő Vegyépszer nevében átadta a hidat Reményik Kálmánnak, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal vezetőjének, aki két mondattal később továbbadta azt Nagy Attilának, az Állami Autópályakezelő vezetőjének – mivel a szerkezet hazánk egyelőre egyetlen autópályahídja.
Az 1680 méter hosszú és 41 méter széles híd nyílása 308 méter, ezzel a legnagyobb híd Magyarországon. Kosárfüles szerkezetű hídként pedig a világ legnagyobb nyílású hídja, így méltó a Guiness-rekordok közé bekerülni – hallottuk többször is a tűző napon rendezett hídavatáson. A nagy melegben a buszokkal, autókkal érkező pár száz meghívott a gyulafirátóti fagylaltosnak köszönhetően némi ingyen fagylalthoz is juthatott a beszédek hallgatása közben. A hidat az autósok is ingyen használhatják majd, az áthaladásért csak a 3,5 tonna fölötti teherautóknak kell majd fizetni.
Kisebb, mint a hibahatár
Gyurcsány Ferenc megnyitóbeszédében elmondta: van mire büszkének lennünk az elmúlt öt évben, különösen az út- és vasútépítés terén. Ebben az időben ugyanis megdupláztuk az autópályák hosszát – tette hozzá a miniszterelnök, aki így folytatta: a nemzet köszönettel tartozik azoknak, akik munkájukkal és elszántságukkal – az adófizetők pedig pénzükkel – építik az országot, akik „nemcsak mernek nagyot álmodni, hanem meg is valósítják”.
Összeköttetést jelent az új híd
A híd áráról a kormányfő akképp vélekedett, hogy „az 50 milliárd kevesebb, mint a költségvetés hibahatára, és (…) vagy építünk belőle, vagy hagyjuk szétcsorogni”.
Hidat kért a Hankook
Kóka János közlekedési miniszter – aki valószínűleg év végig tölti be ezt a posztot, utána az SZDSZ vezetésével szeretne kizárólag foglalkozni – beszédében kitért arra, hogy a napjainkban átadott autópályák és gyorsforgalmi utak megakadályozzák, hogy a „makóihoz hasonló szörnyű balesetek történjenek”.
A tárca vezetője a pódiumon azt is elmondta, hogy az ilyen fejlesztések kellenek ahhoz, hogy a befektetők munkahelyeket tudjanak teremteni. Mint mondta, a Hankook gumigyárnak is az volt az egyik feltétele a magyarországi gyárnyitás előtt, hogy meglegyenek ezek a beruházások.