Élet-Stílus

Ne fázzunk rá a klímára

Új autó vásárlásakor nem érdemes már a légkondicionálón spórolni, különben könnyen úgy járhatunk, mint a Combinókkal a főváros. Hiába cselekednének, csak rossz és drága megoldás van a hűtésre. Mit tehetünk, ha nincs az autóban, hogyan helyettesíthető, és miként bánjunk vele, ha van?

Autóvásárlásnál, ha nem adják szériában, a felár nem vészesen magas. Egy új Suzuki Swifthez 200 ezer forint felárat kérnek el a klímáért, egy Astra Classic II esetében pedig 290 ezer forintot. Utólag ennél jóval többet is mutathat a számla mindkét esetben. Fordulhatunk a hivatalos márkakereskedésekhez, és a valamivel olcsóbban dolgozó klímára szakosodott szervizekhez is, akik utángyártott klímát szerelnek be.

Egy új Swifthez még utólag is érdemes a gyárit választani, mivel egy délelőtt alatt 285 ezer forintért beépítik. Az Opel ennél jóval bonyolultabb, drágább és szomorúbb történet. Az Opel Maxabo szerint egy gyári klíma beszereléssel együtt 500-600 ezer forintba is belekerül, így itt inkább az autó cseréjét szokták javasolni. Utángyártottat Astrához 350 ezer forintért találtunk, ami sem az áfát, sem az 55 ezer forintos szerelési díjat nem tartalmazza.

Ennél olcsóbban is megúszhatjuk egy bontóból, ahol garanciával viszonylag könnyen lehet találni az elterjedtebb típusokhoz. Egy új Swifthez általában 120-150 ezer forintért kínálják, ami szereléssel nagyjából a gyári 200 ezer körül áll meg. Javasoljuk, hogy inkább vásárláskor szánjuk rá azt a bizonyos összeget.

A légkondicionáló berendezés eladásnál is jól fog jönni, mivel egyre nehezebb megszabadulni a klíma nélküli használt autóktól. Az árkülönbség ugyan nem jön vissza teljes egészében – pláne nem a drágább automata klímáké.

Torokfájos kényelem

Ezzel szemben mit okozhat a klíma? Betegséget csak a túlzott és nem megfelelő használat esetén. Elsősorban megfázást idézhet elő, ha a felhevült testet túlzott mértékben éri a hideg. Ez ellen legegyszerűbben úgy védekezhetünk, hogy nem magunkra, hanem az ablakokra irányítjuk a levegőt.

A légkondicionáló okozhat még torokfájást, végtagfájdalmat és influenzaszerű tünetekkel járó megbetegedést is. A túlzott hidegtől ízületi panaszok, nyakmerevség, az izmok mikrosérülései fordulhatnak még elő, valamint rostszakadás, ami a hidegtől lemerevedett nyak természetellenes mozgásának következménye.

Veszélyesebbnek tűnik, hogy a tisztítatlan klímarendszerben megtelepülő gombaspórák allergiás típusú tüdőgyulladást okozhatnak, a baktériumok pedig fertőzést. Ezek elkerülése érdekében érdemes a klímát 1-2 évente tavasszal kitisztítatni és lefertőtleníteni. A klíma párologtatójába juttatott tisztítófolyadék elpusztítja a káros csírákat, leoldja a baktériummaradványokat és késlelti ezek újbóli lerakódását.

Klíma helyett

Az ablakok leengedése egyértelműen javít valamit a helyzeten, bár egy városi dugóban a napon araszolva nem túl hatásos megoldás. A leengedett ablakok ráadásul rontják a légellenállást, és ezzel növelik a fogyasztást is. A német autóklub (ADAC) mérései szerint két első leengedett ablaknál 0,2 literrel nő a fogyasztás 100 kilométerenként.

Kicsivel hatásosabb – viszont jóval drágább – megoldás az ablakok lefóliázása, amivel kevésbé melegszik fel az utastér, és még az értékeinket is védi. Kisgyerekeknél még a klíma mellett is javasolt az ablakra cuppantható árnyékoló használata, bár ez a meleget aligha tartja vissza.

Növeli a fogyasztást

Energiabefektetés nélkül nem lehet hűteni, aminek az autóban leginkább a fogyasztás látja a kárát. Az ADAC által mért adatok az első három percben átlagosan 2,47 – 4,15 literes fogyasztásnövekedést mutattak, miközben 31 fokról 22-re hűtötték az utasteret (a tűző napon állva akár 60 fok is lehet az autóban).

A klimatizált utastérben a hőmérsékletet átlagosan 0,76-2,11 liter pluszfogyasztással lehet fenntartani városban, míg autópályán 0,09-0,66 literes növekedéssel lehet számolni. Az automata klímák kevesebbet fogyasztanak, mint a manuálisak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik