Hétfőn útnak indult a Design Hét a „Mozgásban a design” jelmondattal. A mozgást pedig a formatervezők hogyan is tudnák jobban érzékeltetni, mint egy járművel? Míg a korábbi Design Heteken régi Ikarusokkal járták be Budapestet, most az ötvenedik éve közlekedő, a forgalomból hamarosan kikerülő UV típusú villamosokkal utazhatják körbe Budapestet a Design Hét résztvevői.
A villamosokra péntekig naponta este fél tizenegykor lehet felszállni a Deák téri villamos megállóban, ahonnan több mint egy órás túrára lehet indulni a hamarosan nyugdíjba vonuló UV 3-as villamosokkal. A járműtervezés és közlekedés múltját-jelenét-jövőjét a szerelvényeken megjelenítő design-roadshow különjárata három belvárosi villamos összevont vonalán közlekedik. Az utasok szakmai idegenvezetéssel kísért járműtörténeti és formatervezési kiállításokat láthatnak a kékes fényben robogó szerelvényeken. A Deák tértől Deák térig tartó járat a Gellért tér felé indul, onnan a Moszkva térre zakatol, majd tovább végig a Nagykörúton, a Blaháig, és ott kanyarodik vissza.
Fékezett habzású forma
A FigyelőNet kulturkommandója ezt a túrát nem hagyhatta ki. Lehet, hogy csak a felfokozott kíváncsiságunknak köszönhető, de végül a designvillamos kifejezetten unalmasnak mutatkozott. Formailag a szokványos sárga járműtől annyiban tért el, hogy az UV névre reflektálva uv-csövek szolgáltatták a világítást, és belül hirdetőtáblaszerűen olvashattunk arról, amit út közben idegenvezetőink el is mondtak.
Az egyetlen eredeti ötletet ott értük tetten, amikor az első kocsiban megláttuk a rendhagyó kapaszkodókat. A főiskolások számára meghirdetett pályázat darabjai ugyanis villásdugugók kábellel, építkezésről ismerős csiga kötéllel, fajátékszerű amorf fogódzkodó, karácsonyfadísz és még sok darab. Az előadások azért persze érdekesek így is, de kissé elszomorító, hogy a formatervezést a zászlójukra tűző szervezők csak ennyire voltak képesek.
Álmában csenget egy picit
A designérték hiányában az útnak így inkább a történelmi jelentőségét lehet kiemelni, ugyanis már nem sokáig közlekedhetünk a jól ismert villamosunkon. Az UV jelzésű villamos motorkocsi a budapesti kötöttpályás tömegközlekedés II. világháború utáni korszakának a legmeghatározóbb szereplője, és az eltelt 50 év alatt sok millió kilométert megtettek. Az 1939-ben sínre kerülő “Stuka” hibáit kijavítva jött létre az UV típus, amelyből 1956 elején 20 darabot rendeltek és külsejében azért a Stuka stílusjegyeit viselte magán. (Egy villamosokkal foglalkozó honlap szerint az UV név egyébként a közhiedelemmel ellentétben nem az “Új Villamos” rövidítése, hanem az “U” típusra utal, mely távvezérelt, ennek az indikátora a “V” betű.) Az első szerelvény 1956. április 3-án mutatkozott be a 2-es vonalon. Az UV-kból négy nagy program során 375 darab készült 1956 és 1965 között.
A kocsik pótlás nélküli selejtezése már az 1990-es években elkezdődött, amit a hannoveri villamosok érkezése felgyorsított a Combinóké pedig vélhetően befejez. Egy darabig még találkozhatunk a villamosban tetten érhető nosztalgiával, de hamarosan már nem lesz a része az életünknek ez a sárga tárgy, amely úgy belevésődött az életünkbe, hogy el sem tudjuk képzelni, hogy bedarálják, majd a kohókban fémalapanyag lesz. Azt pedig kötve hisszük, hogy ami ebből készül annak lehet ilyen kultikus jelentősége, mint az 1956 óta szolgáló UV-nek.