Bookline.hu
A Bookline.hu 2002-ben indította interne-tes kereskedelmi tevékenységét. Kezdetben a Központi Antikvárium könyvkí-nálatát értékesítették az interneten, forgalmuk 2002-ben 11 millió forintot volt, 2003-ban elérte a 40 millió forintot. Folyamatosan bővítették tevékenységüket: egyrészt 13 antikvári-um választékát bevonták a rendsze-rükbe, másrészt elkezdték az „új” könyvek értékesíté-sét, és így forgalmuk 2004-ben elérte a 200 millió forintot.
A 2005-ös forgalmuk meghaladja a 600 millió forintos értéket, 100 ezer regisztrált felhasználó használja oldalaikat. Ma forgalmuk mintegy 80 százalékát az „új” könyvek adják. Jövőre weboldalaik teljesen megújulnak, bővítik szolgáltatá-saikat, és ezzel párhuzamosan a cég megkezdi a B2B kereskedelmet is.
A Bookline.hu a 2006-os évben tervezi részvényeinek bevezetését a Buda-pesti Értéktőzsdére.
A közönségszavazás alatt nevezhető és értékelhető volt minden olyan terméket, szolgáltatást az interneten keresztül értékesítő vállalkozás, amely Magyarországon cégbejegyzéssel rendelkezik, magyar nyelvű honlappal rendelkezik, függetlenül annak típusától.
A szavazás után kialakult sorrend alapján készült el a TOP 10, illetve a TOP 30 e-kereskedő listája, akik közül a zsűrizés folyamán kiválasztásra került az Év Internetes Kereskedője.
A hazai TOP 10-be az antikva, a bookline, a dvdrent, az ebolt, a fordit, a groby, a malev, a netpiac, a netpincer és a vebso oldala került. A versengésből győztesen végül is a Bookline.hu került ki győztesen.
A TOP 30 listára került cégek közül választották ki az Év Legígéretesebb Internetes Kereskedőjét, amely végül a bortársaság.hu lett.
E-kereskedelem itthon
Kuthy Antal, az IVSZ elnökségi tagja szerint a 2005-ös itthoni internetes kereskedelem elérte a 100 millió dollárt, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom 0,36 százaléka. Hasonlításképpen: az amerikai adatok 2005. évre mintegy 85 ezer milliós forgalmat jósolnak, a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,2 százalékát képviselve.
Kuthy szerint az e-kereskedelemben hatalmas tartalékok és lehetőségek rejtőznek, növekedése idén lényegesen meghaladta a hagyományos kiskereskedelem növekedését.
Bár a hazai internetezőknek csupán hat százaléka vásárol a világhálón, az e-kereskedelem egyre nagyobb lehetőséget jelent a termékeit interneten is árulni kívánó kis- és középvállalkozásoknak. Az egyelőre alacsony vásárlási adatok ugyanis egy rohamosan fejlődő piacot takarnak. A GKI Gazdaságkutató Rt. adatai szerint a Magyarországon működő csaknem 1000 webáruház – évi 40 százalékos növekedés mellett – 2005-ben várhatóan 18 milliárdos forgalmat bonyolít majd le.
Az internetkapcsolattal rendelkező, legalább 5 főt foglalkoztató vállalatok 27 százaléka (az összes cég 22 százaléka) rendelt meg terméket vagy szolgáltatást 2004-ben a neten keresztül. Összhangban a nemzetközi adatokkal, interneten keresztül jóval kevesebb cég (az internetkapcsolattal rendelkezők 15 százaléka, az összes cég 12 százaléka) értékesítette termékeit, illetve szolgáltatásait 2004-ben, mint amennyien e-beszerzést végeztek.
2005-ben tovább nőtt az e-kereskedelemben részt vevők aránya. Az év közepén az internetkapcsolattal rendelkező cégek 33 százaléka jelezte, hogy az interneten beszerzést, 20 százalékuk pedig, hogy értékesítést végez.
Olcsóbb árak a neten
Az e-kereskedelem nagy előnye kedvezményes áraiban rejlik, hiszen a cégek nagy része jelentősen olcsóbban tudja kínálni termékeit az interneten. A GKI adatai szerint a felhasználóknak azért is megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak 35 százaléka a termékek többségét, további 35 százaléka pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. Összességében az e-boltok 86 százaléka 1–10 százalék közötti kedvezményt tud biztosítani vásárlói számára.