Legyen szó akár lakás, akár autó vásárlásáról, az átlagos hitelfelvevő leginkább azt nézi, hogy reményei szerint nagyobb megerőltetés nélkül ki tudja-e fizetni a havi törlesztő részleteket. A döntés alapja egyeseknél kizárólag a törlesztő részlet nagysága, de jobb esetben is sokan csak a különböző konstrukciók teljes hiteldíj-mutatóinak (thm) az összehasonlításáig jutnak el, az esetleges kockázatokat már nem veszik figyelembe. Így nem meglepő, hogy az autófinanszírozásnál továbbra is a devizahitelek a meghatározók, hiszen a forinthitelek kamata (és így a thm is) a csökkenés ellenére még mindig magasabbak a devizahitelekénél.
HÁROM ÉVE. Érdemes megnézni, hogyan alakult a forint, illetve néhány más deviza kamata az utóbbi időben. A FigyelőTrend három éve összehasonlította a Renault Scenic hitelre történő vásárlásánál elérhető kamatokat. Akkor egy 60 hónapos futamidejű svájci frank alapú hitelnél 11,31 százalék, míg egy forinthitelnél 20,5 százalék volt a thm, a havi törlesztő részlet pedig 21 978, illetve 25 824 forint. A többség számára egyértelmű döntést jelentett a két thm közötti 9 százalékpont különbség, illetve a forinthitelnél a 18 százalékkal magasabb havi törlesztő részlet: svájci frankban érdemes eladósodni.
Utólag megállapítható, hogy az így okoskodók, ha nem is voltak elég alaposak, de azért jól döntöttek. A forint és a svájci frank árfolyamának kockázata ugyan rejtett magában némi veszélyt, de ez itt nem veszteséget, hanem nyereséget jelentett. Míg három éve ősszel 166 forint körül mozgott a svájci frank árfolyama, addig most már csak 159 forintot kell adni érte. A devizahitel mellett döntők így nemcsak a két thm közötti 9 százalékponton nyertek, hanem azon is, hogy a frank több mint 4 százalékot gyengült a forinthoz képest, azaz a még fennálló hiteleknél ennyivel kevesebbet kell havonta forintban fizetniük.
ÁRFOLYAMMOZGÁSOK. Mi a helyzet most? A forintkamatok csökkenése miatt jóval olcsóbban lehet hitelhez jutni, de a verseny erősödése miatt – és természetesen figyelembe véve a nemzetközi pénzpiacok alakulását – a devizahitelek kamatai is inkább csökkentek, mint emelkedtek. A FigyelőTrend ezúttal a Mercedes E osztályában a belépő modellnek számító E200 CDI modell hitelfeltételeit nézte meg.
A 10 millió 285 ezer forintos listaáras modell esetében például 50 százalékos önrésszel 60 havi törlesztésnél svájci frank alapú hitelnél 8,29 százalék a thm, és 104 247 forint a havi törlesztő részlet. A Mercedes forint- és euróhiteleinél jelenleg nem befolyásolja a thm-et a hitel futamideje és az önrész nagysága. Más cégek konstrukcióinál gyakran kisebb thm-mel honorálják a nagyobb önrészt a kisebb a finanszírozói kockázat miatt. A futamidő hossza attól függően befolyásolja a kamatot, hogy az adott deviza piacán milyenek a várakozások. Hosszabb távon csökkenő kamatokra számító piacon a hosszabb konstrukcióknál kisebb a thm, emelkedő kamatokra számító piacon viszont nagyobb.
Az előző mercedeses konstrukciónál a forint- és a frankhitel thm-je között már csak 3 százalékpont a különbség. A táblázatból látható, hogy ha csak a teljes hiteldíj-mutatót nézzük, akkor svájci frank esetén kapjuk a legkedvezőbb számokat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy három év múltán újra megvizsgálva az árfolyamokat, utólag is ez a konstrukció lesz a legjobb. A forint esetleges leértékelődése alaposan megváltoztatja a helyzetet. A forint jelenleg a ą 15 százalékos ingadozási sáv erős oldalán, 13 százalékon áll. Már csak keveset erősödhet, de a középértékhez képest 28 százalékot tud esni úgy, hogy a Magyar Nemzeti Banknak nem is kell beavatkoznia a nemzeti valuta védelmében.
Az árfolyamkockázatot jól mutatja a dollár árfolyamának változása. Ki gondolta volna 2000-ben, hogy nagyon rossz befektetés a dollár? Akkor még a mainál jóval magasabb volt a hazai infláció, így a korábbi forintleértékelésekhez szokott befektetők akár joggal gondolhatták volna azt, hogy érdemes dollárban takarékoskodni. Nem nekik volt igazuk.
Míg öt évvel ezelőtt 320 forint közelében volt a dollár, addig az év elején 180 forintig esett az árfolyam, és mostanában is csak 200 forint közelében mozog. Amilyen rossz volt ez a dollárbetéttel rendelkezőknek, olyan jó azoknak, akik dollárban adósodtak el. Ha a világ egyik meghatározó valutájának számító dollár árfolyama ilyen nagymértékben mozdulhat el, akkor mi mondható el egy jóval gyengébb pozíciójú fizetőeszközről?
KEDVEZMÉNYES? Az előző thm-eket még mindig soknak tartó autóvásárlók alkalmanként jobb feltételekkel is találkozhatnak. A vevőket megfogni igyekvő marketingakciók egyik eleme a kedvező finanszírozási ajánlat. Gyakran nem árengedményt vagy ingyen extrákat ajánl a forgalmazó, hanem alacsony kamatozású hitelt. A Mercedes esetében néhány modellnél a cégcsoporthoz tartozó finanszírozó, a DaimlerChrysler Services Credit Rt. 4,06 százalékig vitte le a thm-et, így mindössze 10 százalékos önrésznél már a lélektani határnak számító 100 ezer forint alá eshet a havi törlesztő részlet.
Egy kedvezményesnek beállított finanszírozásnál azonban mindig érdemes utánaszámolni, hogy a kamatkedvezmény mennyit is jelent valójában. Ha a normál modellre érvényes 8,29 százalék helyett járna 4,06 százalék 60 hónapon keresztül, ez azt jelentené, hogy a havi törlesztő részlet 9573 forinttal csökkenne az előző példabeli autónál. A havi megtakarítások értéke egy 8 százalékos diszkontlábbal számolva egyenértékű azzal, mint ha az autó árát 475 300 forinttal, azaz 4,6 százalékkal csökkentenék, ami nagyobb összeg, mint amennyit egy autószalonbeli alkudozásnál el lehet érni.