Élet-Stílus

Beomlik az autóhitel-piac?

A profitkényszertől hajtott lízingcégek egyre lazább feltételekkel hiteleznek, jövedelmezőségük gyorsan romlik, a visszavett, majd kényszerértékesített autók elszívják a keresletet. A folyamat összeomlással fenyegethet - írja a csütörtökön megjelenő Figyelő.

Veszélyes spirálba került az autóhitel-piac. Csökken az autóeladás, élesedik a verseny, egyre több a felmondott hitelszerződés, s csak találgatni lehet, mi lesz a végkifejlet.

“Bankos autó”

A gyors ütemben romló hitelportfólió, az egyre több kényszerfelmondás és autó-visszavétel a pénzügyi vállalkozások profitjának drasztikus szűkülését, illetve teljes eltűnését vetíti előre, miközben az anyabankok továbbra is számítanak lízingcégük nyereségére, több esetben már most bekalkulálva annak osztalékként történő kivételét.

Bár az autófinanszírozásra szakosodott pénzintézetek nem szívesen hoznak nyilvánosságra kényszerfelmondásokkal kapcsolatos információkat, és inkább azt hangoztatják, hogy a piaci kockázatok kivédhetők, a Figyelő körkérdésére elismerték: a rendkívüli helyzetek kezelése egyre nehezebbé válik. Az efféle helyzetek pedig a jelek szerint sűrűsödnek, a kölcsönfelvevők erőn felüli vállalásai nyomán.

A banki honlapokon a hitelajánlatok és más banki szolgáltatások mellett már szép számmal megjelentek értékesítésre kínált autók is. A „bankos autó” kifejezés a használtautó-piacon kezd fogalommá válni, a növekvő kínálat okozta áresés már érezhető, s jó vételi lehetőséget teremt az újszerű autót keresőknek. A tavalyi statisztika szerint 16 ezer autó került vissza a hitelek kényszerfelmondása következményeként, az idén pedig legalább 25 ezer ilyen ügy kezelésére számítanak a piac szereplői. Mindez jól látszik a banki portfóliók romlásán is – olvasható a Figyelő legfrissebb számában.

Kihelyezés mindenáron

Eközben – döntően konjunkturális okokból – megtorpant a gépkocsi-értékesítések dinamikája. Az eső trend a finanszírozókat még nagyobb aktivitásra serkentette. A többség a mindenáron való kihelyezést választotta, akár a költségek elszabadulása árán is.

A pénzintézetek többsége mindeközben túlzottnak tartja az aggodalmakat. Úgy vélik, elegendően óvatosak kihelyezéseik, és egyelőre nem látják különösebben veszélyesnek a szerződésbontások következményeit. Jó minőségű szolgáltatások, a portfólió gazdaságos kezelése, a visszavett autók hatékony, gyors értékesítése, és racionális, prudens piacbővítés – ezt a négy tényezőt emelik ki manapság túlélési filozófiájukban a lízingcégek. Körkérdésünkre a többség úgy vélekedett, hogy a bűnözés nagyjából kiszűrhető az ügyletekből, a konjunktúra változása pedig kalkulálható, az mindig tükröződik is a különböző hitelkonstrukciókban.

A teljes cikket elolvashatja az augusztus 18-án megjelenő Figyelőben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik