Élet-Stílus

Mesterséges kopoltyú búvároknak

Egy gépészmérnök olyan berendezéssel állt elő, amivel elképzelései szerint a közeli jövőben, az emberek a víz alatt úgy lélegezhetnek, mint egy hal.

Az új tartály nélküli légzőrendszer a vízből vonja ki a levegőt, akárcsak a kopoltyú. A könnyűbúvárkodásnak is hódoló feltaláló, a Like-A-Fish Technologies alapítója, az izraeli Alan Bodner szerint egy nap ilyen rendszerek látják majd el a búvárokat, a tengeralattjárók legénységeit, sőt hogy némileg futurisztikus legyen a dolog, a tengeralatti emberi kolóniákat is.

A jelenlegi vízalatti légzési módszereket senkinek sem kell különösképpen bemutatni: a búvárok sűrített levegős palackokat használnak, míg a másik véglet, az atom-tengeralattjárók kémiai úton különítik el a vízmolekulákból az oxigént. Utóbbi az úgy nevezett elektrolízis – amit a Nemzetközi Űrállomáson is alkalmaznak – igen költséges és nagyon magas az energia szükséglete. A hagyományos tengeralattjárók levegő tartályokkal biztosítják a legénység számára az oxigén ellátást, azonban elég gyakran kell feljönniük a felszínre az újratöltés érdekében.

Bodner szabadalma arra épül, hogy a légköri nyomás kis mennyiségű levegőt kényszerít a tengervízbe, és ennek a nyomásnak a megfordításával kinyerhető a levegő a folyadékból. Ezt úgy lehet elérni, hogy a szerkezet centrifugális erőt alkalmazva megnöveli a nyomást egy tengervizet tartalmazó szigetelt kamrában. Amint a folyékony levegő elválik a víztől, automatikusan visszaalakul gázhalmazállapotúvá, és belélegezhetővé válik.

A technika a nagyságrendek miatt első­sorban a tenger­alatt­járóknál lehet hasz­nos, bár szakér­tők szerint így is elég sok vizet kel­lene cirku­láltatni ah­hoz, hogy ele­gendő leve­gőt gene­ráljon a rendszer. Egy li­ter víz­nek csu­pán másfél száza­léka folyé­kony leve­gő. Egy átlagos ember levegő szükségletének kielé­gítéséhez Bod­ner rendsze­rének percen­ként lega­lább 200, opti­mális eset­ben 2000 liter vizet kellene megforgatnia. Egy búvárrendszer ese­tében szük­ség lenne egy elek­tromos motorra, egy pum­pára, egy hen­gerre, egy centri­fugára, légzsákra, légző­csőre és persze a működ­tetéshez szükséges akkukra. A tel­jes apparátus nem nyom­na többet 10 kilogrammnál, ezzel szemben egy tartály­rendszer súlya meghaladhatja a 15 kilót is.

A fentebb felsorolt alkatrészek egy kicsi, könnyű mellénybe való bezsúfolása eltarthat néhány évig, így Bodner elsődleges célja technikáját a tengeralattjárókon működésre bírni. A rendszert elvileg hozzá lehetne kötni a tengeralattjáró hajtóművéhez, ahol a nagy vízbeömlési kapacitásnak köszönhetően tekintélyes levegőmennyiség lenne kinyerhető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik