A Magyar Posta úgynevezett Elektronikus Kézbesítési Rendszert (EKR) alakít ki, és ehhez nettó 3,25 milliárd forintért szerzi be magát a szoftverfejlesztést, a beüzemelést, oktatást és a szükséges kiszolgáló infrastruktúrát, a többi között mobileszközöket, hőnyomtatókat – derül ki a közbeszerzési pályázat eredményhirdetéséből. A projektet a Sagemcom Magyarország Kft. nyerte el, az eredetileg becsült értéknél 136 millió forinttal kedvezőbb ajánlatával. Ringbe szállt egyébként többek között a T-Systems is.
A nyertes cég már máskor is jól szerepelt állami tenderen: a Sagemcom Magyarország Kft. nyerte el nemrégiben az étel- és italautomaták NAV-os felügyeletéhez szükséges automata felügyeleti egységek telepítését:
Az új rendszerre európai uniós forrásból (Európai Unió és Európai Szociális Alap), és a magyar költségvetésből biztosítanak forrást – válaszolta a 24.hu-nak a posta. Ezek a vissza nem térítendő támogatások 2,4 milliárd forintnyit tesznek ki, a Magyar Posta saját forrásából pedig további mintegy 1,9 milliárd forintot fordít a projektre.
De mire lesz jó az EKR?
Az EKR-rel lehetővé válik a levélküldemények teljes körű azonosított kezelése és a logisztikai folyamatok elektronizálása. Praktikusan: a rendszer lényege, hogy
Az új rendszer révén a feladási azonosítók megadásával egy informatikai rendszeren keresztül láthatják az ügyfelek az azonosított postai levélküldeményeikkel kapcsolatos státuszriportokat és a küldemény életútjáról elérhető információkat. Ezáltal átláthatóbbá válik a teljes folyamat és kiküszöbölhető lesz az információhiányból származó bizonytalanság – előlegezte meg a posta.
Az innováció további kényelmi szolgáltatásokat is lehetővé tehet, illetve támogatja a kézbesítési folyamatot, csökkenti az adminisztrációs terheket, tették hozzá.
Így zajlik majd a küldemények követése
A mobileszközök segítségével a kézbesítő a küldemény átadásakor beolvassa annak vonalkódját, és a készüléken rögzíti, sikerült-e a kézbesítés vagy sem. A küldemény átvételekor az ügyfél a mobileszközön ír alá, de használhatja akár az e-személyi igazolványát, és akkor a tulajdonosnak aláírnia sem kell. A rendszer másik előnye, hogy
A mobil hőnyomtatót (a nagyobb küldemény-darabszámú kézbesítőjárásokban) akkor használják majd, amikor sikertelen kézbesítés esetén értesítőt kell a helyszínen hátrahagyni. Az értesítőt a küldeményadatok alapján az eszköz fogja kinyomtatni.
Az EKR a csomagkézbesítést nem érinti, mert a Magyar Posta ezeket már 2011 óta elektronikus eszközön felvett aláírással kézbesíti, illetve azonosított kezelést és nyomkövetést biztosít rájuk. A posta úgy tervezi, hogy
Kiemelt képünk illusztráció: MTI/Balogh Zoltán