A Bridge Budapest vezetője, Pistyur Veronika szerint nem véletlenül lett a workshop-sorozat negyedik, záró rendezvényének címe, hogy “Hogyan lehet szexi az átláthatóság?”. Merthogy a legtöbb vállalkozó – tapasztalataik szerint – „összerezzen” erre a szóra.
Ezúttal a Prezi inspiráló épületében mondták el szakértők, miért nem kell annyira félni az átláthatóságtól és milyen eredményeket hozhat, ha odafigyelünk rá.
A mostani találkozó különleges volt abból a szempontból, hogy a korábbiaknál is oldottabb, szinte családias hangulatban zajlott. Íme a fő témák dióhéjban, amelyek közé befűztünk egy-egy véleményt is azoktól, akik több (három) workshopon is részt vettek.
Fejétől illatozik a hal
A CEU Business School üzleti karának tanára, Alexa Noémi szerint
És arra is oda kell figyelnie, hogy hogyan tudja képviselni ezt az értékrendet folyamatosan a cégében.Ez első hallásra lehet, hogy nem tűnik nehéznek. A tapasztalat mégis az, hogy ha csak a termékre, szolgáltatásra koncentrál a vezető, a cégkultúrára pedig nem, akkor (a hatalmas nyomás, verseny, megfelelési, profittermelési kényszer stb. miatt) nagyon el tud csúszni – mondta. És ha sok apró döntés révén szép lassan elcsúszik, akkor azon kaphatja magát, hogy rengeteg munkával felépített egy céget, de az nem lett olyan, amilyet megálmodott. Ami elég súlyos kudarcélmény. Pedig csak annyit hibázott, hogy nem szánt rá időt, már a kezdetektől fogva, hogy az értékrendjét masszívan beépítse a vállalkozásába.
A rossz hír az, hogy innen sokkal költségesebb és nehezebb olyanná varázsolni a céget, amilyet eleve szeretett volna. Ezért mondta, hogy érdemes inkább már a kezdetektől energiát fordítani erre a kérdésre. Hogy ez mennyire nem könnyű néha, az kiderült a csoportos megbeszélésen.
Ütőképes gárda kell
Papp Zoltán szervezet- és személyiségfejlesztő (HCB Solutions Kft.) szakterülete, hogy a különböző személyiségekhez a lehető legjobb motivációs lehetőségeket rendelje hozzá. A cél ezzel az, hogy a személyiségek fejlődjenek, a munkában kiteljesedjenek, tartósan jól érezzék magukat.
Kitért rá, hogy ma nagyon kevés olyan ágazat, illetve cég van, ahol nem a humánerőforrás a legfontosabb stratégiai eszközforrás – és hogy
Mára már a kkv-szektorba is lecsurgott a probléma, már ezen a szinten is túlélési kérdés lett belőle.Ezért is mondta, hogy míg korábban lehet, hogy elég volt egy jó ötlet vagy termék is az életképességhez, mára már mindez kevés, ha nincs meg mellé az ütőképes gárda. Amihez elengedhetetlen, hogy átláthatóak legyenek a személyzeti ügyek, a foglalkoztatás, az elvárások és a vállalkozások képesek legyenek személyiségüknek megfelelően motiválni a dolgozóikat. A csoportfoglalkozáson életből vett példákon keresztül vizsgálták, hogy az egyes problémás szituációkban mi lehet a megoldás.
Az Y-generáció változást hozhat
Rechnitzer Dóra (Transparency International Magyarország, üzleti programok vezetője) szerint ma Magyarországon a fiatalabb generáció számára az átlátható működés már fontos szempont. A TI-nél hisznek abban, hogy ez hosszabb távon egy jobban működő, versenyképesebb gazdaságot is eredményez majd. Az átláthatóság, az etikus működés egyébként egy újfajta világtrend is – hangsúlyozta.
Persze, lehet úgy dönteni, hogy valaki ezzel nem foglalkozik. Azonban
Igaz ez a szerződésektől, az árajánlatokon át, a beszerzésig. Bíznak abban, hogy kis lépésekben, de fokozatos javulás érhető el. És ebben a fiataloknak, a jövő vállalkozóinak is nagy szerepe lesz. Csoportban többek között azt beszélték át, hogy hogyan, milyen területeken lehet javítani az átláthatóságot a résztvevők cégeinél.Nem vesszük észre, hogy adóparadicsomban élünk
Papp Tibor (Írisz Office Csoport, adótervezés, könyvviteli szolgáltatás) ezzel a talán meglepő megállapítással nyitott. Korábban brókerként dolgozott, és ekkor döbbent rá, hogy a cégvezetők és gyakran a könyvelők sincsenek tisztában az egyes kedvező adózási lehetőségekkel. Ezért váltott.
Magyarországot azért tartja igazi adóparadicsomnak, mert mint hangsúlyozta, a magyar adózási lehetőségek messze túlszárnyalják azokat, amelyek a környező országokban, vagy az Európai Unión belül elérhetőek. Konkrétumokat is mondott: például a magyar társasági adó (500 millió forintos pozitív adóalapig) mindössze 10 százalék, akkor, amikor az uniós átlag 22,1 százalék. Úgy véli, ha kicsit kampányolnának, Magyarország simán lehetne uniós kereskedelmi központ.
Csoportjában többek között különböző adózási kérdésekre kaphattak praktikus tanácsot az érdeklődők.
Aki szeretné elolvasni azokat a hétköznapokban is hasznos összefoglalókat, amiket a szakértők készítettek, például azt, amelyikben Papp Tibor konkrét számításokkal támasztja alá, hogyan lehet olcsóbb az adózás, annak érdemes az Elsőmillióm.hu tudásmegosztás menüpontját felkeresnie.
Tudni kell nemet mondani
A végén egy baráti hangulatú beszélgetéssé alakult a workshop, amiben mindenki részt vett, bepillantást nyerhetett abba, hogy mi zajlott a másik csoportokban. Történeteket hallottunk például arról, milyen nehéz néha etikusan működni, milyen viccesnek tűnő (ám közben véresen komoly) szituációk adódhatnak nap, mint nap, amik döntés elé állítják a cégvezetőket. Hallottunk ötleteket arra, hogyan lehet hárítani a különböző mutyizós ajánlatokat (csípőből), és az is kiderült, okoz-e ez hátrányt a vállalkozásnak az elutasítás. (Nem).
Jó volt látni, hogy vannak, akik számára tényleg fontos, hogy átlátható vállalkozásként működjenek, és hisznek abban, hogy a jövőben egyre többen állnak be majd ebbe a sorba.
Vállalható-e a vállalkozásunk?
A Bridge Budapest folyamatban lévő projektje egy online önellenőrző teszt (a Vállalhatóvállalkozás.hu oldalon lesz elérhető, ha élesedik), amely abban segíti a vállalkozókat, vállalkozásokat, cégeket, vállalatokat, hogy végiggondolhassák, hol tartanak, mennyire átlátható, etikus az ő tevékenységük, munkájuk.
Kedden a résztvevők ki is próbálhatták a még finomítás alatt lévő tesztet és elmondhatták észrevételeiket. (A kitöltés nem igényel többet 5 percnél.)
Kézzel fogható része lesz, hogy egy bizonyos elért eredmény (százalék) felett le lehet majd tölteni a vállalható vállalkozás emblémáját, csatlakozva ahhoz a közösséghez, amelyet a Bridge Budapest épít. Meggyőződésük, hogy ahogy fokozatosan kiépül és szélesedik a tudatos vállalkozók köre, attól az országban pl. jobb munkahelyek lesznek, és jobb közérzetű emberek vesznek majd minket körül.
Az Elsőmillóm.hu-n pontokba is szedték, miért érdemes vállalható módon vállalkozni:
- Jó nekünk (vállalkozóknak), mert rengeteg energiát spórolhatunk azzal, ha a kettős gondolkodás helyett értékteremtésre fordíthatjuk a kapacitásunkat, vagy egyszerűen csak jól alszunk.
- Jó a gyerekünknek, mert példát mutat, hogy a teljesítménynek és a tudásnak is van szerepe az érvényesülésben Magyarországon.
- Jó az alkalmazottainknak. Ma Magyarországon a munkavállalók 90 százaléka az elsődleges munkaerőpiacon dolgozik, azaz üzleti vállalkozásoknak, ezért létfontosságú, hogy bánnak velük.
- Jó a cégünknek (vállalkozásunknak). Az átláthatóság világtrend, ha növelni akarjuk a bizalmat a cégünk felé, és tartani a lépést, akkor a tisztességes út az egyetlen választás.
- Jó az országnak – ma minden ötödik ember vállalkozó Magyarországon: a vállalkozások működésétől függ az ország versenyképessége.