Elég rémisztőre sikeredett a majális a budapesti belvárosban vasárnap, ugyanis két látványos program is majdnem tragédiába torkollt. Az egyik oka egy a Várkert Bazár előtti macskakövön megcsúszó és kis híján kordonostul a közönségbe csapódó Ferrari volt, a másik oka pedig egy rosszul centiző műrepülő.
Hassal a Dunára
Veres Zoltán magyar, illetve Jason és Larry Beamish dél-afrikai pilóták kötelékben próbáltak átrepülni a Széchenyi lánchíd alatt, amikor Larry Beamish-sel veszélyes eset történt. Kibillent a gépe, a futóművével felszántotta a Duna víztükrét, de korrigált és felhúzta a repülő orrát, még időben. Az esetet ezrek nézték végig szájtátva a rakpartokon.
Még csak azt vizsgálja a Nemzeti Közlekedési Hatóság, van-e szükség komolyabb hatósági vizsgálatra az ügyben. A 24.hu-nak küldött válaszuk leírja az egész bemutató történetét. Azt írják, ez egy engedélyezett bemutató volt, ahol mindig vannak kockázatok (főleg, hogy három gép még sose repült át együtt a híd alatt, ez Guinness-rekord volt).
A bemutató során nem minden a terveknek megfelelően alakult, ebben elsősorban a változó turbulens időjárási körülmények játszottak közre.
Veres Zoltán rutinosan többször átrepült egyedül a híd alatt, hogy felmérje az áramlási viszonyokat, mielőtt hárman áthúznak alatta. Addig a többi gép a Margit híd térségében várakozott. Miután Veres meggyőződött a biztonságról, megkezdődhetett a közös manőver.
Vélhetően egy nem várt turbulencia miatt a bal oldali repülőgép mélyre süllyedt és kereke érte a vízfelületet. A pilóta azonban igazolta képességeit: időben és helyesen korrigált.
A pilóta követte a biztonságos utat és inkább a víz felé szállt, mivel maga a Duna lett kijelölve vészleszállóhelynek. A nézőket így megvédték a sérüléstől, miközben a vízimentők már eleve tudták, hogy tudják gyorsan kiemelni a pilótát, ha a folyón végzi.
Szakértő: emberi hiba is történhetett
A lapunknak nyilatkozó, nevét nem vállaló, kötelékben már repülő repülésvezető elmondta, hogy a felvétel alapján, amit látott, nehéz százszázalékosan megállapítani, mi történt. Turbulens áramlatok is lehettek a háttérben, de szerinte ez sose fog kiderülni, mivel nem voltak szenzorok a hídra telepítve, amik ezt mérték volna.
Kötelékben a vezérgép feladata a tereptárgyak elkerülése, ezt úgy kell kikalkulálnia, hogy figyelembe kell vennie az őt követő gépek szélességét, magasságát is. A kísérőknek más feladatuk nincs, mint a vezér követése. A vizet érintő gép valószínűleg nem merült túl mélyen a Dunába, illetve sikeres volt a korrekciós mozdulat, és megvolt a sebesség is, ami kihúzta a gépet. A valóság azért se fog tisztán kiderülni, mert nincs digitális adatrögzítő ezeken a gépeken.
Szerinte veszélyesebb lett volna a helyzet, ha kiszakadt a futómű és a későbbi leszállást tette volna mindez kockázatossá. A legrosszabb eshetőség a gép vízbe csapódása lehetett volna, de ekkor orra bukna a gép, így a távoli partokon figyelő nézők nem lennének akkora veszélyben, mint pl. a Ferrari kisodródásakor voltak.
Vigyázat, turbulencia!
Az Iho.hu azt írja, számított, hogy sima volt a folyó felszíne, ezért is tudott elpattanni a repülő a víztől. Egyébként a köteléket vezető Veres Zoltán figyelmeztette előzetesen a hármas dél-afrikai tagjait, hogy elég turbulens a légáram a híd alatt, de ők így is vállalták. Veres maga nem is látta a vízről lepattanást, a dél-afrikai pilóta csak elnézést kért a rádión, hogy lemaradt. A repülésvezető még egy híd alatti átszállást nem engedélyezett. (Mi is kerestük Verest, egyelőre nem válaszolt.)
A lap úgy tudja, Gyúrón szálltak le utána biztonságosan a gépek. Az elmondásokból úgy tűnik, valóban egy turbulens zóna okozta a gondot, az egyik futómű ezért bele is merült a vízbe, nem csak érintette azt. Veres korábban amúgy azt nyilatkozta, csalóka a víz felett repülni, a pilóta ilyenkor nehezen tudja, milyen távolságban van a víztükörtől.
Egy kicsúszott Ferrari-hátsó
Mint fentebb írtuk, a repülő eseténél is durvább tragédia történhetett volna a Lánchíd utcában, ahol a díszburkolaton csúszott meg egy Ferrari, megborogatva a kordont, ami a nem túl szerencsés helyre rakott közönséget választotta el a pályától. Megkerestük a szervezőket (Hungaroring + GP Ticket Shop, azaz az Ostermann Forma-1 Kft.), hogy mégis mi történt, erre a következőket írták: október óta szervezte a Nagy Futamot a Hungaroring és az Ostermann, akiknek minden engedélyük megvolt a vasárnapi futamra. A pálya tervét egyeztették a katasztrófavédelemmel, a rendőrséggel és a mentőszolgálattal is, a biztonsági terv nyilvános volt – közölték hétfőn.
A Lánchíd szerintük nem volt alkalmas a rossz burkolat miatt, ezért az Erzsébet hidat választották a parádé helyszínének. A Várkert Bazár környékén a csúszós bazaltkő burkolat okozott majdnem balesetet, de erről azt írták: a csapatoknak hangsúlyosan elmondták, hogy itt csökkenteniük kell a sebességet.
A depó bejáratánál két, nagyméretű „Slow”, vagyis „Lassan” tábla is kikerült annak érdekében, hogy a vezetők mindenképp csökkentsék a sebességet.
A Nagy Futam után a Ferrari és a Red Bull Racing véleményét is kikérték, akik szerint megfelelő a burkolat, csak lassan kell rajta menni. A nézőket kétméteres kerítéssel különítették el a pályától, ahol pedig indokolt olt, ott vízzel töltött terelő elemeket, gumioszlopokat, habszivacs bálát helyeztek el.
Mindezt egy sportszakmai biztonsági terv alapján tették meg – amelyet a rendezőkkel, a sportszakmai személyzettel és a biztonságiakkal egyeztetve minden fél megfelelőnek talált.
Így csúszik meg egy Ferrari
A 458 Italia egy hátsókerékhajtású, erős sportautó (a leggyakoribb változatban 570 lóerőt tud a V8-as motor). Az Index videója alapján úgy látjuk, a macskaköves úton, miután gond nélkül kijött a kanyarból, a pilóta egy kicsit megrángatta a kormányt, alighanem azért, hogy egy kis cikkcakkozással szórakoztassa a közönséget – mondta Rácz Tamás, a Vezess.hu szerkesztője.
Mivel irányváltás közben gázt is adott, a menetstabilizáló elektronika pedig szinte biztosan ki volt kapcsolva, a csúszós burkolaton az autó fara túlságosan meglendült, majd agy kis túlkorrekció miatt csapódott a korlátba a túloldalon. Szerencsére nem ijedt meg a sofőr, sikerült egyenesbe hoznia az autót.
A kocsit egyébként tudomásunk szerint Alessandro Lippi, a WarmUp Kft., a Ferrari magyarországi importőrének ügyvezetője vezette. Lippi csapatfőnök és időnként versenyez is a Ferrari Challenge márkakupában, szóval nem először ült erős autóban (úgy-ahogy) lezárt pályán, ezt most itt elügyetlenkedte. Szerencse, hogy nem lett baj belőle.