2013 végén jelentetett meg egy tanulmányt a Nézőpont Intézet Médiaműhelye, az elemzés végkövetkeztetése az, hogy a magyar választók többsége nem szívesen politizál a Facebookon, az oldalt inkább kikapcsolódásra használjuk, mint véleményformálásra. Október végén valószínűleg vakarták a fejüket az intézet elemzői: 26-án a Százezren az internetadó ellen nevű csoport az online közösségi térben szervezett nagyszabású tüntetést kétszer is, az utcára vonuló tízezrek, a bekapcsolt mobilok képernyőiből összeálló fényszőnyeg pedig már történelem. Hogyan változtak a facebookos erőviszonyok, mely pártok online jelenlétének tett jót a felbolydult közélet? Megnéztük.
Október 13-án történt valami
Elég rápillantani a Social Daily diagramjára, amely a politikai erők (nem pártok!) facebookos aktivitását vizsgálja. A Social Radar valós időben mutatja, hogyan politizálunk mi magyarok a közösségi oldalon. A narancssárga szín a kormánypártot és a hozzá közeli oldalak (pl. Orbán Viktor, KDNP) aktivitását mutatja, a kék pedig az összes többi erő mozgását szemlélteti – összesen 29 lapot monitoroznak. Nézzük a kormányközeli oldalakat, a kék oszlopok vizsgálata majdnem felesleges, hiszen egy kalap alá veszik többek között az MSZP-t, a Jobbikot és az LMP-t.
Forrás: Social Daily
A fordulópont október 13-a. Lelki szemeink előtt megjelenhet egy izzadtságtól csatakos versenyló, aki amint átvágtázott a célvonalon – elsőként – azonnal le is fékez és izmait elernyesztve, fejét lelógatva kellemesen legelészik. Valami ilyesmi történhetett a kormánypárttal és a hozzá kötődő Facebook-oldalakkal is. Október elején, az önkormányzati választások hajrájában folyamatos erősödést mutattak, láthatóan megsarkantyúzták a social mediaval foglalkozó kampánycsapatot, majd 13-ától, az édes győzelem első napján már jelentős visszaesést látunk. Míg az önkormányzati választások napján 36326 lájkot zsebeltek be, addig ez az érték másnap már csak 18394, október 14-énél pedig még akkor sem látjuk a narancssárga csíkot, ha orrunk már hozzáér a monitorhoz. Ha látni szeretné az konkrét számokat, kattintson ide.
Az érthető, hogy a győzelemmel a hónuk alatt már nem kajtattak rajongók után, azonban hasonló a helyzet a kommentek és megosztások számának (világos narancssárga oszlopok) vizsgálatakor is: a választások napján 4777, másnap már csak 2448, 14-e keddnél pedig… Itt is hiába keresgéljük a kormánypárt oszlopát. A megkönnyebbült politikusok nem a választások utáni napokban hálálkodnak azoknak, akik megélhetéshez juttatták őket egy újabb ciklusra?!
Pillantsunk rá a Social Daily egy másik grafikonjára, fókuszunk az október 12. és november 26. közötti időszak. Itt azt láthatjuk, hogy ebben az intervallumban, napokra lebontva hányan nyomtak lájkot a Fideszre.
Forrás: Social Daily
Komoly erősödést itt sem látunk. A párt rajongók szempontjából legerősebb napja október 28-a volt, 56- an szavaztak rájuk a közösségi oldalon – igen, aznap, amikor több tízezren vonultak át az Erzsébet hídon éppen ellenük, illetve az internetadó ellen tüntetve. A fekete nap október 31., ekkor 17 főt veszített a kormánypárt és online holdudvara. Orbán Viktor ezen a napon jelentette be a Kossuth Rádióban, hogy „az internetadót nem lehet bevezetni”. Október 13. óta 769-en csatlakoztak a Fidesz Facebook rajongótáborához, ma velük együtt 186.550-en vannak. Ez a kétharmados kormányzás erejéhez képest nem nagy szám, ebben a kategóriában a Fidesz a harmadik helyen áll a Jobbik (286438) és az Együtt (202038) mögött.
Hogy ki kaszált a legnagyobbat?
A PM. A vizsgált időszakban 11540 rajongót szereztek, ami azért is szép eredmény, mert jelen pillanatban összesen 62 870 lájkja van a párt oldalának. Diadalmenetük 24-én kezdődött, azóta folyamatosan erősödnek. Ők is október 28-án arattak, de jóval többet, mint a Fidesz: 1056-an nyomták meg náluk a tetszik gombot. Elégedetten csóválhatja mindkét farkát a Kétfarkú Kutya Párt is: 5238 új lájk, több, mint a Jobbiknak, akik 3711 felhasználót vontak a bűvkörükbe.
PTAT – Akiket szájára vesz a Facebook
Bár a mezei lájkok megoszlása is informatív, érdemes megismerkedni a PTAT (people talking about this) fogalmával: ez a mérőszám azt mutatja meg, hogy adott időszakban az oldalt hányan lájkolták, osztották meg, kommentálták, hányan léptek be – tehát hogy mennyire foglalkozik a Facebook népe az adott politikussal, párttal. Ez a szám értéksemleges, hiszen nem tudhatjuk, hogy milyen kontextusban említették a vizsgált elemet, azonban arra remek, hogy lássuk, kik azok, akik akár negatív, akár pozitív értelemben, de foglalkoztatják a felhasználókat. Az aktuális állás a pártok tekintetében:
Láthatjuk: a Fidesz annyira hátul kullog (a nem látható számok: Fidesz :6549, Liberálisok: 1424, KDNP: 544), hogy mindössze Fodor Gábor, illetve Semjén Zsolt pártja áll rosszabbul.
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy az Együtt-PM szövetség megszűnése bőven adott okot és lehetőséget a pártok sorsáról való lamentálásra és az MSZP is nagy facebookos csinnadrattával ünnepelte újpesti győzelmét, valamit a parlamentben megejtett laptop-csibészséget is felkapta a közösségi média.
Elnökök: Orbán még mindig a csúcson
Az nem meglepetés, hogy Orbán Viktor toronymagasan vezet minden más pártelnök előtt rajopngók tekintetében, még a követőiket oly legendásan mozgósító jobbikos kampányemberek sem tudták a miniszterelnök közelébe tolni Vona Gábort: 66 ezer új kattintás kellene ahhoz, hogy Orbán sarkába érjen.
Tulajdonképpen Orbán Viktortól mindenki leszakadt, de jó lesz megjegyezni ezt a sorrendet, mert úgy tűnik, változhat.
Az elnökök erősödését szintén az október 13. és november 26. közötti időszakban vizsgáltuk és bár nincsen mindenkihez adatunk, két „kispárt” vezetője nagyot dobbantott ebben az időszakban: ők Karácsony Gergely és Szabó Tímea. Karácsony két napon lépett nagyobbat előre: október 24-én 209, 30-án pedig 369 új lájkkal gazdagodott. Szabó a közelmúltban kapcsolhatta be a rakétákat: a teljes intervallumban 3554 Facebook-pajtást szerzett, ebből 1120-at nem egészen egy hét leforgása alatt, november 20-26. között. Úgy tűnik, az Együtt és a PM is profitált pártszövetségük felbomlásából.
Két vezető viszont fájóan hiányzik összeállításunkból, ők Tóbiás József és Kovács Gergely. Utóbbi privát oldallal jelen van, az viszont nem mutatja, hány felhasználó érdeklődik munkássága iránt.
Az MSZP tájékoztatása szerint „a pártelnök jelenleg az MSZP hivatalos Facebook oldalát használja, december 1-jével azonban elindul saját új, politikusi oldala.” És hogy eddig miért nem tette be a lábát a nagy kék játszótérre? „Elsődlegesen a személyes találkozókban hiszünk, azonban a kor követelményeinek megfelelően az MSZP felkészült az állandóan változó kihívásokra és örömmel veszi, hogy ebben szimpatizánsai, választói támogatják.” – fogalmaztak.
Ezek szerint nem lesz szükség a Kétfarkú Kutya Párt segítségére, akik felajánlották, hogy létrehoznak Tóbiás Józsefnek egy saját Facebook-oldalt, ahová feltöltheti leveleit.
Kovács Gergely elmondta: neki azért nincsen saját lapja, mert sokan őt azonosítják a Kétfarkúakkal, ezért nem szeretné „erőltetni” magát. Természetesen pénzügyi problémák is közrejátszanak, de az elnök bizakodóan néz a jövőbe: meglehet, hogy néhány milliárd forint értékben tanácsadói szerződést köt saját magával, így lesz kire támaszkodni a probléma megoldásában. Természetesen megkérdeztük az MKKP hihetetlen erősödéséről is, Kovács szerint a titkuk annyi, hogy jobb arcok a többi pártnál, az utóbbi idők facebookos fellendülését sejtése szerint első MACSKÁS posztjuk okozhatta. A szép eredménytől nem részegültek meg, elsődleges terepük az elnök szavai szerint az Iwiw: a már megszüntetett magyar közösségi oldalon szeretnék elérni a mágikus egymilliárdos határt.