A lap elkérte a parlamenttől a költségtérítési tízes toplistát. Az élboly legalább bruttó 25 milliót vághatott eddig zsebre, a ciklusból hátralévő 14-16 hónapban pedig újabb 11-12 milliót kaphat. Így a 40 milliót közelítik majd a legnagyobb térítések, szemben az előző ciklus 24 milliós összegeivel.
A növekedés oka, hogy 2009 előtt a politikusok még nem adóztak ebből a pénzből, amikor ez változott, a honatyák annyit emeltek az összegeken, hogy nettójuk ne csökkenjen. A költségtérítés két részből áll. Egyik a lakhatási támogatás, amely 115 950 forint, s annak jár, akinek a fővárosban vagy választókerületében nincs lakása. A nagyobbik rész a választókerületi pótlék. Mértéke attól függ, milyen messze van a képviselő választókerületi székhelye Budapesttől. Ez újabb havi 140-672 ezer forint lehet.
A TOP 10
1. Hörcsik Richárd (Fidesz) | 26 800 000.- |
2. Apáti István (Jobbik) | 26 757 071.- |
3. Vitányi István (Fidesz) | 26 720 491.- |
4. Lipők Sándor (Fidesz) | 25 838 950.- |
5. Gyüre Csaba (Jobbik) | 25 421 801.- |
6. Pálffy István (KDNP) | 25 385 445.- |
7. Firtl Mátyás (KDNP) | 25 230 720.- |
8. Jakab István (Fidesz) | 25 230 720.- |
9. Pósán László (Fidesz) | 25 230 720.- |
10. Ágh Péter (Fidesz) | 25 216 581.- |
A tízes lista érdekessége, hogy azon csak jobboldali képviselők szerepelnek, ami annak köszönhető, hogy a fővárostól messze fekvő kerületekben a szocialisták kevésbé erősek, egyéni mandátumot így a végeken nem is szereztek.
A Blikk kereste a toplista vezetőjét, Hörcsik Richárdot, de nem tudta elérni. Megszólalt viszont Apáti István (Jobbik), aki szerint lelkiismeretes munka esetén elmegy a pénz a költségekre. Vitányi István (Fidesz) azt mondta, csak a havi benzinköltsége 160 ezer forint, évi 40 ezer kilométert autózik a munkája miatt, olyan rossz utakon, hogy négyévente vehetne új autót, mert tönkremegy. Emellett sok pénzt visznek el a protokolláris kötelezettségei.
Hörcsik “Huszonhatmillió nyolcszázezer” Richárd egy bizottsági ülésen – (Fotó: MTI / Soós Lajos)
Bár a térítési rendszert sokat támadták, csak az új parlament megválasztásával szűnik majd meg. Akkortól egy fillér költségtérítés sem jár. A honatyák névre, rendszámra szóló üzemanyagkártyát kapnak, s a parlament biztosít nekik szállást és irodát. Az új szabályozás átlátható és nyílt, végre tiszta viszonyokat teremthet. Megfelel annak az elvárásnak, hogy legyen kisebb és olcsóbb a parlament – mondta Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár a Blikknek.
Lázár – még a Fidesz frakcióvezetőjeként – már két éve azt javasolta, hogy a képviselők kapjanak bruttó 750 ezer forintot, mert a jelenlegi rendszer tarthatatlan. Azt szerette volna, ha már tavaly szeptembertől a javadalmazás megegyezne a helyettes államtitkári javadalmazással, más pénzbeli juttatást viszont ne kapjanak a honatyák. Akkor azt mondta: a húsz év óta érvényben lévő képviselői javadalmazási rendszer az egyik legképmutatóbb szisztéma Európában. A cél ennek megváltoztatása, minden pénzügyi jellegű visszaélés kizárása, a szabályok átláthatóvá tétele azért, hogy azok ne adjanak lehetőséget a “képviselői stiklikre”. Összegzése szerint az új rendszerrel minden “seftelési” lehetőség ki lenne zárva.
Azt korábban az átlátszó.hu derítette ki, hogy Kövér László 2011-ben összesen 57 600 km-t tett meg. Hivatali autójába, egy Audi A8 Lang Quattro 4.2 V8-as autóba ehhez 9300 liter üzemanyagot kellett vennie 4,185 millió forintért.Az adatigénylés apropóját az adta, hogy Kövér Lászlónak duplájára emelték a benzinpénzét, vagyis havi 626 130 forintra, annak ellenére, hogy hivatalosan két állami autót is használhat – egyet a hivatalos és egyet a magánútjaira.
A házelnök egyébként Zala megyei listán került a parlamentbe, így kocsival havonta negyvenszer járhatja meg oda-vissza a Budapest–Zalaegerszeg távolságot a 626 ezer forintból. Viszont lakhelye a fővárostól 23 kilométerre fekvő Szigetszentmiklóson van, onnan pedig egy hónapban négyszázszor fordulhat meg.