Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettes, az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) alelnöke csütörtökön ismertette a tavalyi baleseti statisztikákat. Mint előadásában elhangozott: a túlzott sebesség, az ital és a passzív biztonsági eszközök használatának hiánya (lényegében a biztonsági öv nélkül autózás) játssza még mindig a legnagyobb szerepet a halálos kimenetelű balesetekben.
A 2011. éves baleseti adatok azt mutatják, hogy a személysérüléses közúti balesetek és a halálos áldozatok száma tovább csökkent. Az elmúlt év közlekedésbiztonsági sikereinek a legnagyobb eredménye, hogy 94 emberi életet sikerült megmenteni a 2010. évvel összehasonlítva. A tendencia tehát kedvező, az uniós vállalásunk szerint 2015-re kellene 50 százalékkal csökkentenünk a halálos kimenetelű balesetek számát 2001-hez képest. (Ezek az úgynevezett Fehér Könyv vállalásai.)
Pozitív kép rajzolódik ki az ittas járművezetés alakulásában is. A 2010. évi 1883 fővel szemben 2011-ben összesen 1583 személy okozott ittas állapotban személysérüléses közúti balesetet, ugyanakkor még mindig minden 10. személysérüléses közúti balesetet ittas személy okoz.
Mindenki megjavul?
A célok eléréséhez vezető javulás 2008-ban kezdődött, és három lélektanilag jól időzített intézkedés volt az oka. Az objektív felelősség intézménye a legfontosabb, amely jogszabály nagyon jól érzett rá a magyar társadalom egyik gyenge pontjára, a felelősségre. Azzal, hogy megszűnt a bizonyítási kényszer, nem lehetett a felelősséget áthárítani, azonnali hatással volt a közlekedőkre. 2008-tól alkalmazzák szigorúbban a „zéró tolerancia” elvét is azzal a kitétellel, hogy a helyszínen is be lehet vonni a jogosítványt. A harmadik elem a pontrendszer szigorítása.
Személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása az elmúlt években – forrás: ORFK
A tábornok beszélt arról, hogy az idei évben a bicikliseket „veszik elő”. Az elmúlt évi statisztikából az derült ki, hogy míg a balesetek okozói túlnyomórészt (61 százalékban) a gépkocsivezetők, a forgalomban betöltött arányukhoz mérten kifejezetten magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében (12 százalék). Halmosi Zsolt szerint tévhit, hogy a kerékpárosok által okozott balesetekben kizárólag a kerékpárosok sérülhetnek meg. Mint mondta, nagyon sok esetben fordul elő, hogy a szabálytalankodó kerékpáros miatt az autósofőrök rántják félre a kormányt, és szenvednek el frontális karambolt. Rámutatott arra: ahogy a gépkocsivezetők esetében, a kerékpárosok és a motorosok esetében is nulla tolerancia van érvényben az ittasság tekintetében.
A motorkerékpárosoknak 4 százalékos, a segédmotor-kerékpárosoknak 5 százalékos a részaránya a baleseti statisztikákban. Halmosi Zsolt rájuk vonatkozóan annyit jegyzett meg, korábban felmerült a robogók nyilvántartásba vétele, amellyel könnyebb lett volna intézkedni velük szemben, de – mint mondta – a kormány levette ezt a kérdést napirendről.
A tábornok ismertette azt is, hogy a külföldi rendszámmal közlekedők által elkövetett szabálysértések behajtásra is koncentrálnak idén. Mint elmondta, a magyar EU-elnökség idején sikerült egy olyan megállapodást előkészíteni, amely nagyban megnövelné a tagállamok közti információcsere hatékonyságát. Ez a rendszer 2013-ban kezdhet üzemelni, a jogi háttér kialakítása folyik jelenleg. Mint mondta, a Belügyminisztérium azon igyekszik, Magyarországon minél előbb működhessen.
Ugyanazok a hibák
A közlekedési balesetek oksági szerkezete az elmúlt évekhez képest nem változott. Első helyen emelhető ki a gyorshajtás (4212 eset, az összes baleset 27 százaléka), másodikként az elsőbbségi jog meg nem adása (3764 eset, 24 százalék), harmadikként pedig a kanyarodás szabályainak meg nem tartása (2465 eset, 16 százalék).
Forrás: ORFK