Belföld

5 dolog, amit a felhő-alapú szolgáltatásokról tudni akartál

Egyre többen, egyre hangosabban beszélnek a felhő-, illetve cloud-alapú szolgáltatásokról. De mi is az a felhő? Miért jó ez egy kis-, vagy középvállalatnak? Mennyibe kerül? Cikkünkben összeszedtük azt az öt alapvető tudnivalót, mely helyre rakja a fejekben a felhő-alapú szolgáltatások előnyeit.

1.   Egyszerűbb

A felhő-alapú szolgáltatások lényege, hogy a helyi számítógépekről és szerverekről leveszik a terhet oly módon, hogy valamennyi fájlt, emailt, vállalati naptárt egy központi, külső szerveren tárolnak. Ezáltal szinte teljesen feleslegessé válik egy helyi szerver üzemeltetése, , hiszen minden munkafolyamat a biztonságos távoli szerveren történik pontosan olyan munkakörnyezetben – emailek, naptár, fájszerver funkció – mint azt egyébként megszokhattuk.
Ezen felül további előny, hogy vannak olyan felhő-szolgáltatók – például a Microsoft az Office365 csomaggal –, akik az email, naptár és fájlszerver funkciókon felül olyan extra szolgáltatásokat adnak, mint például a mindennapi használathoz nélkülözhetetlen Office csomag felhő-változata, ingyen céges weboldal létrehozásának és publikálásának lehetősége, valamint a munkatársak közötti kommunikációt leegyszerűsítő vállalati chat és konferencia modul. Mindezeket felhasználónkénti kb. havi 1.500 Ft-ért.

2.    Helyfüggetlen

A felhő azt is jelenti, hogy mivel a hétköznapokban már nem a helyi számítógépekre, hanem egy távoli biztonságos szerverre mentjük emaileinket, fájljainkat, így gyakorlatilag bárhonnan, bármilyen eszközről be tudunk csatlakozni az egyes munkafolyamatokba. Legyen az a vállalati laptop, egy mobiltelefon, vagy egy internet-kávézó Londonban, egy böngészőt, vagy az Office alkalmazásokat megnyitva, felhasználónevünk és jelszavunk begépelését követően bárhonnan, bármikor hozzáférhetünk mindenünkhöz anélkül, hogy több tízezer forintos havidíjakat fizetnénk a több százezer forintért beszerzett szerverünkre, a karbantartási díjakról nem is beszélve.
Az egyes vállalati naptárbejegyzések és emailek mobiltelefonos és tabletes szinkronizációjának köszönhetően a munkánk teljes mértékben helyfüggetlennél válik, melynek köszönhetően a minket körülvevő eszközpark – számítógépek, mobiltelefonok, tabletek – innentől csupán kiszolgálóként, és nem kockázati tényezőként – elveszik, elromlik – segíthetik a hétköznapi üzletmenetet.

3.    Olcsóbb

Nem kérdés tehát, hogy a felhő-alapú szolgáltatásokkal időt és pénzt takaríthatunk meg. Nincs szükség kisebb informatikai cégeken keresztüli webtárhely, email, közös naptár, fájlszerver szolgáltatások megrendelésére, sok esetben akár milliós nagyságrendű céges weboldal megrendelésére, szerver vásárlásra és rendszergazda alkalmazására, ezek mind-mind egy kézben, havi 1.500 Ft / fő áron elérhetők a Microsoft Office365 csomagban. Ezeken felül a havidíjért cserébe egy web-alapú Office szolgáltatáscsomagot is kapunk, mellyel gyakorlatilag egy böngésző segítségével hozhatunk létre, szerkeszthetünk Word, Excel és Powerpoint dokumentumokat, anélkül, hogy az a számítógépre Office csomag lenne telepítve.  A cégen belüli kommunikációt segítő díjmentes chat, konferenciabeszélgetés és Outlook email, naptár, a központi címjegyzék és a SharePoint csoportmunkahely szolgáltatás szintén a csomag részei.

4.    Biztonságosabb

A szolgáltatás használatakor adataink egy óriási központi szerverparkban vannak fizikailag. Ez azt jelenti, hogy bármi is történne számítógépünkkel, vagy mobiltelefonunkkal, az adatvesztéssel biztosan nem jár majd: az informatikai cégóriás 99,9%-os rendelkezésre állással, több szintű adatmentéssel gondoskodik arról, hogy emailjeink, fájljaink, naptárunk számunkra mindig, mindenhonnan elérhetők legyenek. Ehhez csupán egy internetelérés és egy laptop, mobiltelefon, vagy tablet szükséges.

5.    Hol éri ez meg a szolgáltatónak?

Felvetődhet a kérdés, hogy ez hol éri meg a szolgáltatónak? Nos, a válasz egyszerű: ahogy a mérethatékonyság jegyében saját cégünk esetében is tudunk mennyiségi kedvezménnyel számolni 1-1 nagyobb megrendelés esetén, úgy a felhő szolgáltatóknak is jelentős mennyiségű know-howja és szerverkapacitása van ahhoz, hogy szolgáltatásait ilyen olcsó áron tudja kínálni. Gondoljunk csak bele: több százezer szerver vásárlásával és üzemeltetésével mennyivel olcsóbb a szolgáltatónak minden hozzáadott ügyfél bekötése annál, mint hogy saját magunk próbáljunk meg hardvert, szoftvert beszerezni, majd azok minden szépségével együtt üzemeltetni súlyos tízezer forintokért havonta.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik