Belföld

Megint bajban a BKV

Nehéz helyzetbe kerül a BKV azzal, hogy megváltozna a bérletek után járó árkiegészítés rendszere. Továbbá az sem ismert, hogy az idei fenntartáshoz szükséges hiányzó milliárdok honnan hajthatók fel.

Most készülnek elfogadni azt a törvényjavaslatot, amely szerint változna a kedvezményes árú bérletek ártámogatása. Az összeget egységesen osztanák szét és nem differenciáltan, a tömegközlekedés volumenéhez igazodva. Ez komoly hátrányba hozná a budapesti közlekedés finanszírozását. A kedvezményes bérletekre jelenleg 3580 forint támogatás jár a fõvárosban, amely maradna jövõre is ugyanennyi. A fõváros viszont azt kezdeményezi, tárgyalják újra a javaslatot, hogy ez az összeg a BKV esetében 5263 forintra emelkedhessen, amely szerintük az arányosítás alapján amúgy járna.

A módosítást azzal indokolják, ha a törvényjavaslat átmegy, az a helyzet állna elõ – mint azt Tarlós Isván jelezte – hogy néhány városban sufficites lenne a tömegközlekedés finanszírozása, magyarul csökkenteni kéne a bérletárakat. Ezek a városok Miskolc, Debrecen, Tatabánya, Eger, Szeged. Ugyanakkor kiesést okozna az egyébként is rossz helyzetben lévõ BKV-nak.
A fõváros a tömegközlekedési vállalatot nem tudja saját maga finanszírozni, mindig is állami segítséget kellett igénybe venni hozzá – mondta Tarlós István fõpolgármester sajtótájékoztatón kedden. Hangsúlyozta: sajnálatos, hogy továbbra is olyan jelek vannak, amelyek hatására, ha nem kerülnek orvoslásra, 2012 nyarára összeomolhat a BKV. Mindez annak ellenére igaz, hogy idén elérték, nem veszteséges cég gazdálkodása, az árbevételek pedig nõttek – bár jegyáremelés sem volt.

György István városüzemeltetési fõpolgármester-helyettes a sajtóeseményen bemutatta a 2011 évi BKV üzemeltetési jelentését is. Az anyagból kiderült, még az idei évre is hiányzik hat és fél milliárdos forrás a cég mûködtetéséhez. Az fn.hu kérdésére Vitézy Dávid a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetõje elismerte, hogy ennek a hiánynak a finanszírozása még megoldatlan, ami annak köszönhetõ, hogy a bankok állami kezességvállalás nélkül régóta nem hiteleznek a fõvárosi tömegközlekedési vállalatnak. Annak ismeretében, hogy Tarlós István a héten találkozik Orbán Viktor miniszterelnökkel, vélhetõen ez a probléma is napirendre kerül.

Emlékezetes, hogy az idén a BKV az éves normatív támogatása mellett, amely 32,2 milliárd forint, már kapott egyszeri kormányzati támogatást is 19 milliárd forint értékben. Kérdés hogy a hiányzó összeggel ismét kisegíti-e a kormány a tömegközlekedési céget.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik