A menetrend alapján a Déli pályaudvarig közlekedő szerelvények Kelenföldig járnak, és onnan is indulnak vissza a Dunántúlra – közölte a MÁV. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) nulla órától folytatja a február elsején megkezdett és időközben többször, legutóbb április 7-én felfüggesztett vasutassztrájkot.
Többen nem vették fel a munkát Salgótarján, Somoskőújfalu, Miskolc, Eger, valamint Debrecen és Nyíregyháza térségében. Innen távolsági vonatok – főként Budapest felé – nem indulnak, a vonal belső forgalmát Bz-motorszerelvényekkel biztosítják. A Dunántúlon Szeged, Pécs és Szombathely térségében közlekednek a vonatok.
A balatoni vonatok is bizonytalanná válnak
A Balaton déli partján hétfőn kora reggelig viszonylag zavartalan volt a vonatközlekedés, csak egy járat maradt ki az éjfélkor újra kezdődött vasutassztrájk miatt, de bizonytalan, mit hoz a műszakváltás.
Sági Zoltán, a MÁV Start Zrt. kommunikációs vezetője szerint a hétfőn reggel véget érő, mintegy 25 ezer fiatalt vendégül látó Balaton Sound fesztiválról hazaindulók közül reggel hétkor száznál kevesebb fiatal várakozott vonatra. Eddig három menetrendszerű járat közlekedett, csak egy maradt ki, a nehézséget azt jelenti, hogy a főváros felé haladó vonatok Kelenföldig közlekednek, mert a Déli pályaudvar nem fogadja a járatokat, sőt pár perce a Keleti pályaudvarról is hasonló hírek jöttek. A Siófokról induló, illetve a helyi járatok közlekednek.
Tekintse meg képgalériánkat a sztrájkról! (Fotók: FN – Gáti András)
A MÁV Start a zamárdi állomáson információs pontot és internetes jegyértékesítőt nyitott, segítve az esőben hazafelé tartó fiatalok tájékoztatását, hazautazását. Egyelőre bizonytalan, hogy mit hoz a hét órakor esedékes műszakváltás – tette hozzá a kommunikációs vezető.
Atrocitás a Déliben
Budapesten, a Nyugati és a Keleti pályaudvaron több szakszolgálat is sztrájkol, ezért nem közlekednek a vonatok. A Nyugatiból mindössze egy, már éjfél előtt előkészített vonat indult el Ceglédre – mondta Gelencsér László, a VDSZSZ vezető ügyvivője hétfőn hajnalban.
legyen ön is fn tudósító!
A Déli pályaudvaron – ahol szintén sztrájkolnak – némi atrocitás is történt, mert az állomásfőnök bement – “mindenfajta szabályt átszegve” – az alagútnál lévő forgalmi irányítótoronyba, és próbálta a szolgálatot átvenni, illetve elterelni onnan a sztrájkolókat egy kijelölt helyiségbe – sikertelenül. Kavalecz Imre szerint az állomásfőnöknek van megfelelő vizsgája az irányítótoronyban való szolgálattételre.
Jönnek a sztrájtörők?
Szegeden a műszaki dolgozók sztrájkolnak. A VDSZSZ arról most tájékozódik, hogy a nap folyamán mi lesz a Szeged-Budapest közötti gyorsvonatokkal. Békéscsabán nagyon erős a sztrájk, nem fognak vonatokat fogadni, sem indítani, és több szakszolgálat sztrájkol Debrecenben és Nyíregyházán is, Záhonyban pedig teljesen blokkolják Ukrajna felé a személyforgalmat.
A vezető ügyvivő szerint fennáll a veszélye, hogy a reggeli műszakváltáskor – ami hét óráig mindenhol lezajlik – sztrájktörők váltják le a munkabeszüntetőket.
BKV-ra is jó a vonatjegy
Valamennyi Volán-társaság elfogadja a MÁV-Start Zrt. által kiadott, érvényes vasúti bérleteket, a MÁV tényleges és családtagi arcképes igazolványokat, valamint a Budapesti Közlekedési Szövetség által kibocsátott budapesti egyesített bérletet, illetve kiegészítő bérleteket a sztrájk ideje alatt. A MÁV közlése szerint, ha valaki a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, akkor kezelési költség nélkül visszakapja a jegy árát. Ez érvényes akkor is, ha a vonat nem közlekedik.
A BKV is elfogadja a vasúti bérleteket a 2-es és a 3-as metrón, valamint a gödöllői és a ráckevei hév vonalán.
Változatlan követelések
A munkabeszüntetés hétfő hajnalban azután kezdődött újra, hogy nem született megállapodás a VDSZSZ és a MÁV-társaságok között a vasárnap esti egyeztetésen a szakszervezeti követelésekről és a még elégséges szolgáltatásról.
A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többletbéremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből pedig 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutasnak. Ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a vártnál magasabb inflációt. Az egyeztetést hétfőn folytatják.