Belföld

Vakvágányra került a Thököly úti villamos

Bár csak jövő év elejére születik végleges döntés a sokat vitatott, jobb sorsra érdemes Thököly úti villamos ügyében, úgy tűnik, hogy a dolog már rég eldőlt – felszámolják. A környéken élők nagyobb autóforgalomra számíthatnak.

Körgyűrű

A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) arra kéri a főváros vezetését, hogy a Thököly út felszíni rendezésével állítsa vissza a villamosjáratot. A szervezet szerint a metró- és a villamosvonal csak kétmegállónyi szakaszon futna párhuzamosan. Ennél sokkal fontosabb, hogy a 67-es villamosvonalat összekötve a szintén Baross térről induló 24-es villamossal egy körgyűrű jöhetne létre, amely a Mexikói úton keresztül kapcsolatot teremtene a XIV. kerület és a Közvágóhíd között. Így a villamos által kiszolgált útvonal gyakorlatilag merőleges lenne az új metróra.

Szeptember végén döntött a fővárosi közgyűlés a 4-es metró második, vagyis a Baross és a Bosnyák tér közötti szakaszának mélyvezetésű építéséről. Ennek megfelelően a metróépítéstől függetlenül már 2006-ban elkezdődhet a Thököly út felújítása. A híresztelésekkel ellentétben még nem született végleges döntés a villamosvonal felszámolásáról – mondta a FigyelőNetnek Vajda Pál főpolgármester-helyettes. A felszíni rendezési tervekben várhatóan jövő év elejéig ezt a kérdést is felülvizsgálják.


Az elmúlt időszakban éles vita alakult ki a Thököly úti villamosvonal sorsáról, amelyben a főváros leginkább a felszámolás mellett érvel, mondván, hogy a metró miatt kialakuló két párhuzamos kötöttpályás közlekedési eszköz léte nem indokolt.


Tíz éve húzzák


A Thököly úton közel 10 éve szünetel a villamosforgalom. A Bosnyák térig közlekedő 44-es járatot teljesen megszüntették; a Mexikói úton át az Erzsébet királyné útján járó 67-es villamos helyett pedig villamospótló busz közlekedik. A szakaszokban megmaradt sínpályát a rajta haladó közúti forgalom miatt állandóan javítani kell, ami a BKV Rt.-nek évi 7-8 millió forintjába kerül.


A kérdés csak az, hogy várható-e változás az új tervektől. Az elmúlt években ugyanis több tanulmány született a 44-es villamos visszaállítására és a Belváros–Újpalota közötti meghosszabbítására. Ez tulajdonképpen a 7-es buszok ezen a szakaszon bonyolított forgalmi szerepét lett volna hivatott átvenni. A 4-es metróvonal második szakaszának folyamatos építéséről szóló kormányhatározatig reális alternatíva volt egy Újpalota–Baross tér (esetleg Nagykörút) közötti, elválasztott pályával kialakított villamos létesítése. Azonban ez az alternatíva a belső szakaszon korlátozta volna a közúti forgalmat, így a villamosok egy alternatív, esetleg a föld alatt haladó pályán közlekedtek volna.


A tanulmány szerint a hosszú távra becsült utasforgalom nem indokolja két párhuzamos kötöttpályás közlekedési eszköz kialakítását. A kezdeti szakaszon szintén a Thököly úton futó 67-es villamosvonalon az utasforgalom csúcsórában irányonként 200-300 fő, ami szintén nem indokolja a villamosvonal visszaállítását.


Nyert a metró


Bár még nincs végleges döntés, úgy tűnik, a dolog már a metróépítéssel eldőlt. Még nem tudni, hogy kialakítanak-e buszsávot az útfelújítás során, ugyanis a metró megépülésével várhatóan az autóbusz-forgalmat is csökkentik. A tanulmány szerint, mivel a Thököly út áteresztőképessége megnő, a környéken élők nagyobb autós forgalomra számíthatnak, holott a rendszeres dugókat látva úgy tűnik, hogy a forgalmat a belváros felé vezető Rákóczi út kapacitása már elérte a felső határát.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik