Belföld

Hírnév kisvállalatoknak

A magyarországi kisvállalatok még ritkán használják fel a public relations – a vállalat környezetével történő kapcsolatépítés – alapvető eszközét, a sajtókommunikációt. Alig adnak ki sajtóközleményeket, nem tartanak sajtótájékoztatókat, annak ellenére, hogy némelyikük sikere még a nemzetközi figyelmet is megérdemelné. Az online játékokat fejlesztő Solware Informatikai Kft. nemrég a Sakkom Interaktív pr ügynökséget bízta meg egy rövid kommunikációs projekttel, ami bebizonyította: a kicsik is hallathatják hangjukat.

Miért lenne szüksége kommunikációs ügynökségre egy kis informatikai cégnek? Az online játékokat fejlesztő Solware Kft. ügyvezetője, Hontvári József számára sokáig nem volt kérdéses, szüksége van-e cégének pr-ra, a hírnév kialakult magától.
A Solware 2000-ben kezdett bele Java alapú online játékok fejlesztésébe, első szoftverük a 3D Billiards volt, ami – világ egyetlen 3 dimenziós online biliárdjaként – ez idő tájt igazi különlegességnek számított. A cég tehetségét számos multinacionális vállalat elismerte, így a Solware játékai hamar kikerültek a Real, az Eurosport, az RTL, a Sun és egy sor más multimédia és informatikai óriás portáljára. Napjainkban – alig néhány évvel később – a Kft. bevételének döntő része már abból a 100 millió bannerből származik, amit a cég havonta megjelenít a partnerek weboldalaira kikerült játékok mellett, illetve az időközben elindított és 43 nyelvre lefordított saját játékoldalán, a www.flyordie.com-on.
„Néhány hónappal ezelőtt aztán történt valami, ami megváltoztatta gondolkodásunkat a kommunikációról. Elnyertük az Európai Multimédia Szövetségek Konvenciójának díját, az Európai Kiválóság a Multimédiában Díj arany fokozatát. Nagy élmény volt számomra kezet rázni a díjat átadó Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter úrral, és azt vártam, hogy végre felfigyelnek majd ránk a hazai piac meghatározó szereplői.” – mondja Hontvári József. Az ügyvezetőnek azonban csalódnia kellett, a CeBIT-en átadott elismerés hazai sajtóvisszhangjának zöme a díj platina fokozatát elnyerő – a közvélemény számára sokkal jobban ismert – Carnation Rt. sikerét taglalta.

Lehetőség a kommunikációra

„Úgy éreztem, több figyelmet érdemelnénk. A világ legjobb3 dimenziós online biliárd játékát fejlesztjük, és oldalunkon, a www.flyordie.com-on több mint 4 millió internetező regisztrált már a világ minden tájáról. Néhány fős kis magyar vállalatként nemzetközi reklámkampányokat tudunk megvalósítani, és mindezt önerőből értük el.” – folytatja az ügyvezető. „Csalódottak voltunk, amikor nem kaptuk meg a nekünk járó figyelmet, ezért úgy döntöttünk, keresünk egy profi kommunikációs ügynökséget.”
A Solware ügyvezetője az interneten talált rá a Sakkom Interaktív pr és marketingkommunikációs ügynökségre, és a két cég hamarosan felvette egymással a kapcsolatot. „A pr ügynökségek általában a nagyobb ügyfeleket és a hosszú távú szerződéseket kedvelik, és természetesen mi sem képezünk kivételt.” – mondja Széll András, a Sakkom Interaktív ügyvezetője. „Azonban mindez nem jelenti azt, hogy egy kisvállalat nem vehetné igénybe szolgáltatásainkat, hiszen csak a kreativitáson múlik, sikerül-e olyan projekttervet készíteni, mely egyrészt megfizethető számára, másrészt biztosítja az elvárt üzleti célokat.”

Sajtó és szakértelem

A Sakkom Interaktív által kidolgozott projektterv alapját egy sajtóközlemény megírása és kiküldése képezte. „Megmondom őszintén, hogy ez nem tűnt olyan zseniális ötletnek.” – mondja Hontvári. „Azt gondoltuk, hogy egy közleményt mi magunk is meg tudnánk írni, de szerettük volna kipróbálni, mit tud egy újságírói tapasztalattal rendelkező, a sajtót ismerő profi kommunikációs ügynökség. Amikor a Sakkom munkatársai először több órát interjúztattak bennünket, majd 5 különböző verzióban készítették el a közleményt, megértettük, hogy egy pr és marketingkommunikációs ügynökség szemlélete alapvetően eltér a miénktől. Ahol mi egy eseményt láttunk, ők egy egész történetet, ahol mi egy terméket, ők kommunikációs lehetőséget.”
A kommunikációs ügynökség 500 kontaktból álló sajtólistát készített a Solware számára. Az 5 részcsoportot a magyar informatikai, gazdasági, média és játékmagazinok mellett a nemzetközi játékportálok képezték. A sajtóközlemény megírásán és kiküldésén túl az ügynökség vállalta, hogy a Solware kommunikációját egy hónapos időtartamra menedzseli.
„Az eredmények messze meghaladták előzetes várakozásainkat. Több mint 35 különböző magyar médiumban jelent meg sajtóközleményünk, beleértve több magazint, heti- és napilapot, rádiót és televíziót. Együttműködési ajánlattal keresett meg minket számos portál, és Magyarország egyik vezető webfejlesztő ügynöksége.” – sorolja az eredményeket Hontvári József. „Ugyanakkor megértettük azt is, mennyi mindent tehetünk meg hitelességünk megteremtése-, kommunikációnk eredményességének növelése érdekében. Beláttuk, hogy milyen fontos lenne kibővíteni weboldalunkat, elkészíteni egy többnyelvű médiaajánlatot.” – folytatja a Solware ügyvezetője, aki szerint minden kisvállalatnak érdemes elgondolkodnia azon, megtesz-e mindent hírnevének megteremtése érdekében.

Karnyújtásnyira

„Létezik néhány költséghatékony módszer, melyet a kisvállalatok is könnyen felhasználhatnak, ha tudatosabban szeretnék kezelni kommunikációjukat.” – állítja Széll András. Az MTI (www.mti.hu) 29 000 forintért küld szét a magyarországi médiumok számára egy maximum 1800 karakteres sajtóközleményt, és 5 500 forintot számol fel minden további 300 karakterért. A Sakkom Interaktív alapító – Széll András és Kolma Kornél – által kidolgozott PResscenter (www.presscenter.hu) 13 000 forintért teszi meg ugyan ezt, terjedelmi korlátozás nélkül. „A szolgáltatás ötletének kidolgozásakor pontosan a kisvállalatok igényeinek kiszolgálása vezetett minket. A PResscenter segítségével minden vállalat eljuttathatja közleményeit több mint 1500 magyarországi újságíró számára.” – mondja Kolma Kornél, a Sakkom Interaktív társtulajdonosa, az online pr központ szellemi atyja. „Ugyanakkor maga a szolgáltatás nem volt igazán sikeres az elmúlt években. A kisvállalatok ugyanis ritkán kommunikálnak magukról, a nagyobbak pedig vagy kommunikációs munkatársakat foglalkoztatnak, vagy egy ügynökséget bíznak meg a feladattal.” – folytatja a szakember. „Pontosan ezért mozdultunk el mi is az értéknövelt szolgáltatások irányába, és hoztunk létre egy full service kommunikációs ügynökséget, a Sakkom Interaktívot.”
A Sakkom alapítói azonban nem felejtették el a kisvállalatokat sem, ahogyan ezt a Solware esete bizonyítja. Az online játékfejlesztőhöz hasonló kisebb cégek számára az ügynökség kisvállalati csomagot hozott létre. Ez 250 000 és 500 000 forint közötti áron egy 1-2 hónapos projekt megvalósítását takarja, ami alapvetően sajtókommunikációt, valamint az ügyfél kommunikációs tevékenységének átvilágítását és pr, marketing tanácsadást foglal magába, természetesen az ügyfél testére szabva.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik