Belföld

Próbaúton a cseh szuperexpressz

Megtette első próbaútjait a Pendolino névre elkeresztelt cseh szuperexpressz, amely ebből az alkalomból azonnal új cseh vasúti gyorsasági rekordot állított fel.

A Pendolino a dél-morvaországi Breclav és Vranovice közötti korszerűsített szakaszon 237 kilométeres óránkénti sebességet ért el, ez vasúti gyorsasági rekord Csehországban – közölték a cseh vasutaknál (CD).

A szuperexpressz bevezetéséről 1995-ben döntött a cseh vasút, de miután csődbe ment a vasúti szerelvényeket gyártó prágai CKD gyár, a cégnek külföldi gyártót kellett keresnie. A választás végül az olasz-francia Alstom cégre esett, amely két év alatt kifejlesztette a csehországi igényeknek megfelelő Pendolinot, és elkészítette az első szerelvényt.

A cseh vasúti társaság hét szerelvényt rendelt, amelyek közül az elsőt 2006-ban szeretnék forgalomba állítani a Berlin-Prága-Brünn-Bécs útvonalon. A Pendolino eleinte 160 kilométeres óránkénti átlagsebességgel közlekedne, mert egyik érintett országban sincsenek még meg a műszaki és biztonsági feltételek a nagyobb sebességhez – állítja Petr Stáhlavsky, a vasút szóvivője.

A Pendolino menetrendszerű üzembe helyezését késlelteti, hogy ilyen nagy sebességnél a cseh vasút mostani biztonsági rendszere hibásan működik: bizonyos helyzetekben nem veszi észre a szerelvényt. Így megtörténhetnék, hogy szabadot jelez a biztonsági rendszer, és a vasútállomásról más vonatot engedhetnek a pályára, ami katasztrófát okozhat. Szakértők szerint a fő cseh vasútvonalak csak mintegy húsz év múlva lesznek olyan állapotban, hogy lehetővé váljék az óránként több mint 200 kilométeres sebesség.

A Pendolino-szerelvény hét kocsiból áll, és 330 ülő személyt szállíthat. Egy-egy szerelvény ára 650 millió cseh korona.

A francia és a japán szuperexpressz vonatok már most óránként több mint 300 kilométeres sebességgel közlekednek. Az első kínai szupervonat óránként 400-430 kilométeres sebességgel ingázik Sanghaj és a város repülőtere között. A szerelvényt Németországban gyártották.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik