Belföld

Vidéken is felvesszük a versenyt

A Látványos Grafikai Művek honlapjának (www.latvanyos.hu) nyitó oldalán valami azonosíthatatlan ipari monstrum vastraverzei meredeznek. Része ez is annak játékos imidzsnek, amit kitaláltak maguknak Látványosék, s egyben eligazítja a cég iránt érdeklődőt: vannak itt ötletek, nem egy szokványos helyen jár. „Elvégre termelőüzem vagyunk mi is, termelünk, de nem szakmányban, ez nem egy szertartásos hely" – vezet be cége világába Jászberényi Attila, aki „művezetői" beosztásban áll a Látványos Grafikai Művek élén.

Jászberényi Attila bölcsész végzettséggel vágott neki a design, a marketing, a grafika, majd a web világának Chrien Károllyal kettesben, aki jelenleg az LGM főkonstruktőre. Mint oly sok üzleti kaland, 1994-ben ez is egy garázsból indult, s mint oly kevés, mára ez sokkal több lett futó kalandnál.
A web design magyar művelői között alig jegyeznek olyan céget, amelyik úgy tett szert rangra a szakmában, hogy nem a fővárosban van a székhelye. Látványosék Debrecenben űzik az ipart, s bár a világhálónak mindegy, hogy hol pakolják fel rá az információt, köztudott, a vidéki létezés kevesebb előnnyel jár Magyarországon. „Itt mérsékeltebbek az árak, olcsóbb a munkadíj” – fogalmaz Jászberényi Attila. Aztán szót ejt a „konkurenciáról”: egyre többen vannak, akik friss diplomával – vagy anélkül -, komolyabb ismeretek és tapasztalatok híján próbálkoznak fejlesztéssel, megtévesztve az óvatlan piaci szereplőket, minőségileg kétséges értékű produkcióikkal rontva a szakma tekintélyét. Vannak olyan cégek is, ahol melléküzemágként működik a webfejlesztés, afféle szükséges tevékenység gyanánt, ami kell, de azért nem annyira fontos.
Látványosék filozófiája más. Ők kulcsra kész internetes megoldásokat kínálnak, a fejlesztés kitér minden részletre, a szintek kiegyenlítődnek, minden területen jól képzett szakember végzi a munkáját. Úgy dolgoznak, mint a Formula I-es versenyautók körül ténykedők a boxutcában: ki kereket cserél, ki üzemanyagot tölt, ki a pilóta szemüvegét törli le, minden feladat profizmust kíván a maga területén, s a siker mégis a csapata, az összhangé.
Az első weblapjukat 1996-ban kreálták, nyolc éve, ami nagy múltnak számít ebben a műfajban. Bár Jászberényi Attila nem tör lándzsát egyik vagy másik közelítés mellett, mégis fontosnak tartja megemlíteni: a Látványos a grafika, a design, a marketing kommunikáció felől érkezett a webfejlesztés világába, s nem az informatika irányából. Oszlatja a kívülállók tévhiteit: egy üzleti weblap elkészítése kevésbé informatikai feladat, alapvetően inkább kommunikációs szolgáltatás, az integrált marketing kommunikáció fontos, egyre nélkülözhetetlenebb eleme. Először meg kell érteni a megrendelőt. Mit is csinál pontosan az adott cég, mit akar eladni, mit üzen? Ha nem ezzel kezdődik a webfejlesztés, akkor rossz lesz a weblap, nem lehet sikeres a kommunikáció. Nincsenek sablonok, minden megoldás más.
Vannak megrendelőik Budapestről, az ország más régióiból is, sokféle ügyfelük volt már. Fejlesztettek honlapot olyan cégnek, amelyiknek még faxa sem volt, de a kor kihívásaira nyitottan a világhálóra kívánkozott. Máskor komoly nagy cégek marketingvezetőivel kell megértetniük, mi is az internet, mire való, s olykor igen nehéz meggyőzni őket arról, hogy a webmarketing bizony jóval több a monitorra ragasztott statikus cégismertetőnél. A Látványosék művezetőjének meggyőződése, hogy az idő teltével egyre kevesebbet kell érvelniük, mert előbb-utóbb mindenki számára világossá válik, hogy az internet megkerülhetetlen, hogy aki nincs rajta a világhálón, az valójában nem is létezhet az üzlet világában.
Az online minden eddiginél izgalmasabb vizuális terep, generációk nőnek fel, s maguk mögött hagyják a korábbi megkövült világot, választják inkább a folyamatos változást, az interaktivitást. Nem maradhat le tehát az üzlet világa itthon sem. Ezért a Látványos Grafika Művek integrált kínálatában – ahol nem válik el egymástól a média, a kreatív, a PR tevékenység – egyre komolyabb szerepe van az online szolgáltatásoknak. Jó hírük megy különösebb reklámok nélkül is, ügyfeleik egymásnak ajánlgatják a céget, egymás kezébe adják a Művek központjának kilincsét.
És persze a szakma is számon tartja őket, a legfrissebb öröm – említi méltán büszkén Jászberényi Attila -, hogy az 1989 és 2004 közötti magyarországi emblématervezést bemutató könyv szakmai zsűrije az LGM két dolgozóját (Chrien Károly és Fazekas Lajos) is beválogatta a legsikeresebb 132 magyar emblématervező közé.
BBJ 1. évfolyam 2.szám

Ajánlott videó

Olvasói sztorik