Pénzügy

Kit válasszak? – álláskeresés és -hirdetés a világhálón

Ma már az online álláshirdetésre költenek többet a cégek. Melyek a legjelentősebb állásközvetítők erősségei, és mennyire elégedettek velük a hirdetők?

A hazai internetes állásközvetítői piacot vette vizsgálat alá a Straketing Stratégiai Marketingkutató és Tanácsadó Iroda. Mivel a cég B2B kutatásokra szakosodott, ezért a piacot nem az álláskeresők, hanem az állásokat meghirdetők szemszögéből elemezték.

A kutatásba csak azokat a cégeket vonták be, amelyek főtevékenységként végzik az állásközvetítést, illetve azokat, amelyek nem mások hirdetéseit szemlézik, monitorozzák. Ez utóbbi kategóriába tartozik például a Jobmonitor, amely a munkát keresők körében messze a leglátogatottabb, ám az álláshirdetésekből származó bevételekből közvetlenül nem részesedik. Ugyancsak a szemléző szájtok körébe tartozik a szintén relatíve ismert és magas látogatottságú Állás.hu







A vizsgált területek
A Straketing az alábbi hét területen vizsgálódott:
Professzionalizmus: Mennyire hibátlan az oldal műkődése, mindig elérhető volt-e a hirdetés?
Önéletrajzok várható száma: Ez elsősorban az oldal látogatottságának függvénye.
Önéletrajzok összetétele: Milyen az adott oldal látogatóinak összetétele?
Rugalmas szolgáltatás: Rugalmas alkalmazkodás az ügyfél igényeihez.
Ár: A hirdetés ára.
Személyes kapcsolattartás: Az ügyfélkapcsolat minősége, a szolgáltató munkatársainak kedvessége, készségessége.
Egyszerű hirdetésfeladás: A kezelőfelület egyszerűsége, a hirdetés módosításának bonyolultsága.

Már az online álláshirdetési piac a nagyobb


A Straketing a főtevékenységként online álláshirdetéssel foglalkozó cégek közül huszat azonosított, és végül az öt legnagyobb látogatottságút, illetve az ott hirdető cégeket vizsgálta. A felmérésbe bevont öt állásközvetítő a jobpilot, a jobline, a job4smarts, a cv-online és profession.hu volt. A vizsgált időszakban az ezeken az oldalakon hirdető cégek egyharmada, mintegy száz hirdető vállalta, hogy beszél az internetes állásközvetítéssel kapcsolatos eddigi tapasztalatairól.


A felmérésből kiderült, hogy az állásközvetítésből származó bevételek (körülbelül évi 300 millió forint) több mint 50 százaléka már az online cégeket gazdagítja, azaz egyre több cég választja már a munakerőtoborzásnak ezt a formáját. A piacon egyébként igen élénk a mozgás: a hirdetők egyötöde váltott az elmúlt évben partnert, és 61 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy kedvező ajánlat esetén elképzelhetőnek tartja a szolgáltatócserét.


A hirdetők kilenctizede a választásánál az oldal látogatottságát és a látogatók összetételét veszi figyelembe, csupán a hirdetők 5-5 százalék számára nagyon meghatározó, esetenként kizárólagos jelentességű az ár és a személyes kapcsolattartás.


Kit válasszak? – álláskeresés és -hirdetés a világhálón 9


A legjelentősebb állásközvetítők és értékelésük

Profession.hu: 2002 utolsó negyedévében alakult, az állásokat szemléző Jobmonitor tulajdonosi köréhez tartozik.
Erősség: mind a hét szempontból az egyik legkedvezőbb értéket kapta.

Jobpilot: 1999. végén alakult, multinacionális háttérrel, a regionális állásközvetítésért felel. 2002-ben az Adeco tulajdona lett. Az állásközvetítő (nem a szemléző) oldalak közül a leglátogatottabb.
Erősség: Átlagosnál magasabb pontokat kapott rugalmasság, professzionalizmus és egyszerű kezelhetőség szempontjából.

Jobline: 2000 elején alakult, eddig a HVG tulajdonában állt.
Erősség: Professzionalizmus, egyszerű kezelhetőség és az önéletrajzok száma miatt voltak a hirdetők az átlagnál elégedettebbek.

Job4smarts: 2000 közepén alakult, hazai befektetők, többségében magánszemélyek tulajdonában áll.
Erősség: A hirdetők árai tekintetében különösen elégedettek voltak a szolgáltatóval.

CV-online: 2000 közepén alakult, a Munkaforum Kft. tulajdonában áll, multinacionális háttérrel.
Jellegzetesség: Ráakadhatunk külföldi hirdetésekre is az oldalon.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik