Belföld

Kötelezőverseny – az ügyfelek kárára

Általános piaci felháborodást és kalkulációs zűrzavart okoztak a kötelező biztosítást kínáló társaságok. Egyesek az Allianzot, az Allianz pedig a többiek gumitarifáit tartja jogszerűtlennek. A díjverseny vesztesei egyelőre az ügyfelek.

Annak ellenére, hogy a kötelező gépjárműbiztosítás volt eddig az egyetlen olyan biztosítási ágazat, amelyben teljes volt az információáramlás és az árak könnyű összehasonlíthatósága biztos támpontot adott a választáshoz, idén nagy zűrzavart okozott a minden eddiginél szorosabb verseny. Bonyolódott a szempontrendszer, nem egyértelműek a napilapokban közzétett tarifák, emiatt csúsznak az internetes alkuszcégek kalkulátorai is.







Mikortól lehet számolni?
Hétfőre ígérték, információink szerint leghamarabb szerda délután-csütörtök reggelre lesznek elérhetőek és használhatóak az online kalkulátorok – a szolgáltató cégek saját honlapjain és a FigyelőNeten is. Az elmúlt évekhez képest többszörös kapacitással készült a két legnagyobb társaság, a biztositas.hu és a netrisk.hu is az idei rohamra, azonban a korábbinál bonyolultabb díjstruktúra többnapos csúszást eredményez. Elsősorban a kedvezmények sokkal összetettebb rendszere okozza a nehézségeket – erősítették meg kérdésünkre mindkét online alkuszcégnél. Mindenesetre, amint az adatbázis átállítása megtörténik, a FigyelőNet olvasói – ahogy tavaly is – azonnal igénybevehetik a szolgáltatást.

Gumitarifák

Már a korábbi években is bekerült néhány biztosító díjszabásának apró betűs részébe, hogy egyedi esetben, üzletpolitikai döntés alapján például 0-30 százalékig kedvezmény adható. Ezt eddig nem, vagy csak flottáknál, tényleg egyedi esetekben használták fel, és az elmúlt években nem is emelt senki ellene kifogást. Az idén közzétett tarifák viszont beigazolták a piaci szereplők sejtéseit, miszerint az éles verseny miatt most már több biztosító is él a lehetőséggel. A Groupama, az Aegon, a MÁV, a TIR, az OTP-Garancia vagy Union biztosítók (illetve egyesületek) eleget tesznek ugyan a vonatkozó kormányrendeletben meghatározott hirdetési kötelezettségüknek, de díjaikat azzal a kitétellel egészítik ki, hogy üzletpolitikai, kockázatelbírálási vagy bármi más szempont alapján nullától tetszőleges mértékig kedvezmény adható. És ezzel kész is a gumitarifa.

Természetesen nem a kedvezménnyel van a gond – mondja Haraszti Zsolt, a Netrisk Első Online Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője. Adjanak minél több kedvezményt, ez jó az ügyfélnek, de részletezzék is, hogy milyen esetekben, mire mennyi kedvezmény adható. A korrekt tájékozódáshoz ez elengedhetetlen, enélkül ugyanis nem lehet pontosan kiszámolni a díjat, vagyis nem lehet eldönteni, hogy érdemes-e biztosítót váltani.

Az Allianz miatt?

A gumitarifát alkalmazó társaságok állítják: mindez részükről védekezés, mégpedig a piacvezető Allianz Hungária magatartásával szemben. Emlékezetes, hogy az elmúlt évek díjversenyének egyik nagy vesztese az Allianz volt, amely csak 2003. novemberében mintegy 100 ezer ügyfelét veszítette el. Információink szerint ugyan 2004 során új szerződések révén ugyanennyit vissza is nyert, de az várható volt, hogy a mostani biztosítóváltó periódusban versenyképesebb tarifákkal lép elő. Ezt feltételezve rukkoltak elő a kisebb cégek a „gumitarifákkal”, nagyobb mozgásteret hagyva saját maguk számára. Most azonban az vált ki általános piaci felháborodást, hogy az Allianz rendhagyó módon csak az új ügyfelekre érvényes díjait tette közzé, ami ugyan a mintegy 1,7 millió meglévő szerződő számára is választható, de nem kötelező módon. Rájuk ugyanis egy másik tarifa is érvényes, ezt viszont csak a társaság honlapján vagy ügyfélszolgálatán lehet elérni.







Csak a díj számít?
A gfb az egyetlen üzletág, amelynél szinte kizárólag az ár számít, a szolgáltatás nem. Ha ugyanis valaki kárt okoz nekünk, akkor nem az általunk választott és velünk szerződött biztosító téríti meg a kárt, hanem a kárt okozó sofőr biztosítója. A díjfizetés és a kártérítés tehát elválik egymástól, legfeljebb összpiaci szinten számít a szolgáltatások színvonala.

Mint Sipos József, az Allianz kommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta, a cég gyakorlatilag egy új terméket vezetett be, roppant kedvező díjakkal és összetett kedvezményrendszerrel, miközben meggyőződésük szerint nem sértettek semmiféle jogszabályt. A társaság szerint éppen azok a biztosítók léptek jogszabályellensen, amelyek nem határozták meg egyértelműen a díjaikat.

Mindenesetre a kisebb cégek információink szerint azt fontolgatják, hogy több fórumon is megtámadják a legnagyobb társaság rendhagyó gyakorlatát. Elképzelhető, hogy egyenként vagy esetleg egymással szövetkezve, de még nem alakították ki egységes álláspontjukat az ügyben. A Gazdasági Versenyhivatal már állást foglalt az ügyben, véleményük szerint nem történt olyan szabálysértés, amely a hivatal hatáskörébe tartozna. A biztosítók ugyanakkor várnak a Mabisz és a PSZÁF állásfoglalására is, ám az utóbbi – értesüléseink szerint – leghamarabb néhány nap múlva születik meg. Mindeközben sürget az idő, hiszen az ügyfeleknek egy hónapjuk van a biztosítóváltásra. Ezalatt az idő alatt fel kellene mondani a régi, és legkésőbb december 1-jéig megkötni az új szerződéseket. A döntést a korábbi években objektív szempontok alapján meg lehetett hozni, idén azonban úgy tűnik: a konkurenciaharcnak a mintegy 3,5 millió érintett autós issza meg a levét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik