A döntés után a soron következő miniszteri tanácsi ülésen várhatóan uniós szintű kötelezettségvállalássá emelkedik a most rögzített menetrend. A tagállamok egymás közötti határszakaszain az ellenőrzést megszüntető s a külső határokon megerősítő schengeni övezet előírásainak 60-70 százalékát Magyarország már az EU-csatlakozáskor átvette, s így azok ellenőrzése már 2006-ban megindulhat. Mivel a schengeni zóna „lelkét” jelentő nagy teljesítményű számítógépes rendszer kapacitásának kibővítése csak 2007 első negyedévére valósul meg (a SIS II. csak akkor lesz működőképes), az ahhoz kapcsolódó feladatok teljesítése 2007-re marad.
A most elfogadott menetrend azonban több okból is borulhat a szakértők szerint. Egyrészt csúszhat a SIS II. felállítása, mivel a közbeszerzési eljárás vesztese megóvta a döntést, s a jogerős határozat megszületéséig két és fél hónapig álltak az előkészületek. Másrészt egyes nagy tagállamok várhatóan megpróbálnak majd közösségi forrásokat kicsikarni a számukra is újonnan kiépítendő SIS II. nemzeti állomás költségeinek fedezésére, ami potenciálisan szintén a SIS II. késését idézheti elő.
Harmadrészt a nyolc újonnan társult kelet- és közép-európai tagállam csak egyszerre csatlakozhat a schengeni zónához, mert egymás közti határszakaszain nem építi ki a külső határvédelmi rendszert. Így ha az egyikük külső határa lyukas, akkor a többi sem léphet be a zónába, hiszen ellenkező esetben az unió egész területe védtelenné válna. Szakértők szerint jelen pillanatban Lengyelország várakoztathatja meg a többieket, mivel ott eddig nagyon vontatottan haladt a felkészülés.