Nagyvilág

A GM 25 ezer fős elbocsátásra készül

A GM 25 ezer főt bocsát el 2008-ig. A létszámcsökkentés eredményeképp 2,5 milliárd dolláros éves megtakarításra számít az autógyár.

Európában is

A cég Európában az 12 ezer munkahelyet szüntet meg, ebből 10 ezret Németországban. A munkahelyeket az Opelnél és a Saabnál tervezik megszüntetni.

A General Motors elnök vezérigazgatója, Rick Wagoner, a vállalat kedden megtartott éves közgyűlésén Delaware-ben 25 ezer fő elbocsátását helyezte kilátásba az Egyesült Államokban – írja a Market Watch. A létszámcsökkentést a cég várhatóan 2008-ig hajtaná végre. Az utóbbi időben nehézségekkel küszködő autógyártó összeszerelő- és alkatrészgyártó üzemeinek bezárásával éves 2,5 milliárd dolláros megtakarítást, teljes kapacitáskihasználást valamint alacsonyabb egészségbiztosítási költséget szeretne elérni.


A GM az idei első negyedévben 839 millió dollár, részvényenként 1,48 dolláros adózás utáni veszteséget szenvedett egyszeri tételek nélkül, az egy évvel korábbi 1,2 milliárd dollár, részvényenként 2,12 dolláros adózott eredmény helyett. Egyszeri tételekkel együtt a veszteség 1,1 milliárd dollár volt az első negyedévben. A bevétele 45,8 milliárd dollár volt, ami 4,3 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi első negyedben. Tavaly a vállalat adózott eredménye 2,805 milliárd dollárra csökkent a 2003-as 3,822 milliárdról. A bevétele 193,52 milliárd dollárra nőtt 195,84 milliárdról.


Az amerikai Standard & Poor’s hitelminősítő május elején a befektetési szint alá rontotta a két legnagyobb amerikai autógyár, a General Motors és a Ford adósosztályzatát, a két cég növekvő értékesítési nehézségei, piacvesztése miatt a japán versennyel szemben. A General Motors esetében a hitelminősítő további bizonytalansági tényezőnek nevezte, hogy a Kerkorian-féle Tracinda Corp. növelni akarja részesedését a GM-csoportban.


A világ egyik vezető autógyáráról továbbá az is elmondható, hogy 100 éve először hazai terepen vásárlókat veszít: az amerikai piacrészesedése a tavalyi 27-ről 25,4 százalékra esett vissza. Ennek fő oka, hogy az amerikai fogyasztók egyre nagyobb számban vásárolnak inkább autókat a Toyota Motor Corp., Nissan Motor Co. és más ázsiai autógyártóktól.


A részvényesek egy része által keményen kritizált Wagoner négy prioritást határozott meg a cég jövőbeni stratégiáját illetően: növelni a személy- és teherautókra vonatkozó költéseket, tisztázni a GM égisze alá tartozó nyolc márka szerepét, a költségek csökkentése mellett a minőség növelésére törekedni és megoldást találni az egyre emelkedő egészségbiztosítási kiadások csökkentésére. Ez utóbbira utalva Wagoner megjegyezte, hogy csak az egészségügyi költségek 1500 dolláros extra költséget adnak minden GM jármű árához, amely nagy hátrányt jelent a vállalatnak a külföldi gyártókkal szemben – írja a Detroit Free Press.


A GM által most bejelentett intézkedések, melynek hatására a gyár éves kapacitása hatról ötmillióra csökken, már két gyárat elért: a New Jerseyben lévő lindeni üzemet áprilisban a Baltimore-i gyárat pedig májusban zárták be. A két üzem bezárása 2000 alkalmazottat érintett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik