Az utóbbi időben tapasztalható kínai felvásárlási láz az Egyesült Államok után elérte Nagy-Britanniát is. A Rover csődgondnokának, a PriceWaterhouseCoopers pénteki bejelentése több havi találgatásnak vet véget az utolsó független brit autógyártó jövőjéről. Elemzők szerint ugyanakkor ez azt a kérdést is felveti, hogy a kínaiak mennyiben tartják a Rover termelését Nagy-Britanniában. A csődgondnok közlése szerint a kínai autógyártó felvásárolja mind az MG Rover, mind a motorgyártó leánycége, a PowerTrain Ltd. vagyonát. Bár vételi árat egyelőre nem hoztak nyilvánosságra, egy az ügylethez közelálló forrás szerint a Nanjing 50 millió font (73 millió euró) felett fizet.
A legutóbbi hírek szerint két kínai kérő mellett egy brit csoport is jelentkezett az MG Rover megszerzésére. A korábban egyszer már erősen érdeklődő, de utána visszavonuló kínai SAIC kínai járműipari csoport ajánlatát a szakszervezetek jobban támogatták, mert annál a cégnél valószínűbb lett volna, hogy a termelés nagy részét a közép-angliai Longbridge üzemben kezdte volna újra.
A Rover tavaly több mint megduplázta veszteségét. 2004-et 250 millió font hiánnyal zárta a társaság. 2003-ban 92,6 millió font volt a veszteség. A Rover, amely az idén áprilisban jelentett csődöt, 1994-től hat évig a BMW tulajdonában volt, de a bajor cég – miután a Rover még 1999-ben is 780 millió font adó előtti veszteséget termelt – 2000-ben, 10 font jelképes összegért eladta az autógyárat a Phoenix brit pénzügyi befektetőcsoportnak.
Az amerikaiak félnek a kínaiaktól
Nem olyan rég arról adott hírt a BusinessWeek magazin, hogy felvásárlási láz kapta el a kínai nagyvállalati vezetőket. Június végén úgy tűnt két amerikai vállalat is kínai kézre kerülhet: a kínai Haier – két amerikai kockázati befektetési társaság, a Blackstone és a Bain Capital támogatásával – 1,28 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot tett a háztartási gépeket gyártó amerikai Maytag vállalatra. A Haier akciójával egy időben a China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) is bejelentette, hogy 18,5 milliárd dollárt adna az amerikai Unocalért, amivel valószínűleg megtorpedózta volna a Chevron felvásárlási tervét. E két akvizíció azonban most már biztosra vehető, hogy meghiúsul.
A The New York Times egy pár nappal ezelőtt arról tudósított, hogy a Haier visszavonta ajánlatát miután a Whirlpool megemelte ajánlatát 1,36 milliárd dollárra. A Maytag megvásárlásáért azonban még egy szereplő, a New York-i Ripplewood Holdings is ringbeszállt. Bár a Whirpool 1,36 milliárd dolláros ajánlatával szemben csak 1,13 milliárd dollárt ajánlott a Maytagért a befektetőtársaság, mégis úgy tűnik ők lennének a favoritok: a Maytag ugyanis már alá is írt egy egyezményt velük. Véglegesnek azonban még nem tekinthető az akvizíció, ugyanis a részvénytulajdonosok csak augusztus 19-én szavaznak az ajánlatról.
Nemzetbiztonsági kérdés
Egy pár nappal később egy másik kínai felvásárlási kísérlet, nevezetesen a CNOOC Unocal felvásárlására irányuló szándéka is meghiúsult. A Unocal igazgatótanácsa láthatóan inkább a Chevron részvényenkénti 63 dolláros ajánlata felé hajlik, annak ellenére, hogy a CNOOC korábbi ajánlata részvényenként 67 dollárról szólt. Amerikai tisztviselők egyébként nemzeti biztonságra hivatkozva kritizálták a kínai olajtársaság ajánlatát, ami a Chevronnak még kapóra is jöhet: sokkal valószínűbb ugyanis, hogy Washington is az amerikai olajtársaság ajánlata mellé áll majd. Ha a CNOOC komolyan meg szeretné szerezni a Unocalt, akkor még augusztus 10-ig, a Unocal részvényeseinek szavazásáig kell kitalálnia valamit.
Kemény dió az akvizíció
A kínai TCL elektronikai csoport tavaly nyáron felvásárolta a francia Alcatel mobiltelefon-gyártó üzletágát, amelyet aztán leválasztott egy vegyes vállalatba. Ám a cég nem tudta felvenni a versenyt a versenytársakkal, így az idei első negyedévet 45,7 millió dollár veszteséggel zárta.
A TCL a francia Thomson Electronic televízió-gyártó üzletágát is megvette, de arról nincs pontos információ, mennyire jött be ez az ügylet a cégcsoportnak – jegyezte meg a BusinessWeek.
Egy kicsit szerencsésebbnek tűnik a múlt év végén végbement Lenovo-IBM akvizíció. Eleinte ugyan amerikai tisztviselők nemzetbiztonsági okokra hivatkozva vonakodtak az ügylettől, de végül a pekingi székhelyű, Kína legnagyobb számítógépgyártója felvásárolhatta az IBM PC-üzletágát. Bár válságba nem került az üzletág, Lenovo nyeresége az első negyedévben – tehát még az IBM-ügylet lezárása előtt – 12 százalékkal esett vissza éves összehasonlításban a kínai PC-árak csökkenése következtében.