A legjobb nagyvállalati munkahelyek, 2005
1. GlaxoSmithKline
2. Mavir Rt.
3. Magyar Nemzeti Bank
4. Szerencsejáték Rt. 5. CIB Lízing csoport
A legjobb kis- és középvállalati munkahelyek, 2005
1. Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Rt.
2. Nextent Informatika Rt.
3. Varpex Építőipari Rt.
4. Avaya Magyarország Kft.
5. Kürt Rt.
közül az első helyen az Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Rt. végzett, de a Nextent Informatika Rt., a Varpex Építőipari Rt., az Avaya Magyarország Kft. és a Kürt Rt. is kiérdemelte a Legjobb Munkahely 2005 címet.
Vészjelzés: kritikusabb dolgozók
Öntudatosabbá váltak a magyar munkavállalók, és saját céljaik megvalósításáért dolgoznak: sokkal jobbnak látják saját esélyeiket a munkaerőpiacon, és értéküket is magasabbra teszik, mint korábban. „Vészjelzés a vállalatvezetőknek, hogy a hazai munkavállalók egyre kritikusabbak saját munkahelyükkel szemben, és mindinkább kifelé tekintgetnek” – foglalta össze a 33 ezer 690 magyar munkavállaló véleményén alapuló kutatás eredményét Veres Rita, a Hewitt humán tanácsadócég vezető tanácsadója.
„Az elkötelezettség az utóbbi években csökkent, ami együtt járt azzal, hogy megnőtt a lélekben már másutt lévő alkalmazottak aránya, s egyre kevesebb húzóerő-típusú dolgozó erősíti a vállalatokat” – emelte ki a szakértő az elemzés fontosabb eredményeit. A kedvezőtlen tendenciák mögött elsődlegesen a vállalati hírnév romlása, a felső vezetésbe vetett bizalom csökkenése, valamint az a jelenség áll, hogy a dolgozók egyre magabiztosabbak saját munkaerő-piaci pozíciójukat illetően.
A felső vezetésbe vetett bizalom jócskán apadt az elmúlt három évben: egyre kevesebben vannak meggyőződve arról, hogy a menedzserek jól irányítják a vállalatot, figyelembe veszik a munkavállalók érdekeit, és nyíltan tájékoztatják beosztottjaikat. Pedig a nagyfőnökök megítélése kiemelt szerepet játszik a dolgozói elkötelezettség szempontjából – ez az a terület, amelyekben a felmérés alapján az első 10 közé került vállalat leginkább különbözött a többi 110 résztvevőtől. A bizalomvesztés hátterében részben az áll, hogy kevesen látják az egyértelmű iránymutatást, a biztos vállalati jövőkép felrajzolását és az abban elfoglalt személyes pozíciójukat. Sokan hiányolják az őszinte párbeszédet, egyrészt a nyílt tájékoztatást a vállalatról, másrészt az építő jellegű javaslatok becsatornázásának lehetőségét.
A probléma gyakran az összhang hiányára vezethető vissza: a felmérés tanulságai szerint gyökeresen másképp látják a vállalat erősségeit és fejlesztendő területeit a hierarchia csúcsán levő vezetők és a beosztottak. A „felsővezetői vakság” megszüntetése azért is fontos, mert azok a vállalatok, amelyeknél kisebb a szakadék a menedzsment és a dolgozók között, jobb eredményeket mutatnak fel az utóbbiak motiválása és megtartása terén is.
A Hewitt–Figyelő Legjobb Munkahely-felmérés 2005 eredményéről részletesen olvashat az e heti Figyelő számában. Az újság melléklete a győztesek bemutatása mellett, arra keresi a választ, hogy mely tényezők határozzák meg leginkább az alkalmazottak munkahelyhez való viszonyát. Az idén először elkészített felsővezetői felmérés eredményeit is olvashatja, amely 507 topmenedzser válaszai alapján a felsővezetők elkötelezettségét és munkahelyi attitűdjét vizsgálta.