Üzleti tippek

MÁV-tender: megint a svájciak nyertek

Másodszor is a svájci Stadler nyert a MÁV elővárosi motorvonat-tenderén. A vasúttársaság irreálisnak nyílvánította a német-kanadai Bombardier ajánlatát, így kizárta a pályázatból. A sok fordulat után a MÁV végül 66 milliárdért forintért jut új vonatokhoz, ez 43 milliárddal kevesebb, mint az első ajánlat.

Információink szerint a Bombardier küldöttsége csalódottan távozott szerdán délelőtt a MÁV-tól, ahol eredményt hirdettek a 120-130 milliárd forintos vonatbeszerzési eljárásban. A német cég ajánlatát ugyanis kizárták a versenyből, így a svájci Stadler lett a befutó.


A Bombardier-ajánlat kizárásának az oka az árajánlatban keresendő. A cég úgy állította össze árajánlatát, hogy a nagy súlyszámmal beszorzandó tételeknél irreálisan alacsony (egy eurócent/év férőhelyenkénti) árat kínált, az alacsony szorzójúaknál pedig nagyobb összeget. Márpedig a MÁV értékelhetetlennek minősítette az ilyen – keresztfinanszírozást tartalmazó – ajánlatot. A keresztfinanszírozás lehetőségét ugyanis az ártárgyalás során a résztvevők közösen zárták ki. Az egycentes ár azt jelenti, hogy havi 1000 forintért vállalták volna egy-egy vonat takarítását. Ugyanerre a munkára a Stadler 124 euróért vállalkozott.


A vasúttársaság – látva az aránytalanságot – választ kért arra, hogy a pályázók hogyan képzelik el a karbantartást ekkora összegből. Gaál Gyula, a MÁV elnök-vezérigazgatója szerint a magyarázatában a Bombardier gazdasági számítások helyett azt taglalta, hogy a jog szerint lehetőség van ilyen összeget megadni. A Stadler viszont közgazdasági elemzést adott be, ez pedig meggyőzte a vasúttársaságot. Mint az elnök elmondta, nem az volt a baj, hogy olcsó lett volna a karbantartás, hanem úgy érezték, ennyiből nem lehet megoldani a takarítást. Ezt az árengedményt a vonatok beszerzési költségében igyekeztek ellentételezni: az árliciten megadott végső árhoz képest kétszeresére emelték áraikat.


A járműbeszerzés összköltségéről Lékai Gusztáv, a MÁV szolgáltatási vezérigazgatója a FigyelőNetnek elmondta, hogy a Stadler az első 30 vonatot 144 millió euróért (36 milliárd forintért)adja, a vonatok üzemeltetéséért pedig 30 évre összesen 120 millió eurót (30 milliárdot) kér. A Bombardier ajánlata ezzel szemben 131 millió euró, illetve 186 millió. Összeségében így a Stadler 53 millió euróval kevesebbe kerül. Ezzel kapcsolatban Lékai elmondta, hogy a végső ár az első ajánlathoz képest 170 millió euróval, vagyis mintegy 43 milliárd forinttal olcsóbb.


A Stadler tulajdonosa, Peter Spuhler a svájci szövetségi parlament képviselője is egyben. A parlamenti ülés szünetében úgy nyilatkozott a FigyelőNetnek, hogy nagy örömmel vette tudomásul a jobb ajánlat újbóli győzelmét, és várja már, hogy Budapestre utazhasson a szerződést aláírni.


Mint arról korábban beszámoltunk, a MÁV Rt. március 18-án a Stadlert hirdette ki a kétszer 30 villamos motorvonat szállítására, karbantartására kiírt kétfordulós pályázat nyerteseként. A második helyen végzett Bombardier cég nem sokkal az eredmény bejelentését követően nyújtott be jogorvoslati kérelmet a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDb).


A KDb a május 2-án hozott határozatában a Bombardier által benyújtott kérelem néhány pontját figyelembe véve, lényegében megsemmisítette a MÁV-nak a pályázat lezárására vonatkozó döntését, ugyanakkor elutasította a Bombardiernak a győztes Stadler-ajánlat formai elemei ellen emelt kifogását. A KDb határoztában 15 napot határozott meg a jogorvoslati kérelem benyújtására.


Az érintett felek – a Bombardier és a Stadler – képviselői akkor úgy nyilatkoztak, hogy saját győzelmüket remélik és készek az ártárgyalások folytatására. A szerdai eredményhirdetés után a Bombardier újabb jogorvoslati kérelem lehetőségéről számolt be. Valószínű tehát, hogy a vonatok jövő tavasszal még nem állnak forgalomba, mert a további bírói fórumok még sok időt vehetnek igénybe.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik