Bill Gates, a Microsoft elnöke februárban, a Davosban megrendezett Világgazdasági Fórumon a televízió és az internet viszonyának alakulását elemezve még arról beszélt, hogy öt év múlva már csak nevetni fogunk a jelenlegi megoldásokon, mert az internetes technológiák – a nézők igényeihez jobban alkalmazkodva – az évtized második felében gyorsan megelőzhetik a hagyományos műsorszórást.
Gates próféciáit azonban az azóta eltelt néhány hónapban a gyakorlat gyorsan felülírta. Az utóbbi hónapokban a keresleti és kínálati oldalon is példátlan robbanás szemtanúi lehettünk, ez egyrészt azt jelenti, hogy egyre több tévétársaság – például az ITV (www.itv.com) és a BBC (www.iplayer.com) – jelenik meg műsoraival az interneten, másrészt újabban a nézőközönség is kifejezetten igényli ezeket a műsorokat, lehetőségeket.
Ifjakra kattanva
A Motorola május elején közzétett felmérése szerint a szélessávú internet-hozzáféréssel rendelkező nyugat-európaiak 45 százaléka – ezen belül a franciák 59, a spanyolok 48, a britek 43, az olaszok 38, a németek 33 százaléka – néz rendszeresen online tévéműsorokat, s még meglepőbb az arány, ha a fiatalabb korosztályok tévézési szokásait vesszük szemügyre. A 25 év alattiaknak ugyanis már kétharmada kíséri figyelemmel kedvenc műsorait a neten, míg az 55 év felettiek esetében ez az arány csak harmincszázalékos.
A trend tehát egyértelmű és gyorsan változó, a következő években az online tévézés jelentős mértékben terjed a hagyományos televíziózás rovására. Ez pedig magával hozza a televíziós műsorkészítésnek az átalakulását. A megkérdezettek 57 százaléka például igényli a szóbeli vagy feliratos háttér-információkat a közvetítések (pl. sport) alatt, s a nézőszámok növekedése jelentős átstrukturálódást eredményez majd a hirdetési piacon is.
A változások markáns példája a német médiapiac, ahol az internethasználók – az Eltűntek, a Hősök, a 24 vagy a Miami helyszínelők epizódjait keresve – korábban irigykedve szörfölgettek az amerikai televíziós oldalakon, az elmúlt hónapokban viszont meglepetéssel tapasztalhatják, hogy rohamléptekkel bővül a német webtévés kínálat is.
Tévéözön
Év eleje óta több önálló sorozat indult a világhálón, a Magnumra emlékeztető Paradise Island című krimisorozat (www.paradiseisland.tv/welcome) például február óta látható. Az RTL videóportálján (http://rtl-now.rtl.de) is egyre gazdagabb a választék. A német MTV zenecsatorna videóportálja, az Overdrive (www.mtv.de/overdrive) is „pörögni” kezdett, itt az aktuális műsorok, sorozatok, show-műsorok vagy az interjúk részletei kivétel nélkül ingyenesen nézhetők meg, mert a tévécsatornát reklámokból finanszírozzák.
Bővíti a választékot, és valószínűleg ösztönzőleg is hat majd a konkurenciára, hogy május elsején jelentették be, hivatalosan is elindult a Joost Internet Tv-szolgáltatása (www.joost.com), amely a reklámoknak köszönhetően ingyenes.
Jelentősen bővül az egy-egy témára vagy termékre specializálódott internettévés oldalak száma is. A söréről híres amerikai Anhauser-Busch az elsők között igyekezett kihasználni a web kínálta lehetőségeket, és saját tévécsatornát (www.bud-tv.com) indított.
Az internetes tévé kínálata tehát már most rendkívül dinamikusan erősödik. A német Focus magazin februári közlése szerint a webtévék száma túllépte a 6200-at, ám szakértők szerint az üzletág még csak gyerekcipőben jár, s az elkövetkező hónapok, évek alakítják ki azokat az üzleti modelleket, műsortípusokat, amelyeket a hálószobák digitális forradalma után élvezni fogunk.
Napirend után: Orbán Viktor Brad Pittel egyidős fiatalember, van még húsz éve a politikában, ha megeszi a zöldséget
A fontos a fontos, vagy a nem fontos a fontos? Vogel Evelin és a proton. A Tisza le- vagy felváltani akarja a Fideszt? A háborúnak úgy lesz vége, ahogy Putyin akarja?