Úgy tűnik, Európa már kevés a navigációs szoftverek fejlesztésével foglalkozó Nav N Go Kft.-nek, a cég az Egyesült Államok meghódítására készül. Az „entré” mindenesetre jól sikerült a magyar társaságnak, a januárban Las Vegasban megrendezett szórakoztatóelektronikai kiállításon, a CES-en bemutatott háromdimenziós (3D) képi megjelenítést használó navigációs szoftvermegoldás nemcsak a szakma, hanem a sajtó érdeklődését is felkeltette. A legtöbb vezető GPS-magazin mellett a National Geographic is beszámolt a magyar cég újdonságáról.
Bővülő piac
A házakat és domborzatot is valósághűen ábrázoló iGO 8 navigációs szoftver a jelek szerint sikerre van ítélve, a társaság vezetői számos megbeszélést folytattak a CES során a potenciális üzleti partnerekkel, közülük többel megállapodás is született a későbbi együttműködésekkel kapcsolatban. A hazai felhasználóknak sem kell már sokáig várniuk arra, hogy közelebbről is megismerkedhessenek a GPS-készülékek kijelzőjére a Parlament vagy éppen az Oktogon élethű képét varázsoló alkalmazással, hiszen az iGO 8 márciustól kapható lesz itthon is.
A műholdas navigációban újdonságnak számító 3D-s megoldást a tavalyi CeBIT-en mutatta be először a társaság, a siker első kézzel fogható eredményeit pedig a berlini IFA-n ismertették. Ekkor már több hardver, így például a Mio és a Sony PSP is a Nav N Go 3D-s szoftverével jelent meg, azóta pedig a Hewlett-Packard is bemutatta első térbeli navigációt használó készülékét – számolt be a megoldás kezdeti térhódításáról Fazakas András, a Nav N Go operatív igazgatója.
Tudta-e?
Jól időzítette az amerikai bemutatkozást a Nav N Go, piackutatók becslése szerint a két évvel ezelőtti hárommillióval szemben két év múlva 25 millió GPS-alapú navigációs eszköz kel el Észak-Amerikában.
Globális szinten egyértelműen megfigyelhető a navigációs piac dinamikus bővülése, s ez mind a szoftverek, mind a hardver területén tapasztalható. A szoftverek között a legújabb irány a valósághű ábrázolást idéző 3D-navigáció. Emellett a felhasználói igényekhez igazodva a szoftverek egyre több közlekedéshez kapcsolódó tartalmat kínálnak a navigáció mellett, mint például a benzinárak, képi és hangos információk és a 3D-tartalom – mondta el Fazakas András. Elmozdulás tapasztalható az online tartalomelérés irányába is, ami a sűrű frissíthetőséget, vagy akár a teljesen online működést is jelentheti.
Az ágazat gyors növekedését jól mutatja a társaság forgalmának felfutása is, hiszen míg 2006-ban kétmilliárd forint volt a nettó árbevétel, addig tavaly már tízmilliárd körül alakult a forgalom. Ezzel párhuzamosan az alkalmazottak száma a duplájára nőtt, így nem meglepő, hogy a szakember a növekedés és a bővülés éveként említi a 2007-es évet. A társaság az év végén felvásárolta a digitális térképeket készítő Top-Map Kft.-t. Ez egyrészt azért volt fontos, hogy megőrizzék térképeik egyedülálló lefedettségét és minőségét, másrészt biztosítékot jelent más típusú tartalmak megjelenítése felé való továbbfejlődéshez.
Európai álom
A CES-en való megjelenést részben azzal indokolták a Nav N Gónál, hogy ki akarják használni az amerikai piac gyors fejlődésében rejlő lehetőségeket. Nos, a műholdas navigációs piac nemcsak a tengerentúlon, de Európában és Magyarországon is dinamikusan bővül, az idén pedig még az eddigieknél is nagyobb növekedésre számít Fazakas András. Egyre több világcég szándékozik megvetni a lábát a navigációs területen, beleértve a mobiltelefon-gyártókat. Elképzelhető, hogy ha nem is 2008-ban, de hamarosan a navigáció egy olyan alapfunkció lesz a telefonokban, mint most az MMS-küldési lehetőség – vázolta a lehetséges jövőt a Nav N Go operatív igazgatója.
Ugyanakkor a célhardverek száma is egyre nő, és nem mindig a minőséggel egyenes arányban, vagyis kissé felhígulni látszik a kínálat – ismertette az egyik fő problémát Fazakas András. A társaság szoftverfejlesztőként abban a szerencsés helyzetben van, hogy szinte egyedüliként kínál kizárólag szoftvermegoldást, hardver nélkül. Így több készülékgyártóval kerülhetnek kapcsolatba, és ezáltal nagyobb lehet a részesedésük is.