Elégedetten nyilatkoztak a karácsonyi szezonról a hazai netes kereskedők, az éves forgalom 30-40 százalékát adó időszakban a várakozások szerint alakult a legnagyobb online áruházak bevétele. A piacvezető webboltok között van olyan, amelynek több mint felével nőtt a forgalma, de szinte kivétel nélkül húsz százalék feletti bővülésről számoltak be.
Évről évre látványosan nő a hazai online kiskereskedelmi forgalom. Habár végleges adatok még nem állnak rendelkezésre, a GKIeNet becslése szerint tavaly 45 milliárd forintos volt ez a szegmens. Ez ötvenszázalékos fejlődést jelent 2006-hoz viszonyítva.
Ebben az összegben azonban nem szerepelnek az interneten értékesített utazási és biztosítási szolgáltatások, sem a webes piacterek forgalma. Ez utóbbi Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezető igazgatója szerint mintegy 11 milliárd forinttal növelné meg a 2007-es online kiskereskedelmi forgalmat.
Gyorsul a növekedés
A Bookline.hu Nyrt.-nél a 2006-os 1,4 milliárd forintos forgalom után tavaly már 2,7 milliárd körül alakult a bevétel. Az egyik legnagyobb hazai webáruház még az idén teljes kínálattal elindítja műszaki osztályát is. A korábban online könyvesboltként ismert vállalkozás már eddig is több termékkörrel bővítette kínálatát, a CD-k, DVD-k mellett drogériát is üzemeltet, ezek az idén várhatóan már a forgalom meghatározó részét adják.
Rekordévet zár 2007-ben az online aukciós oldalt működtető, az elmúlt év internetes kereskedőjének választott Vatera.hu is, amely 6,5 milliárd forint feletti átmenő forgalmat ért el tavaly a 2006-os 4,9 milliárd után. Az oldal regisztrált felhasználóinak száma az év végére 440 ezer volt.
Egymilliárd forintos forgalmat ért el 2007-ben az egyik legrégebbi hazai internetes áruház, az eBolt. „Ez 20 százalékos bővülést jelent 2006-hoz képest” – tudtuk meg Mecséri Ildikótól, a cég kereskedelmi és minőségirányítási vezetőjétől. Az idén további 20-30 százalékos forgalomnövekedéssel számolnak, a műszaki termékeket forgalmazó webboltban tavaly megkezdték a barkácsgépek értékesítését is. A társaság 2006-ban költözött új telephelyre, nagyobb a raktárkészlet, és naponta akár több száz küldeményt indíthatnak útjára (a karácsonyi csúcsidőszakban naponta hatszáz csomagot kezeltek). Annak érdekében, hogy ki tudják szolgálni a megnövekedett forgalmat, átalakították az ügyviteli rendszert.
Mintegy ötödével nőtt tavaly az élelmiszert és vegyi árukat forgalmazó G’Roby Netshop Kft. forgalma is, elérte az 1,2 milliárd forintot – közölte Nagy Sándor, a társaság ügyvezető igazgatója. Tavaly decemberre látványosan bővült a regisztrált felhasználók száma, 28 ezerre a 2006. végi 23 ezerről. A cégnél az idén az autóflotta korszerűsítésén kívül komoly fejlesztést is terveznek a webáruház netes felületén.
Terjeszkednek a nagyok
A forgalom mellett folyamatosan nő a webáruházakban vásárlók száma, az eBolt esetében például 20 százalék körüli volt a bővülés 2007-ben az egy évvel korábbihoz képest. Ugyancsak magasabb az egy vásárlásra jutó átlagos összeg. Míg két éve 4000 forint körül költöttek a vevők egy-egy alkalommal a Bookline-nál, addig napjainkban már 6500 forintért vásárolnak. Az eBoltnál tavaly 25 ezer forint volt az átlagos tranzakciós érték, ez mintegy tízszázalékos bővülést jelent 2006-hoz viszonyítva.
Tudta-e?
Tavaly júniusban az Országgyűlés a 2005-ös kereskedelmi törvény módosításának elfogadásával csökkentette az online áruházak terheit azzal, hogy nem szükséges üzlethelyiséget fenntartaniuk.
Az online kiskereskedelem fejlődését jól mutatja az is, hogy a Fotexnet internetes bevásárlóközpontban lévő üzletek száma egy év alatt 30 százalékkal, közel százra emelkedett, az üzletek forgalma pedig 220-225 százalékkal bővült 2006-hoz képest – közölte Porkoláb Péter, a Fotexnet Kft. ügyvezető igazgatója. Duplájára nőtt az egy áruházra vetített havi tranzakciószám, s hasonló mértékben bővült a látogatók és az újonnan regisztráltak száma is.
A legnagyobb hazai webáruházak már a terjeszkedéshez is elég erősnek érzik magukat. A folyamat elindítója a Bookline volt. Romániai webáruháza 2007 második felében nyílt meg, Szlovákiában pedig néhány hónappal korábban kezdték meg az értékesítést. A határokon túlra tekint az eBolt is, szolgáltatását szeretné kiterjeszteni Szlovákia és Románia területére, s már készülnek az ezeket a területeket kiszolgáló weboldalak.
Az elmúlt évekhez hasonlóan a hazai online kiskereskedelemre tavaly is a nagyfokú koncentráltság volt jellemző, a forgalom túlnyomó többségét a legnagyobb üzletek adták. „A GKIeNet becslése alapján 2007-ben az online kiskereskedelmi boltok közel 40 százalékának éves nettó árbevétele nem érte el az ötmillió forintot” – mondta el Kis Gergely. Ez az arány magasnak mondható, mégis jelentős javulást mutat, hiszen a korábbi években az áruházak több mint háromnegyede ebbe a kategóriába tartozott. „Mindez azt jelzi, hogy a valóban életképes ötletek egy jó üzleti modellel sikeres vállalkozást eredményeznek” – vonja le a következtetést a GKIeNet ügyvezetője.
Bizalom kérdése
Bár az elmúlt két évben dinamikusan emelkedett, az interneten kosaras rendszerben értékesítő boltok még mindig csak a teljes kiskereskedelmi forgalom fél százalékát adják. Az internetes vásárlás elterjedésének egyik legfőbb akadálya az alacsony internetpenetráción kívül a fogyasztói bizalom hiánya. A vásárlók nem szívesen fizetnek előre olyan javakért, amelyeket csak a képernyőjükön láttak.
Ezt támasztják alá a GKIeNet felmérésének adatai is: 2006-ban a vásárlások 82 százalékában az utánvétes fizetést választották a felhasználók (2005-ben ez az arány még 92 százalék). Az esetek 14 százalékában a helyszíni átvételkor, készpénzzel fizettek a megrendelők, mindössze három százalék választotta a banki átutalást és csak két százalék az online bankkártyás fizetési lehetőséget. A mobiltelefon segítségével (SMS küldésével) való fizetés a felmérés során megkérdezett webáruházak közül egyiknél sem fordult elő, míg az egyéb kategóriában a csekkel (készpénzes átutalási megbízással) való kiegyenlítést a tranzakciók elhanyagolható hányadában említették.
A vásárlói bizalom erősítését szolgálja az a kezdeményezés, amelynek célja az online áruházak minősítésére szolgáló rendszer létrehozása a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), valamint több szakmai szervezet, az Inforum, a Matisz és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület együttműködésében. „Az elképzelés lényege, hogy különböző szempontok (informatikai megoldások, jogi működési környezet, felhasználóbarátság) szerint értékelik az online áruházak szolgáltatásait, és a kritériumoknak megfelelő vállalkozások elnyerik a tanúsítványt” – mondta el Solymár Károly, a GKM infokommunikációs és e-gazdasági főosztálya szabályozási osztályának vezetője. Nyárra várhatóan elkészül az a kézikönyv, amely tartalmazza, hogy milyen szempontok alapján értékelik az online áruházakat, és az elképzelések szerint az év vége felé már lesz olyan társaság, amely elnyeri ezt a tanúsítványt.
A rendszer működtetését a szakmai szervezetek alkotta konzorcium végzi, a GKM a kialakításában vesz részt. Solymár Károly hangsúlyozta: az a cél, hogy minél előbb önfenntartó legyen az elektronikus kereskedelmi minősítő rendszer, vagyis állami támogatás nélkül működjön.