Keresd a nőt! – adhatták ki a jelszót a Yahoo! főhadiszállásán a már néhány éve érezhető tendencia, vagyis a nők fokozódó internetes tevékenységének hatására. Az elhatározást tettek követték, és március végén elindult az internetes keresőt üzemeltető cég női portálja, a Shine. A Yahoo! már számos sikeres – hírek, pénzügyi adatok, sport, szórakozás – és néhány kevésbé népszerű – technológiai és környezetvédelmi – tematikus oldallal próbálkozott eddig, azonban ezúttal nem csak a téma, a célközönség is különleges.
Irány a csúcs!
A kezdeményezés valószínűleg sikerre van ítélve, legalábbis a női internetezők térhódításáról szóló hírek, felmérések fényében. Nem véletlen, hogy a Yahoo! igen ambiciózus tervekkel vágott bele a projektbe, a cél, hogy a Shine az életmód-kategóriába tartozó oldalak között a leglátogatottabbá váljon. Ehhez jó alapot ad, hogy a társaság által üzemeltetett oldalaknak jelenleg is negyvenmilliónyi 25–54 év közötti hölgyfelhasználója van.
Míg 1997-ben az amerikai internetezők 65 százaléka férfi volt, az eMarketer piackutató cég adatai szerint a nők 2004-re 51,6 százalékos részesedéssel átvették az uralmat. Ennél is fontosabb, hogy a hölgyek száma lényegesen gyorsabban növekszik az USA-ban, mint a férfiaké, az eMarketer szerint 2011-re közel nyolcmillióval lesznek többen.
Ami Európát illeti, nagyon hasonló folyamatoknak lehetünk szemtanúi, illetve részesei. Éppen ezért a tartalomszolgáltatók lépéskényszerbe kerültek, és a szolgáltatásokat, illetve a tartalmakat a nők igényeihez igazítják. Folyamatosan emelkedik például a kifejezetten a nőknek szóló tartalmak és oldalak száma.
Dinamikusan nő
Az, hogy a nők lehetnek az internet új motorjai Európában is, a Mediascope Europe tanulmánya alapján ugyancsak jól látszik, hiszen kimutatásuk szerint miközben Európában lényegében stagnál vagy alig nő a férfi netezők száma, addig a hölgyeké évente nyolc százalékkal emelkedik. A legnagyobb növekedést Nagy-Britannia mellett Spanyolországban, Franciaországban és a Benelux államokban mérte a Mediascope Europe. Sőt, nemcsak a női felhasználók száma, de az általuk a világhálón eltöltött idő is folyamatosan emelkedik. Ami Magyarországot illeti, szakértők szerint ugyancsak közeledik a női többség ideje. Ezt erősítette meg Gerentsér Imre, a Sanoma Új Média Divíziójának vezetője, aki szerint egyértelműen vannak olyan időszakok – például munkaidőben –, amikor a nők többet neteznek, mint a férfiak. Igaz, este továbbra is a férfiak viszik a prímet világhálón. Ráadásul nemcsak egyre több időt töltenek a weben a hölgyek, de többet is költenek a neten – tette hozzá Gerentsér Imre. Az internet egyre inkább az ügyintézés, a vásárlás terepe, és ezekben a tevékenységekben is a gyengébbik nem képviselői a meghatározók. A Sanománál már 2000-ben indítottak hölgyeket célzó oldalt, igaz, akkor még elébe mentek a piacnak. A társaságnál a női netezők előtérbe kerülését felismerve a már eddig is erre a célközönségre összpontosító tartalmak (a Nők Lapja internetes változata, a www.nlcafe.hu) mellett elindították a Story magazin online verzióját, illetve a Cosmopolitan.hu oldalt.
Aktív júzerek
A virtuális világban nők előretörésének kedvez a felhasználói interaktivitásra épülő webkettes megoldások elterjedése is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a hölgyek által használt fórumok kimondottan színvonalasak – tette hozzá Gerentsér Imre. Ráadásul a fiatal korosztályban még nagyobb a dominanciájuk a felhasználói tartalom előállításban. A Pew Internet & American Life Project által tavaly decemberben készített tanulmány szerint a 12–17 éves fiúk húsz százaléka ír blogot, míg a hasonló körű lányok 35 százaléka. Hasonlóan nagy a tinilányok előnye a fényképek internetre való feltöltésében, 54 százalékuk már helyezett el képeket a weben, a fiúknál ugyanakkor csak 40 százalék ez az arány. Emellett igen jelentős az előny a lányok javára a saját weboldalkészítés területén is. Míg a 12–17 éves amerikai internetező fiúk 22 százaléka készít weboldalt, addig a tinédzserlányok esetében 32 százalék ez az arány.
Az elemzés szerint a tinédzserfiúk egy valamiben előzik meg a lányokat: sokkal szívesebben töltenek fel videókat a világhálóra. Közülük minden ötödik tett már fel videót a netre, míg a lányok közül csak minden tizedik.