„Az i-Cell cégnevet 1998-ban találták ki a tulajdonosok. Az elnevezés azt az álmot tükrözte, hogy az alapítók szerint a jövő az internet és a celluláris (mobil) hálózatok összekapcsolódásában rejlett. Nem tévedtek, hiszen ma már az okostelefonok világában mindez teljesen természetesnek számít” – utalt a társaságra kezdetektől jellemző innovatív szemléletre Farkas Károly operatív igazgató.
Így vezették be a járműkövetést
Az i-Cell az első nagyobb sikerét a logisztikai szegmensben érte el: a cég 2001-ben, az országban elsőként az egykori Hungarocamion körülbelül 1200 járművét szerelte fel GPS-egységekkel. Ez akkor még nem biztonságtechnikai célokat szolgált, hanem a logisztikai és a kontrolling területen segített. Az újítás kétségkívül bevált: a fuvarszervezés sokkal hatékonyabbá vált, így a szállítmányozó cég jelentős megtakarításokat ért el.
A következő fontos állomásként 2004-ben a Révész Eurotrans flottáját szerelték fel az első, valóban online, telematikai adatok továbbítására is képes GPS-szel. Ez az innováció azt jelentette, hogy az eszköz már nem SMS-ben, négyóránként küldött magáról egy jelet arról, hogy óránként hol észlelte a kamiont, hanem folyamatosan csatlakozott az internetre, ahonnan percenként küldte a fedélzeti elektronikából kinyert adatokat is.
„Akkoriban elsőként mutattuk be a folyamatos adatkapcsolatra (GPRS) és a fedélzeti jelek feldolgozására képes (FMS) megoldásunkat a hazai telematikai piac szereplői közül” – tette hozzá Farkas Károly.
A bűvös adatkapcsolat
Az internet és a celluláris világ összekapcsolódása 2004 táján kezdődött, amikor már online, percenként vagy sűrűbben érkeztek a járműkövetés során a jelek a kamionokról. Ráadásul ezek az adatok már nemcsak azt tartalmazták, hogy hol járt a jármű, hanem azt is megmutatták, hogy mi történik a fedélzeten: hogyan kezeli a sofőr a járművet, mennyi az üzemanyag-fogyasztás stb.
Fotó: MTI / Mihádák Zoltán
2008-ban pedig egy újabb fejlesztésnek köszönhetően már „back office” funkciókkal is bővült a kamionokra helyezett egység: így már az érintőképernyős kijelzőn a sofőrök is tudták rögzíteni, hogy hol milyen fuvart teljesítettek, valamint látták a következő feladataikat is. Ez az innováció hat éve jelentős előrelépést jelentett, hiszen már nem kellett várni a menetlevelek és az átadási papírok beérkezésére, ezeket a diszpécserek folyamatosan online követhették, miközben már a következő fuvarokat is tudták szervezni.
Amit mindenki ismer: az e-útdíj
A vállalat legjelentősebb vívmányának a több mint egy éve bevezetett Hu-Go elektronikus útdíjfizetési rendszert tartja, amelyet rendkívül szoros határidőre, mindössze két és fél hónap alatt fejlesztettek ki.
Az elektronikus rendszer célja a hazai közúthálózat állapotának megóvása, a finanszírozási források bővítése és a közlekedésben résztvevők méltányosabb – a „használó és szennyező fizet” elv alapján történő – teherviselése. Az útdíj a 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművekre vonatkozik.
Az e-útdíjrendszer további részleteiről, informatikai hátteréről és arról, hogy milyen lehetne az egységes uniós e-útdíj, cikksorozatunk következő részében olvashat.