Élet-Stílus

A Stahl-birodalom: médiahírnévre alapozott üzlet

Tudatosan használja fel Stahl Judit ismertségét férje, Bohus Csaba, aki nem csak a konyhában, de több cégben is társa az egykori tévés üzletasszonynak, aki nem utasítja el a szereplést - írja a Figyelő legújabb száma.

Egy-egy saját készítésű tortával érkezett negyedszázaddal ezelőtt egy házibulira Stahl Judit és Bohus Csaba. Tizenhat év körüli diákoknál ez nem volt szokásos – beszélgetni kezdtek, s azóta együtt is vannak. Nemsokára már zsebpénz-kiegészítésként sütöttek tortákat, és a megspórolt pénzt nyaranta Prágában, a régió akkori első kínai éttermében verték el. A páros – később össze is házasodtak – sokáig csak hobbiként hódolt a gasztronómiának. Az ezredforduló után döntöttek úgy, hogy az addigra a TV2 Tények című hírműsorából ismertté lett feleség főállásban főzni fog, míg férje a háttérből segíti a munkáját.

A Tényekből az üzleti életbe

A gimnáziumi tortáktól – sőt, még korábbi „szárnypróbálgatásoktól” – idáig azonban hosszú volt az út. Stahl Judit üzleti érzéke korán megnyilvánult: az óvodában készített rajzokat és nyakláncokat már pénzért akarta eladni. „Ezzel együtt ma sem az a legfontosabb, hogy sokat keressek, különben sosem álltam volna fel a Tényektől” – teszi hozzá az üzletasszony. Az Apáczai Gimnázium biológia-kémia tagozata után először molekuláris biológusnak készült, csak poénból felvételizett a Színművészeti Főiskolára. A vicc jól sült el, így végül elvégezte a rendező szakot, amit egy cukrász szakmunkás képesítéssel fejelt meg. A kenyérre valót aztán először a köztévé szerkesztőjeként kereste meg, majd négy évig ingatlanközvetítőként dolgozott, innen került a TV2 képernyőjére, ahol öt évig vezette a Tényeket, és két évig a Jó estét, Magyarország! hírműsort. Bohus Csaba eközben a reklámszakmában építgette karrierjét: szövegíróként kezdte, s a kreatív igazgatóságig vitte.

Nyűgből élmény

Az ezredforduló táján azonban Stahl Judit már kezdte unni, hogy „minden este ugyanaz a műsor”. Mikor ez egyre gyakrabban került szóba otthon is, férje unszolására csak kibökte, mit is szeretne igazán csinálni. „Főzni” – mire Bohus Csaba nekilátott, és kidolgozta a Stahl Judit márkát. „Tudatosan végiggondoltuk, mi van Juditban, ami érdekelheti a világot” – veszi át a szót a feleségét menedzselő férj. A televízió nyújtotta ismertség jó ugródeszkának bizonyult, a különböző magazinokban publikált receptek közönsége egy hétköznapi, dolgozó nőre asszociált, aki mögött nem áll sorba séfek hada, mégis fiatalos, modern ételeket dob össze esténként. A hazai gasztronómia ekkor „már Lajos Mari után, de még Jamie Oliver előtt” járt, az egyszerűen elkészíthető, könnyű ételek hamar népszerűek lettek. „Részünk volt benne, hogy a főzés szórakoztató elfoglaltsággá váljon, hogy nyűgből élmény lett alkotni a barátoknak vagy a házastársnak” – büszkélkedik Bohus.

Stahl Judit és férje, Bohus Csaba

Stahl Judit és férje, Bohus Csaba

A híradóskodás mellett Stahl egy főzőműsort szeretett volna gründolni, ám a TV2-nél egyértelművé tették: nem vezetheti a hírműsort, „akinek hagymaszagú a keze”. Így 2002-ben Judit kiszállt, hogy saját megtakarított pénzükből megalapíthassák a StahlBohus Kft.-t. Ebben a formában már a csatorna is vevő volt Stahl konyhájára, amely azóta is műsoron van. A „hétköznapi nő” imázst erősítette, hogy az első három évben a produkciót a házaspár saját, tíz négyzetméteres konyhájában vették fel. A hitelességről pedig azóta is egyedülálló módon gondoskodnak: a recepteket először Judit asszisztense valósítja meg, minden szóbeli segítség nélkül, majd a műsor nézői összetételének megfelelő tízfős próbafőző csapat is legyártja az étket. Ez persze jócskán megdrágítja a produkciót, ám egyúttal garancia arra, hogy nem marad ki semmi a leírásból.

Profi csapat

„A hagyományos magyar gasztronómiai műsorokban szakácsok főztek, és ezt kellő szakmai gőggel tették. Stahl Judit elkezdett a közönségnek főzni, kőkemény munkával kiképezte magát, és profi csapatot épített maga köré” – ismeri el konkurensét Zsidek László gasztronómiai szakértő, a Food Express vállalatcsoport elnöke. Az Ízvadász című szakácskönyvet és tévéműsorokat jegyző szakember maga is szerepelt Stahl műsorában egy éven át. Ennek kapcsán azért megjegyzi, hogy az üzletasszonynak nem erőssége az ifjú titánok felfedezése és karrierjük egyengetése. Egyébként szerinte a Stahl-bizniszt főképp az igények megváltozása veszélyezteti, emiatt előbb-utóbb meg kell újulnia. „Hosszú távon nem köti le a nézőket – figyelmeztet –, hogy egy ember főz a képernyőn, bár kétségtelenül ezt a legolcsóbb előállítani.”

Az igényekre adott válasz volt a könyvkiadással foglalkozó Kulinária Kft. életre hívása, amely a Stahl-recepteken kívül gasztronómiai témájú köteteket és regényeket is kiad, sőt nemrégiben gyerekeknek szóló konyhai füzetet is megjelentetett. Ez az üzlet évek óta jobban megy, mint a családi cégcsoport többi tevékenysége: Stahl Juditnak eddig tíz szakácskönyve jelent meg, az összes eladott példányszám félmilliónál jár.

Voltak bukások is

Azért mellényúlások is akadtak: például az elsőként létrehozott főzőiskola nagy munkával „pozitív nullszaldóra” jött ki, így egy év után be is csukták. A magánembereknek szánt hétvégi hobbikurzusok, illetve a céges csapatépítő főzőtréningek ugyan népszerűek voltak, ám mivel a konyhát bérelniük kellett, ez megette a bevételt. Pár milliót azon az ötleten is buktak, hogy magas minőségű, itthon még ismeretlen konyhai eszközöket kezdtek forgalmazni; a szili¬kon sütőlap és a kicsorbíthatatlan reszelő túl drágának bizonyult.

Az új üzleti területekre a kudarcok óta sem a hideg számítás, inkább az érdeklődés és a lelkesedés vezeti a házaspárt, legalábbis Juditot. „Én csinálós ember vagyok, abba tudok belekezdeni, ami érdekel, s nem feltétlenül azt nézem, mire van igény” – vallja a feleség. Tavaly például egy harmadik céget is alapítottak: az SBH Food Kft. – a Gastroyallal közösen – ételek házhozszállítására szakosodott. Az elkészítést Stahl receptjei alapján a Gastroyal végzi, az SBH jutalékot kap. „Fél évig tartott, amíg kikísérleteztük, hogyan működhet például egy citromfüves thai rákleves házhozszállítós viszonyok közepette, műanyagdobozban, felmikrózva” – meséli az üzletasszony. Olybá tűnik, a kísérlet sikeres: a válság közepén elindított szolgáltatás stabil megrendelői körrel bír, tavaly már pár milliós bevételt hozott.

Személy vagy márka

Az idén, egy régi álmot megvalósítva, a Stahl-magazint is ki akarják adni. A negyedévente megjelenő, nőknek szóló periodika utazással, gasztronómiával, szépségápolással foglalkozna, és a fáradhatatlan névadó írná a cikkek nagy részét. A gazdasági válságot azonban valamelyest ők is érzik: a hagyományokat felrúgva karácsony előtt nem jelenik meg új Stahl-szakácskönyv, és egyelőre lekerült a napirendről a Stahl márkájú élelmiszerek gyártása is. Távolabbi tervekből amúgy van egy csokorra való: szuperegészséges kozmetikumok, video-gasztroblog és egy butik-utazási iroda alapítása is van köztük.

„Judit tele van ötletekkel, én vagyok a racionális szétszálazó. Ha mindent megvalósítanánk, már szétestünk volna” – árulja el Bohus, aki öt évvel ezelőtt hagyta ott a reklámipart azért, hogy végső soron egy személytől független, eladható márkát építsen felesége nevéből. A tévés-marketinges múltnak megfelelően tudatosan használják a médiát, és Stahl Judit nem is utasítja el a szereplést. Az egy híresség neve alatt futó különböző vállalkozásokra – Oprah Winfrey-től Martha Stewartig – számos külföldi példa létezik, ezeket bizonyos mértékig modellnek is tekintik, persze fenntartva, hogy „Magyarország nem Amerika”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik