Földön, vízen, levegőben
300 km/órás száguldás – ezt nyújtja szeptember óta az Eurostar. Az 1994 óta működő, a Csatorna-alagúton átkelő gyorsvonat ugyanis ősz óta minden eddiginél sebesebben teszi meg a Párizs-London közötti 492 kilométeres utat. Az Eurostar eddig csak a francia szakaszon volt képes elérni a közel 300 kilométeres csúcssebességet. A brit High Speed szakasz kiépítésével azonban a vonat a nagy-britanniai vonalon is csúcssebességgel haladhat, így mindössze 2 óra 15 perc alatt juthatunk el Párizs Északi pályaudvaráról (Gare du Nord) London új pályaudvarára, a St. Pancras Internationalre.
Október végétől már repülhetünk a világ legnagyobb utasszállítóján a Szingapúr–Sydney útvonalon. Az Airbus cég ugyanis „postázta” első, A380-as repülőgépét a megrendelőnek, a Singapore Airlinesnak. A kétemeletes légi jármű, amely akár 800 utast is képes befogadni, az első osztályon franciaággyal ellátott fülkékkel van felszerelve. Ha viszont már csak a turistaszekcióban jut hely, ne csüggedjünk, a szokásosnál nagyobb hely, méretes képernyő és laptopcsatlakozási lehetőség vár ránk.
Kényelemben nincs hiány az A380-ason (forrás: bornrich)
Az 1993-ban felújított Explorer óceánjárónak viszont nem volt túl szerencsés az idei év. A hajó november végén egy jéghegynek ütközött, majd elsüllyedt a Déli-sarkvidéken. A hajón amerikai, brit, kanadai, ausztrál, holland és más nemzetiségű utasok tartózkodtak, akik mintegy nyolcezer dollárt fizettek, hogy a jéghegyekben gyönyörködhessenek.
Tutanhamon és a becsődölt irodák
Felfedezésének 85. évfordulója alkalmából megmutatta az arcát Tutanhamon. Novembertől a turisták ugyanis már a temetkezési helyén, a Luxor közelében lévő Királyok Völgyében csodálhatják meg a fáraó múmiáját. A szakemberek kiemelték kőszarkofágjából Tutanhamon múmiáját és egy légkondicionált „üvegkoporsóba” helyezték, hogy megóvják a 3300 éves múmiát a sírkamrában lévő nedvességtől, amely elsősorban a napi ötezer látogatónak “köszönhető”.
Képgaléria: A fáraó igazi arca (fotó: MTI/EPA)
Az idei év sem volt mentes a magyar turisták utazási galibái nélkül. Az őszi „csődszezont” a görögországi utakat szervező Bella Tours nyitotta. Az iroda a reptéren közölte az utasokkal, hogy nem tudja őket elutaztatni Kréta és Kos szigetére. Októberben műszaki hiba miatt az egyiptomi Sharm el-Sheikhen ragadtak magyar turisták, addig egy hónappal később több csoport – szintén Sharm el-Sheikh-i, valamint hurgadai – kiutaztatása hiúsult meg.
—-Újkori és leégett csodák—-
Nyár óta újabb címmel büszkélkedhet a kínai Nagy Fal, a jordániai Petra, a brazíliai Megváltó Krisztus szobra, a perui Machu Picchu, a mexikói Chichen Itza piramis, a római Colosseum és az indiai Taj Mahal. Az internetezők ugyanis ezeket a műemlékeket szavazták meg a modern világ hét csodájának. Az újkori „hetesfogatot” mintegy 100 millió, interneten és mobiltelefonon leadott szavazat alapján választották ki a világ 21 műemléke közül. Sőt, a sikeren felbuzdulva már egy új kezdeményezés is elindult: 2008 végéig a világ hét természeti csodájáról is szavazhatunk.
Míg London búcsúzott idén egyik jelképétől, a Temze-parton kiállított Cutty Sarktól, addig Peking egy újabbal büszkélkedhet. Londonban a brit kereskedelmi hajózás leghíresebb és leggyorsabb vitorlása, amely múzeumként funkcionált, kigyulladt és leégett. A 138 éves háromárbocos kereskedelmi hajón, amely fontos szerepet töltött be a teakereskedelemben, éppen restaurálási munkálatok folytak, s csak 2009-ben akarták újra megnyitni a nagyközönség előtt.
Képgaléria: A pekingi futurisztikus óriáskagyló
Pekingben viszont átadták a mintegy hatezer néző befogadására alkalmas Nemzeti Színházat. A titánból és üvegből megépített, kagylószerű kupolával ékesített kulturális létesítmény, amelyet egy mesterséges tó közepén alakítottak ki, Kína első számú kulturális létesítményévé válik. A 200 millió euróba kerülő gigantikus projekt a francia sztárépítész, Paul Andreu nevéhez fűződik.
Utazás a Second Life-ba és Afganisztánba
Fokozódott idén a szigor az amerikai és a japán repülőtereken. Az elmúlt négy évben csak két mutatóujj lenyomatát rögzítették, és digitális fényképet készítettek a beutazó külföldiekről. A tízujjas ellenőrzőrendszert a washingtoni Dulles repülőtér után Bostonban, New Yorkban és San Franciscóban is bevezetik. Az Egyesült Államok és Japán ezzel az intézkedéssel a terroristagyanús embereket akarja kiszűrni.
A légi biztonság helyett Svédország inkább a virtuális világra összpontosít. A Maldív-szigetek után Svédország is internetes nagykövetséget nyitott idén a Second Life-ban. A virtuális nagykövetség háromdimenziós épületének „falai között” interaktív módon mutatják be a svédországi kiállításokat és kulturális eseményeket, továbbá a svéd intézményeket és személyiségeket. A Svéd Intézet által kezelt virtuális nagykövetségnek nincsenek politikai funkciói, nem ad ki vízumot, viszont részletes tájékoztatást ad arról, hogy mit kell tenni az igazi világban a vízum vagy útlevél megszerzéséért.
Svédország virtuális nagykövetsége
Miközben az Amerikai Egyesült Államok a repülőterein komolyabb biztonsági intézkedéseket vezetett be, addig Afganisztánban lassan megindul a turizmus. A világhírű útikönyvsorozatáról ismert Lonely Planet legalábbis erre számít, hiszen kiadta az Afganisztánról szóló első bedekkerét. Az országról 1970 óta első ízben készült könyvben felejthetetlenként jellemzik Afganisztánt. A könyv a bemutatás mellett inkább a biztonsági intézkedésekre és az egészségügyi tanácsokra szán több fejezetet.