A délkelet-londoni Greenwich-ben kiállított Cutty Sarkot nyolc tűzoltóautó segítségével tudták csak eloltani a brit főváros tűzoltói. A múzeumként funkcionáló, háromárbocos kereskedelmi hajón jelenleg 25 millió fontos (7,5 milliárd forint) restaurálási munkálatok folytak, ezért le volt zárva a látogatók elől, s csak 2009-ben akarták újra megnyitni a nagyközönség előtt. A londoni tűzoltóság magyar idő szerint hajnali 6 órakor kapta a riasztást a 19. századi hajó kigyulladásáról.
A Scotland Yard közlése szerint Greenwich városközpontját teljesen lezárták, a környéken lakókat kilakoltatták, és egy közeli hotelbe vitték, ugyanis a szakértők attól tartottak, hogy a fedélzetén lévő gázpalackok miatt felrobbanhat a Temze-parton kiállított, 138 éves, három árbocos kereskedelmi hajó, a Cutty Sark. A hatóságok gyújtogatásra gyanakodnak, sérültekről nem érkezett hír. Egy rendőrtiszt azt mondta, “gyanús körülményeket” vizsgálnak, de még nem tudják, mi okozta a tüzet.
A Cutty Sark a tûzeset elõtt.
Richard Doughty, a Cutty Sark Trust helyettes vezetője szerint a hajó egyszerűen pótolhatatlan, mivel a Cutty Sark nem egyszerűen a hajózási történelem része, hanem a brit identitás emlékét őrzi. Nem csak irodalmi művek, de egy ismert wiskey márka is megörökítette a legendás hajót.
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy éppen tavaly kezdték el a hajó teljes, 25 millió font költségvetésű restaurálását, amelynek keretében az eredeti felszerelés 80 százalékát, közte az árbocokat, a kormánykereket és a híres orrdíszt is eltávolították a fedélzetről.
A 65 méter hosszú és 921 tonnás Cutty Sark Greenwich és London egyik jelképének számít. Korának leggyorsabb hajói közé tartozott, és fontos szerepet töltött be a teakereskedelemben.
Az utolsó teaclipper
1869. november 23-án bocsátották vízre Skóciában a mintegy ezer tonnás Cutty Sarkot, amely nemcsak a brit kereskedelmi tengerhajózás jelképe, de sokak szerint a világ leghíresebb vitorlása is. A Cutty Sarkot kifejezetten gyors vitorlásnak szánták, az egyre növekvő – nagy profittal kecsegtető – teaszállítási verseny kiszolgálására.
A kínai tea szállítmányok így juthattak el – a Jóreménység fokának megkerülésével – a leggyorsabban londoni célállomásukra. A Cutty Sark évről évre sebességi rekordokat döntött, amit a hajótest különlegesen ívelt, keskeny formája és a rendkívül nagy vitorlafelület tett lehetővé.
Később a vitorláshajókat háttérbe szorítító gőzhajók idején még gyapjúszállító hajóként használták tulajdonosai Ausztrália és Anglia között. Az nem veszélytelen utat a vitorlás ekkor 66 nap alatt tette meg.
A hajót 1922-ig használták a világ tengerein szállítási feladatokkal. Ekkor vásárolta meg az angol Wilfred Dowman kapitány, aki helyreállította a hajó eredeti állapotát és oktatóhajóként működtette 1954-ig, amikor végleg szárazdokkba került.
Múzeum és látványosság
A Cutty Sark, mint látványosság 2009-ben nyitotta volna meg a fedélzetét a látogatók előtt, mivel 2006 óta felújítási munkák folytak a megvénült clipperen. A hajó gyomrában felbecsülhetelen értékű gyűjteményényét őrizték a vitorláshajózás gyönyörű emlékeinek. A tengerhajózási múzeum részeként régi hajóorrfaragványok és hajózási relikviák tárházaként London egyik legendás látványosságaként milliók ismerhették meg általa a tengerhajózás korai időszakát.
A hajótest a hétfői tűzben súlyosan megrongálódott ugyan, de a tengerészeti műemléket gondozó Cutty Sark Trust szerint helyreállítható. A társaság képviselője mindazonáltal a helyszínen kijelentette, hogy a tűz “jelentős mértékben visszaveti” a felújítási munkálatokat.