Az élvonalba jutáshoz elengedhetetlen szenvedélyt és karaktert már évtizedek óta kialakította az Alfa Romeo, de most az olyan racionális területeken is be akarja fogni a piacvezetőket, mint a minőség, a passzív biztonság vagy az értéktartás. A felkínált csomag nem is rossz: kategóriaelső torziós szilárdságú karosszéria, hét légzsák minden kivitelben, valamint aktív fejtámlák, kivételesen alacsony zajszint még a hátsó üléssoron is, valamint grátisz kötelező szervizelés az első három év vagy 120 ezer kilométer során – az Alfa nyilvánvalóan nagyon komolyan gondolja a felzárkózást.
Mindezek mellett ügyeltek arra is, hogy az első pillanatban felismerhető legyen származása. A tripla projektoros lámpatestek, a tengernyi króm, valamint a dárdahegyet rajzoló, plasztikus karosszéria hatását visszafogottan átdolgozott belső tér erősítik: kívül-belül egyértelmű a rokonság a 156-ossal, ugyanakkor a fejlődés is nyilvánvaló. A középkonzol kiosztása szinte változatlan, a teret továbbra is a kiegészítő műszerek uralják, ám a megnövelt fémfelület és a klasszikus kerek szellőzők komolyabb, erőteljesebb autót sejtetnek. Hasonlóképpen változott a térkínálat is. A sportos arculat testhez simuló üléseket és óvón az utasok köré boruló oldalfalakat követel meg, ugyanakkor a helyszűke nem erény, ezért a 159-es tágasabb lett (főbb méreteiben a 166-ossal vetekszik), de anélkül, hogy a buszlimuzinokkal kelne versenyre.
A vezetési élmény az Alfa igazi specialitása, és a fejlesztők meg is dolgoztak prémiumukért. A vadonatúj felfüggesztés elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink konfigurációja pontosabb, mindamellett komfortosabb kerékvezetést eredményez. A fordulókör is szűkebb lett valamivel, a lényeg azonban a kezes kormányreakció és a stabilitás: a 159-es minden osztálytársánál nagyobb sebességgel teljesíti a jávorszarvas-tesztet. A masszív hardverhez kifinomult elektronikát csatolt a gyár, és a stabilizáló rendszerek mellett a Crosswagontól átvett összkerékhajtás is szerepel a kínálatban.
Ez utóbbi egyelőre csak a 260 lovas 3.2 V6 csúcsmodellhez rendelhető, emellett további öt erőforrás közül válogathatunk. A három vadonatúj benzinmotor a már-már elfeledett sportos karaktert ötvözi az Euro4-es emissziós szintekkel, ennek érdekében kétoldali változó szelepvezérléssel (Twin Phaser) és sztöchiometrikus (azaz tökéletes égést eredményező keverékarányú) közvetlen befecskendezéssel szerelték fel őket, míg a 120, 150, 200 lóerős Multijet dízeltrióhoz alapfelszerelésként jár a karbantartást nem igénylő részecskeszűrő. Magyarországra lapzártánkkal egy időben várható az Alfa új húzómodellje, az átdolgozott Sportwagon pedig fél évvel később érkezik a szalonokba.