Szeptember 30., péntek
Event’s Hall (Hajógyári-sziget)
Paul Oakenfold
Az angol kult DJ leginkább a filmzenéiről ismert. A Kardhal zenéjét egy az egyben ő írta, de A halál záloga, a Majmok bolygója, az Austin Powers vagy a Mátrix Újratöltve is kapott tőle legalább egy-egy komoly tracket. Mindenki hallotta már, bulizott, vagy csak rázta a fejét az autóban a remixfeldolgozásaira. A legnagyobbak felvételeibe piszmogott bele: U2, Madonna, Justin Timberlake stb. A kedvencünk az Elvis-átirat Rubberneckin’, ezt is ő követte el erős felindulásból.
Szeptember 30-án teszi nálunk tiszteletét az úriember, aki jó huszonöt éves tapasztalattal a háta mögött az egyik legbiztosabb kezű lemezlovas. Az elmúlt negyedszázad “sikerműfajainak” egész során rágta már át magát, hogy mára dallamos rockzenével, neves vokalisták (Nelly Furtado, Ice Cube, Tricky, Perry Farrel stb.) énekbetétjeivel kevert breakbeatet produkáljon elképesztő minőségben, mesteri fokon.
Október 1., szombat
Trafó Bár Tangó
Lemezjátszóház: Kid Koala és a Jazz Turbulence
Két igazi elmebeteg lemezjátszóista tapasztja ujjait legújabb kedvenc fekete korongjaira, hogy addig pakolgassa, húzogassa-vonogassa azokat ütemesen, amíg mindenki eleget nem kap – zenéből, táncból, őrületből.
A kanadai születésű Kid Koala már túl van a harmincon, ám a Kid szócska még sokáig nem kopik el a nevéből. A lemezjátszók, bakelitek iránti elvakult rajongása csak egy része annak a fanatizmusnak, mellyel zenéit kreálja – akár a stúdióban, akár élőben: gyűjt mindent, ami mikrofonnal felvehető, így zenei adatbázisa mellett óriási hang- és effektkollekcióra is szert tett az utóbbi durván tizenöt évben. Trackjei, szettjei elborult kísérleteinek lenyomatai – olyan fajta producer, aki biztos, hogy saját magát is újra és újra meglepi önnön ötletességével. A Coldcut Jonathan Moore-ja volt az, aki először felfigyelt az ifjú zsenire, és villámgyorsan meg is kínálta a Ninja Tune örökös tagságával. Első albuma, a Carpal Tunnel Syndrome egy saját kezűleg rajzolt képregénykönyv- és egy videojáték-melléklettel jelent meg 2000-ben. Azóta olyan arcokkal zenél együtt akár zenekari formációkban is, mint Damon Albarn vagy Mike Patton, sőt nemrégiben a Radiohead is elvitte magával világkörüli turnéjára…
Danny Breaks, a break koronázott királya a végletekig szerkesztett ritmusképleteivel, a hatvanas-hetvenes évek funkjának imádatával és általános hippizmusával szerzett magának hírnevet. Ma főleg instrumentális hip(pi)hopot készít, méghozzá fenomenálisat!
(Exit)
Október 2., vasárnap
Szkéné Színház
Anyám orra
Pintér Béláék színtársulatának új darabja a beszéd és az ének határán egyensúlyozva az önzés és a birtoklás problémáját feszegeti, és mellesleg leteszteli a nézőit is, melyikük igazi moral insanity. Aki komolyan veszi magát, megnézi. Aki szeretné megtudni, miért ez a darab címe, az is.
A legutóbbi évek egyik legörvendetesebb színházi történése volt Pintér Béláék társulati megjelenése a magyar színházi világban. Előadásaik rendre megpiszkálták a magyar társadalom lelki sebeit, s az így okozott fájdalom kijózanítóan és katartikusan hatott-hat a darabok minden nézőjére. A társulatot elég hamar elismerte a szakma is, utolsó darabjuk, a gyerekkor traumáit nyersen és mitikusan feldolgozó A sütemények királynője többek között a legutóbbi POSZT-on elnyerte a szakmai zsűri különdíját, és a színikritikusoktól megkapta az előző évad legjobb független előadásának járó díjat. A különleges és egyedi Pintér-stílus minden darabjukban ugyanaz, csak a hangsúlyok kerülnek máshova: hol az ének és a zene lép előtérbe (Parasztopera), hol a realista elemekből szőtt, különböző korokon átívelő abszurd, humoros és rút mesei világ (Kórház-Bakony), hol a szimpla, de a haláltáncot és a világvége hangulatot sem nélkülöző társadalomkritika (A Sehova Kapuja). Mindezek tehát együtt alkotják azt a kevéssé a verbalizmusra, mint inkább a színpadi jelenlétre és komplexitásra épülő világot, amely minden Pintér-előadást egyedivé és élővé tesz.
Október 3., hétfő
A38 Hajó
Eric Sumo és a dunatempó
Dupla lemezbemutatónak ad otthont péntek este az A38: az első stúdióalbumát prezentáló Pannonia Allstars Ska Orchestra mellett az Erik Sumo Band is itt ünnepli debütáló albumának megjelenését.
Utóbbi produkció neve egyelőre talán inkább külhonban cseng ismerősen a zenerajongóknak, de ha eláruljuk, hogy az Erik Sumo név tulajdonképpen Tövisházi Ambrust rejti, akkor valószínűleg jó néhányan hevesebben veszik a levegőt a jó hír hallatán. A “normál üzemmódban” az Amorf Ördögök énekes/dalszerző/billentyűseként számon tartott muzsikus az elmúlt évek során több különböző alteregó (Tristam Shandy úr, Erik Szamovár, Sero Muki) révén szórakoztatta már a nagyérdeműt: Sumóként például 2002-ben hallatott magáról először. A mostani albumot is gondozó német Pulver Recordsnál kijött bemutatkozó maxi mindjárt annyira jól sikerült, hogy a BBC-n a legendás Gilles Peterson is nemegyszer leforgatta műsorában, ami azért nem kis elismerés, akárhonnan nézzük is.
Az azóta – Keyser és Shuriken társaságában – a Create Soul Brothers fedőnév alatt remixelgető előadó tavaly kezdett neki első, “egész estés” korongja elkészítésének, amelyen a saját darabok mellett három feldolgozás is helyet kapott: egy olasz táncdal és Gershwin Summertime-ja mellett a Kispál és a Borz egyik szerzeményének átirata mutatja meg, milyen ember is Erik Sumo valójában. A “dunatempós” album felvételeinél az Amorf Ördögökből ismert zenésztársakon túl több ismert hazai muzsikus is ott serénykedett, és az énekesi feladatok ellátásában is remek segítőkre talált a spagetti-western, a balkán funk, a downtempo, a nu jazz, az elektrosanzon, az acid blues, a trip-rock, a barkács-pop és megannyi egyéb mókás stílus avatott mestere: Fábián Juli és Kiss Erzsi egyaránt részt vesznek az akusztikus fantáziavilág bemutatásában. Tartsunk velük, nem bánjuk meg!
(Exit)
Október 4., kedd
Petőfi Csarnok
Bill Wyman: ha mégsem jön a Rolling Stones
Bill Wyman harmincegy évig nyúzta a húrokat a Rolling Stonesban, és a zenélés mellett a bulikból is alaposan kivette a részét. Aztán 1993-ban kivált az együttesből, megházasodott, beszállt az étterembizniszbe, régészkedett, fotózott és könyveket írt. Nemsokára azonban viszketni kezdett a gitárja, és csak úgy kedvtelésből elkezdett ős-bluest jammelni Terry Taylorral. Az örömzenélgetésből hobbizenekar született, amit Wyman Anglia zseniális hangszereseiből verbuvált. A nagykutyákból megalakult Rhythm Kings a tradicionális rock’n’roll és blues mellett a dzsesszt, a soult, a rockabillyt és a countryt is belegyúrta hangzásába, és ez váratlan telitalálatnak bizonyult, ami lavinaként hozta magával a közönségsikert. Legendákat hívtak meg lemezeikre, akik nem tudtak nemet mondani (köztük volt Mark Knopfler, Stevie Wonder, Chris Rea, George Harrison és Eric Clapton), és felvételeik sorra ostromolták az angol dzsesszlistákat.
A sztáregyüttest a hőskor hangulatát idéző felszabadult, barátságos zenélés élvezete egyre előbbre viszi. Új albumuk Live címmel például éppen egy időben kerül a boltokba a budapesti koncerttel, melyhez egy kis plusz, hogy a csapat vendégeként itt lesz a hatvanas évek souljának ikonszerű figurája, Eddie Floyd.
(Exit)
Október 5., szerda
Művészetek Palotája
Selmeczi György: A szirén
Odüsszeusz óta mindnyájan a szirén énekét vágyunk meghallani. Szőcs Géza novellájának hőse sem kivétel, s az irodalomtörténeti „törvénykezés” szellemében buknia kell. És ha ráadásul a szirén nem az antikvitás ködös tengerén, hanem egy modern luxushajó útjában tűnik fel, úgy a történet alkalmas lehet a közönség empátiájának fölkeltésére.
Selmeczi operája akár azt is bizonyíthatja, hogy a verizmus szelleme él, zenei nyelve kortárs kontextusban is beszélhető.
A darabot franciául és magyarul egyaránt megírta a szerző, a francia nyelvű bemutató 2001-ben Luxemburgban volt, a magyar változat némi átdolgozás után kerül a Prima Vista Fesztivál műsorára.
A főbb szerepekben: Kovács István, Csereklyei Andrea, Hámori Szabolcs.
Október 6., csütörtök
Trafó – Tütü Bár Tangó
Songwriters’ nyitóbuli
A szövegírókat bíztató szövegíró
Sziámiék minden héten meghívnak egy dalszövegírót (= zenész, aki szövegeket is ír) és egy költőt-írót vagy más versben szóló egyedet, akiknek új dalt, dalszöveget, verset kell írniuk. Szabad a pálya, nyitott a szín, énekelhet bárki, színpadon és mellette, még mikrofonba is. Megcsillogtathatja tehetségét, akár a Megasztárban, csak nem szavazza ki a Soma, hanem elnézően és/vagy biztatóan mosolyog rá a publikum, hogy nem baj, jó ez, belefér. Itt próba és előjáték nélkül, helyben születik a nóta.
Ezúttal Rutkai Bori és Karafiáth Orsi lesz a meghívott vendég. És itt lesz az elmaradhatatlan Sziámi zenekar, és Deák Bárdos Ági, az est házigazdája.