Gazdaság

MEZŐGÉP-STRATÉGIA – Új nyomon

A tavaly gyengélkedő Mezőgép markáns stratégiaváltás küszöbén áll, így a szakértők 2001-től látványos eredményjavulásra számítanak.

Új iparággal ismerkedtek a magyar tőzsde befektetői három évvel ezelőtt, amikor a gépipari cégek közül első fecskeként az orosházi Mezőgép Rt. részvényeit bevezették a parkettre. A részvényből vásárló merész kisbefektetők ekkor mélyedtek el az utca embere számára meglehetősen érdektelen szerkezetek, a kombájnok alkatrészei és a különböző autóipari öntvények rejtelmeiben – főképpen pedig az ezeken elérhető nyereség számítgatásában.

A mezőgazdasági gépgyártással foglalkozó vidéki vállalatok közül legeredményesebben privatizált cég 1998 nyaráig ugyan impozáns tőzsdei karriert futott be, ám azóta szinte töretlen a befektetők érdektelensége a társaság iránt. Jóllehet, volt idő, amikor a kibocsátási árfolyam háromszorosát is megadták a papírjaiért, a kitartó befektetők nem jártak jól: a kezdeti 10,8 dollár helyett ma 7 dollárt sem ér egy részvény. Igaz, már látszik az alagút vége. Ezt elsősorban a megkötött beszállítói szerződések támasztják alá. Legutóbb az április 20-i közgyűlésen jelentett be ilyen megállapodást a vállalat: a Ford személygépkocsikhoz szükséges egyik alkatrészből 3,3 millió dolláros (mai árfolyamon 900 millió forintos) értékben beszállítói szándéknyilatkozatot írtak alá. A 150 ezer darab vákuumszivattyú leszállítását 2001 augusztusában kezdik meg.

“A megrendelés egyelőre a 2002 és 2004 közötti modellévre szól, a termelés felfutása így 2001 második felétől várható” – magyarázza Czövek Zsolt, a Mezőgép befektetői kapcsolatokért felelős munkatársa. Az új munkákból származó éves lekötött rendelésállomány (lásd táblázatunkat) a megrendelések felfutása után, 2004-ben éri el az évi 50 millió dolláros (14 milliárd forintos) nagyságrendet. Addigra éppen megfordul a gyártott termékek aránya: míg 1997-ben a termelés háromnegyedét a mezőgazdasági gépgyártás tette ki, addig 2004-re legalább ekkora lesz az autóalkatrészek súlya az árbevételben, amely forintban a tavalyi 8,5 milliárdos szintnek csaknem háromszorosára nő.

“A termelési súlypontok átrendeződése következtében a fedezeti szint csökkeni fog” – mutat rá Kevi Zoltán, a Procent Rt. elemzője. Szerinte ígéretes ugyan a magas megrendelés-állomány, minthogy azonban ezen újfajta termékek általában jóval kisebb fedezeti szint mellett (azaz alacsonyabb jövedelmezőséggel) gyárthatók, mint a mezőgazdasági részegységek, eleinte szerényebb lesz az eredménynövekedés. Az autóalkatrész-beszállításban kiélezett a verseny, és alacsonyabb a termékek feldolgozottsági szintje. Emellett az anyacég, a kanadai Linamar az eladott termékek után jutalékot számít fel. Ennek ellenére Kevi Zoltán szerint 2000 közepétől már nagy valószínűséggel pozitív változás következik be a vállalat megítélésében, bár eredményességi szempontból még ez az év sem lesz kiváló. A szakértő 2000-re 10,4 milliárd forintos árbevételre és a tavalyelőtti nyereségszint felének elérésére számít, 2001-ben viszont már a legjobb évekhez közelít majd a nyereségszint (lásd a táblázatot).

A részvény tőzsdei jövője szempontjából ma még a minden elemzői várakozást alulmúló 1999-es eredmények a meghatározók. Szakértők szerint ez a kiábrándulás még hosszú hónapokig érezteti majd hatását, s számolni kell további, az árfolyam-erősödés ellen ható tényezőkkel is (lásd külön anyagunkat). Ezek közé tartozik, hogy a gyártás teljes felfutásához a legtöbb szerződés esetén még 2-3 év kell, ami csak a hosszabb távon gondolkodók számára teszi vonzóvá a vállalatot. Az ilyen nagybefektetők megnyeréséhez viszont nagyobb likviditásra, és hatékonyabb tájékoztatásra is szükség lenne.

A kedvező fejlemények közé tartozik, hogy a Mezőgép az Audi magyar üzemével is felvette a kapcsolatot, sőt a győriek már el is végezték az auditot. Jelenleg még csak 10 millió forintos nagyságrendű próbagyártást indítottak be, de ez megalapozhatja a hosszabb távú együttműködésüket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik