Nincs ahhoz fogható érzés, mint száguldás közben közvetlenül érezni az illatokat – avat be minket a motorozás titkaiba Heimann Zoltán, a Bábolna Rt. vezérigazgatója. A nyugati menedzsment kultúra hazai elterjedésével a kétkerekűek is nagyon népszerűek lettek a gazdasági élet vezetői között, ám ezt a jelenséget semmiképpen sem lehet csak a divatnak tulajdonítani. Azok ugyanis, akik most méregdrága kétkerekűekkel közlekednek, szinte mind gyerekkoruk óta szerelmesei a száguldás eme formájának. Heimann például, még az egyetem alatt, egy, az NDK-ban gyártott zöld MZ-vel kezdte, később – elfoglaltságai miatt – egy kis időre átnyergelt az autókra. Az örök szerelem azonban megmaradt, így a közelmúltban, negyvenedik születésnapja alkalmából meglepte magát egy 1100 köbcentiméteres BMW motorral. “Nem vagyok gyorshajtó típus” – mondja szerényen, bár a bevallott 120-as tempó sem feltétlenül tetszene a rendőröknek. Mivel nem sok ideje van, hogy BMW-jével közlekedjen, így néha még munkahelyére, Bábolnára is azzal jár le.
Tökéletes szabadságot nyújt, érezni a sebességet – szokták mondani azok, akik már kipróbálták, milyen akár néhány száz lóerőt úgy uralni, hogy közben a gépet a testükkel kell megtartani. “Nagyon kitisztítja a fejet és megnyugtat – lelkesedik egy üzletember -, s gyakran ez az amire szükség van az egész napi rohanás után.” A látvány bizonyos mértékig meglepő: olyanok, akik egész héten öltönyben rohangálnak mindenféle elegáns helyeken, hétvégére felveszik a bőrruhát és rápattannak motorjukra. Egy részük meglehetősen praktikus okok miatt szereti a köz- lekedés eme formáját: aki ugyanis motor- ral jár, jogosan érezheti úgy, hogy ő uralja az utat.
Vajda János is éppen ezért használja kétkerekűjét: a neves idegsebész szerint ugyanis ez az ideális közlekedési eszköz. “Én érek oda mindig a leghamarabb – érzékelteti az előnyöket -, a motor a leggyorsabb, és a motor is fékez le a legrövidebb idő alatt.” Vajda számára ez azonban nem jelent semmiféle önkifejezési formát, passzióból nem ül fel 1100-as Kawasakijára, egyszerűen egy olyan járműnek tartja, amellyel szeret közlekedni. Ő is fiatalon kezdte. “Nem volt pénz, és hát mozogni ugye kellett valahogyan.” A négykerekűt egyszerűen nem bírja, véleménye szerint kanyarban a mozgó tárgyak természetes módon bedőlnek, így a motor is; az autó azonban nem, így gyakran megesik, hogy ilyenkor rosszul is érzi magát. Vajda persze könnyen megteheti, hogy motorral jár be a kórházba dolgozni, hiszen ideje nagy részét Izraelben tölti, ami szerinte a “kétkerekűek ideális hazája”, hiszen jók az utak és hosszú az esőmentes időszak. Mivel felesége már nem szívesen ül fel mögé a nyeregbe, így kongresszusokra vagy nyaralni kölcsönautókkal járnak.
Pedig sok motoros éppen a nyaralások, kirándulások miatt alapít klubot. “Nemrég érkeztünk haza egy franciaországi túráról – meséli Petrik Ákos, a BMW Motoros Túra Klub Magyarország elnöke -, ahova több mint húsz motorral mentünk.” A tagsági díj 12 000 forint egy évre, de ezért cserébe havonta egy-két kirándulást szerveznek. A klub tagsága jelenleg meghaladja a hatvanat, s Tunéziától Skóciáig sok helyen voltak. A BMW-seknek van egy másik klubjuk is, de annak sem kell magányosan utaznia, aki egy Harley Davidson tulajdonosa, hiszen a legendás motormárkának is van hazai szervezete. Mivel ezek a kétkerekűek meglehetősen drágák (lásd táblázatunkat), érthető, ha többnyire csak menedzserek vagy neves közéleti személyiségek űzikezt a hobbit. A motorosok táborába tartozik Csák János, a Mol nemrégiben leköszönt elnöke, Héder Barna sportriporter, Bartha Szilvia a TV2 “időjárásjelentője”, de még az illegális bombagyártás miatt elhíresült Dietmar Clodo is.
Zelles Sándornál, a Wallis Rt. vezérigazgató-helyettesénél is régóta tart már a szerelem, de igazán csak az utóbbi öt évben engedhette meg magának, hogy nagyobb motorokkal járjon. Mivel egyszerre chopper és enduro mániás, ezért mindkét fajtából vett magának egy-egy gépet. Ezen kívül is van még választéka, hiszen cége a BMW motorokat is forgalmazza, így gyakran megesik, hogy tesztelés céljából meglovasítja az új típusokat. Zelles legjobban a száguldás élményét kedveli, hiszen a kétkerekűeken kívül hobbija még a repülés és a vitorlázás is. Balesete szerencsére még nem volt, aminek kézenfekvő a magyarázata: “Tudok gyorsan gondolkodni, és az egyik kezem mindig a féken van.”