Gazdaság

KONCENTRÁLÓDÓ BRÓKERSZAKMA – Harc a piaci procentekért

A befektetési vállalkozások piacán egyre kevesebb cég előtt áll komoly növekedési lehetőség, emiatt a tulajdonosok egy része más ágazatban próbál szerencsét.

Hamarosan létrejöhet az eddigi legnagyobb brókercég adásvétele – legalábbis az ügyfélszámot tekintve -, ugyanis a Procent Befektetési Rt.-t hónapok óta árulják a tulajdonosai. Formális bejelentés persze nem volt, de a Figyelő kérdésére Gergelyné Vadász Márta, a Procent vezérigazgatója megerősítette: valóban árulják a tulajdonosok a céget. Igaz – tette hozzá -, nem mindenáron kívánnak attól megszabadulni. A társaságot nem azért szeretnék értékesíteni, mert pénzügyi nehézségek merültek fel. Éppen ellenkezőleg, kihasználva, hogy új, friss tőke áramlott a részvénypiacra, s a múlt év vége óta a forgalomra sem lehet panasz, a legjobb áron szeretnék eladni a brókerházat, mert a tulajdonosok új befektetési lehetőségeket keresnek. Középtávon a Procent a jelenlegi tulajdonosi struktúrájával, tőkeellátottsággal nem tudná tovább növelni piaci részesedését, a vezérigazgató szerint is legfeljebb a szinten tartás jöhetne szóba.

Megfigyelők szerint a Procent a hazai brókercégek mezőnyében kifejezetten “jól összerakott”, értékes társaság, bár azt hozzá kell tenni, hogy az idő nem a mostani tulajdonosoknak dolgozik. Az eladási pletykák hatására ugyanis sokan elmentek a cégtől, és ma már a fejlesztésekre sem figyelnek igazán oda a vezetők.

BESZŰKÜLT PIAC. Az egész piacra igaz, hogy minimálisra csökkentek a brókercégek extenzív növekedési lehetőségei. Nehéz újabb lakossági kisbefektetőket a tőzsdére csábítani, akik pedig igazán tehetősek, azok többsége már úgyis üzletel valahol. A brókerházak így elsősorban egymás felvásárlásában gondolkodnak. Az egy ügyfél megszerzésére fordított összeg így jóval alacsonyabb lehet, mint egy komoly reklámkampány lefuttatása. S míg az előbbi biztos ügyfélszám-növekedést jelent rövid távon is, addig marketingeszközökkel csak hosszú évek alatt tud igazi ismertséget teremteni magának egy-egy társaság.

Úgy tudni, a Procent vásárlójaként vagy egy “gyenge” brókercéggel rendelkező honi bank, vagy pedig egy, a magyar piacon még új szereplő jöhet szóba. A cég értelemszerűen a már piacon lévő, bejáratott nevű, jelentős részesedést birtokló értékpapír-kereskedő cégek számára kevésbé vonzó. Esetükben ugyanis komoly diszkonttényező, hogy sok olyan részt is meg kell venniük, amelyekre nincs szükségük, hiszen azokat már kiépítették maguknak. A Figyelő értesülései szerint a Procent tulajdonosai jelenleg legkomolyabban a New York Broker mögött álló Inter-Európa Bankkal (IEB) tárgyalnak, s a tranzakció értéke 1,5-1,7 milliárd forint lehet. Ez annyiban mindenképpen érdekes, hogy köztudott: az IEB nem is olyan régen több milliárd forintot veszített leányvállalata részvénypiaci ügyletein.

A Procent nem tűnik rossz befektetésnek, hiszen csaknem 25 ezer élő értékpapírszámlát vezet, s a becslések szerint 12-13 ezer aktív, rendszeresen megbízásokat adó ügyfele van. Kérdés természetesen, hogy e körből mennyi a nagyobb összeget forgató befektető. Ez mutatja meg, hogy az új tulajdonos mekkora szeletet remélhet a professzionális ügyfeleket lefedő piaci tortából.

A kilencvenes évek elején a külföldi bankok mellett jellemzően ambiciózus fiatal üzletemberek alakítottak brókercégeket, amelyek az évek során növekedtek ugyan, ám többségük legfeljebb a középmezőnybe tudott felkapaszkodni. A szabályozók időközben szigorodtak, rendkívül tőkeigényessé téve az ágazatot. A brókerházakat befektetési bankká kellett átalakítani. A megnövekedett tőkeigény mellett sokan nem tudtak megfelelő nyereséget elérni. Emiatt több tulajdonos is úgy döntött, kiszáll az üzletből és készpénzre váltja hét-nyolc évvel ezelőtti néhány 10 milliós befektetését.

KIVONULÓK. Debreczeni Kálmán, a Dunainvest Tőzsdeügynökség tulajdonosa lapunknak elmondta, az ágazatban azok a cégek kerültek nehezebb helyzetbe, amelyek nem végezték el időben a szükséges számítástechnikai fejlesztéseket. Így most a kiélezett versenyben képtelenek lépést tartani az árcsökkentésekkel, s jövedelmezőségük drasztikusan romlik. E cégek tulajdonosai rendre kivonulnak a piacról, értékesítvén vállalkozásukat.

Benke Ákos, a Bank Austria-Creditanstalt igazgatója szerint jelenleg a “gyarmatok” újrafelosztása zajlik. A piaci pozíciókért folytatott harc miatt az igazgató úgy érzi, ma nem érdemes pénzintézeti háttér nélkül univerzális befektetési bankot fenntartani vagy alapítani. (A magánhátterű cégek számára a szakosodás lehet az elsődleges cél.) Az ügyfélvásárlás is elsősorban a bankoknak éri meg, mert ezzel bővül a számukra nehezebben megközelíthető kisbefektetők köre.

A hazai piacon a múlt év végén némi meglepetést keltett, hogy a korábban csak a nagyban üzletelő magán-, illetve intézményi befektetőket megcélzó ConCorde vette meg a felfüggesztett Diana brókercég ügyfélállományát. Jaksity György, a társaság vezérigazgatója szerint a vásárlás jól illeszkedett abba az irányba, miszerint erősíteni akarják pozíciójukat a lakossági piacon. Várakozásaikban nem csalódtak, hiszen az átvett ügyfeleknek jóval több mint fele náluk is maradt. Jaksity azonban úgy látja, a ConCorde-nak nem érdemes megvenni egy Procent méretű céget, hiszen az egy most piacra lépő új szereplő számára sokkal értékesebb. Bár továbbra is elképzelhető, hogy felvásárolnak kisebb társaságokat, az ügyfélszerzést nem lehet csak erre építeni.

Debreczeni Kálmán szerint hangzatos és divatos manapság a bankok előretöréséről beszélni, ám a tények ezt nem támasztják alá. Mindössze három-négy banki hátterű brókercég teljesített jól a múlt évben is, a többinek jellemzően gyenge az ügyvitele, s nem tud lépést tartani a valóban jól működő vállalkozásokkal. A Dunainvest tulajdonosa szerint a piac tovább koncentrálódik, becslése szerint egy-két éves folyamat után nagyjából 20 független brókercég marad majd állva, s körülbelül ugyanennyi banknak lesz értékpapír üzletága.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik