Gazdaság

KOMPAKT EGYTERŰ AUTÓK PIACA – Családi óriások

Az egyterűek korszaka következik az autópiacon: a sokoldalú használhatóság annyira felértékelődik, hogy egyre többen nyergelnek át az igazi családi kocsikra.

Ha egy terepjáró-szerelmes brókernek egyszer családja lesz, akkor nagy valószínűséggel egyterűt vásárol, mert megszokta a tekintélyt parancsoló méretet, azt, hogy magasan ül a kormánynál. Kismartoni Péter, az Espace és a Megane Scenic révén kétszeresen is érintett francia importőr, a Renault Hungária kommunikációs vezetője annak magyarázatául hozza fel ezt a példát, hogy miért pártol át az egyterűekhez egyre több, eddig zömmel középkategóriás autót választó tulajdonos.

A felfújt óriáskombik, vagy ablakos, furgonszerű egyterűek (terepjárósan, teherautósan) magas üléseiből letekintve az “autós plebszre”, könnyebb átlátni a közlekedési helyzeteket. A biztonságot, erőt sugárzó “magas pozíciónál” is nagyobb erény azonban, hogy az összehajtható/kivehető/megfordítható ülések, a furgonokra jellemzően nyíló hátsó, esetleg sínen csúszó oldalajtó jóvoltából a dinamikus családi személykocsiból egy pillanat alatt lehet áruszállítót, ha kell a szörföt, biciklit magába fogadó szabadidőjárművet varázsolni. Szükség esetén pedig, az üléseket szembefordítva, mobil “tárgyalóteremmé” alakíthatjuk az egyterűt. Méltán viseli ez a kategória külföldön a “több célú furgon” (multi purpose van – MPV) nevet.

Természetesen anyagilag is jól jár, ha az életvitelhez esetleg szükséges legalább háromféle négykerekű helyett csak egy járművet vásárol valaki. Az úttörő egyébként a Chrysler volt, még 1984-ben, amely a Voyagerrel testesítette meg a nagy ötletet, igencsak sikeresen, hiszen abból azóta 8 millió példány készült. A sokoldalú hasznosíthatóság a magyar autósoknak is egyre vonzóbb, ezzel magyarázható, hogy az egyterűek nálunk is rohamosan terjednek.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint az idei első félévben, sőt tavaly is e kocsifajta forgalma növekedett a legdinamikusabban az új gépjárművek amúgy is rekordokat döntő eladásaiban. Az egyterűek tavaly még “csak” 81 százalékos fejlődéssel, 1516 eladott példánnyal dicsekedhettek a hazai piacon, az idei első félévben viszont már 1602 darab talált gazdára belőlük, több mint két és félszer annyi, mint a tavalyi első hat hónapban (589 darab).

Még látványosabb az MPV-k előretörése az első nyolc hónapot tekintve, júliusban és augusztusban ugyanis további 500 egyterűt adtak el. Valójában ennél is többet, mert a jellegében mini egyterűnek minősülő, de az MGE összesítésében nem szereplő Suzuki Wagon R+-ból itthon 2463 fogyott, az egyesületi tag Citroën pedig a Xsara Picassót nem az egyterűek között, hanem az alsó-középosztályban szerepelteti. Márpedig, az idei nyolc hónap során több mint ezer darabos eladással a legnépszerűbb Megane Scenic után a második legtöbb eladott autóval, 770 darabbal éppen a “művésznevű” francia büszkélkedhet. Csak kicsit lemaradva (759 darabbal) áll a harmadik helyen az Opel Zafira.

Új, olcsóbb szegmens megjelenésével sikerült orvosolni az egyterűek fő baját. A klasszikus, nagy, három üléssoros – a Chrysler Voyagerrel és a Renault Espace-szal fémjelzett – bázisméretű MPV-k, sőt ezek még hosszabb “grand” változatai ugyanis kényelmesek, tágasak, de méregdrágák, s a személyautóknál sokkal többet fogyasztanak. Ezért vált sikeressé Európa-szerte a közép-kategóriájú családi autó áráért, 3,5-4,0 millió forintért ugyanolyan dinamikát, fogyasztást, de sokkal több teret és sokoldalúbb használhatóságot nyújtó kompakt egyterűek szegmense. Ezek ára a nagy sorozatból következő olcsóbb gyártás miatt válhatott jóval alacsonyabbá; mellesleg – mint azt gyakran az elnevezésük is mutatja – legtöbbször az adott márka alsó-középkategóriás típusának padlólemezére, legalábbis fődarabjaira épülnek (Opel Astra/ Zafira, Renault Megane Scenic, Citroën Xsara Picasso).

A szegmens neve egyébként azért “kompakt”, mert ezek az autók rövidebbek. Általában csak két üléssoruk van, de a gazdag repertoárban sok a kivétel, például a háromsoros Zafira. Így ma már szinte minden valamire való autógyár palettáján találunk egyterűt; az említettek mellett a turbódízel Kia Carnival és az idén nálunk is piacra lépő Hyundai Trajet – magyarországi nevén FO – típust is ki kell emelni.

Az egyterűeket egy-egy gyártó is több méretben kínálja. Az Opel a Zafira után piacra dobta mini egyterűjét, az Agilát (a Suzuki Wagon R+ ikertestvérét) is. A Toyotánál a Previa és a Picnic mellett ott van a Yaris Verso, s információink szerint a Corollának és az Avensisnek is lesz MPV-s Verso változata jövőre. A többi japán márkának már ma is teljes az MPV kínálata.

A franciáknak sincs oka szégyenkezni. A PSA az idén hozta el a magyar piacra a Citroën Xsara Picassót, de emellett a Citroën Berlingo, a Peugeot Partner kombi-személyautó ikertestvére is szerepel a repertoárban. Emellett a Peugeot-nál (a Fiattal kooprodukcióban készülő) 806-os, az áruszállító Expert személyautó változata is sikeres.

A szegmensben meghatározó Renault is kirukkolt a nemrég kozmetikázott új Megane Scenic szabaidő-terepjárós Rx4 változatával is). A Scenic mellett a Kangoo személyautó verzióját is árusítják. (Az egyterű és a furgon nem áll messze egymástól, amit az is mutat, hogy sok egyterűnek nem csak személyautó, hanem kétüléses áruszállító változata is kapható.) A tomboló egyterű divat so- kak szerint csak most kezdődik. A legnagyobb számban fogyó 4-5 ajtós változatokat előbb-utóbb leváltják a kombik és az MPV-k.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik