Egy hitelkonstrukció annál csábítóbb, miinél kisebb a kölcsön után fizetendő kaimat, kezelési költség, a többi egyéb díjról már nem is beszélve. Ezt példázza, hogy amelyik bank tehette, a lehető legalacsonyabb szintre süllyesztette kamatait. Ennek következtében azok a hazai autófinanszírozó hitelintézetek vagy pénzügyi vállalkozások, amelyek nem márkafüggőek – azaz bármilyen típusú négykerekű megvételéhez hajlandók kölcsönt nyújtani -, szinte hajszál pontosan ugyanolyan kondíciókat tesznek közzé. Így nem csoda, hogy például a Merkantil Bank és a Magyar Cetelem Bank kínálatában megegyezik a havi törlesztőrészlet és a teljes hiteldíjmutató mértéke (lásd táblázatunkat). Ez utóbbi, francia tulajdonú pénzügyi vállalkozás egyébként még új szereplője a hazai autófinanszírozási piacnak, hiszen a már régebben bevezetett, tartós fogyasztási cikkek megvételéhez kínált hiteleivel szemben e konstrukcióval csak tavaly márciusban lépett színre.
Az utóbbi idők tendenciái arra engednek következtetni, hogy – miután a kamatokkal már nem lehet operálni – egyre több pénzügyi intézmény vezet be olyan konstrukciót, ahol a korábbiaknál alacsonyabb szinten húzzák meg a kezdő részlet mértékét – véli Kukolya Csaba, a Deawoo Lízing (Magyarország) Kft. marketing igazgatója. E változtatás vonzó a potenciális ügyfél számára, hiszen a mérsékeltebb első befizetés mindenkire ösztönzően hat: nem kell már az elején mélyen a zsebükbe nyúlniuk. Persze ehhez – s elsősorban a finanszírozó szempontjából – kell a fizetési fegyelem elmúlt időszakban tapasztalható javulása is.
Azért időnként a márkafüggő finanszírozók is “kitesznek magukért”. A Ford Credit Hungária – tájékoztatta a Figyelőt Farkas Albert Zsolt üzleti igazgató – a múlt év végén és az idei év elején, bő két hónapig kínált egy úgynevezett kamatmentes konstrukciót, amelynek valamennyi költségét az ügyfél helyett az autókat előállító gyár, a márkakereskedők és a pénz-ügyi intézmény vállalta át. Az akció neve elsőre talán kissé megtévesztő, ám semmi köze a korábbról jól ismert, hasonló néven futó hiteltípusokhoz.
Ma már, amikor jogszabályilag kötelező a teljes hiteldíjmutató, nem lehet elbújtatni a pluszdíjakat; így ez a Ford Credit esetébenben éppen a nullával egyenlő. A látszólag beszédes százalékos érték – legalábbis a gyakorlati tapasztalatok alapján – azonban nem igazolja a hozzá fűzött reményeket. A legtöbb autófinanszírozó ugyanis azon kívül, hogy kötelezően feltünteti a kondíciós listán, nem nagyon használja. Még inkább igaz ez az ügyfelekre, akiknek java része azt se tudja, hogy mit tartalmaz a szóban forgó százalékos mutató, s a bonyolult kiszámítási módot sem ismeri.
Abban szinte valamennyi hozzáértő egy véleményen van, hogy az árak és az adók emelkedésével bizonyosan tovább gyarapodik majd a hitelből gépkocsit vásárlók aránya. Valamikor a tavalyi esztendő első felében mintha érzékelhető lett volna némi elmozdulás a készpénzes autóvásárlások felé, a közelmúlt tapasztalatai azonban már újra a finanszírozási üzletág felfutását mutatják.
A kamatok folyamatos csökkenését is meg kell említeni – hívta fel a figyelmet Elek Csaba, az autófinanszírozási piac mintegy 25 százalékát kezében tartó Merkantil Bank helyettes ügyvezető igazgatója. Talán éppen ez utóbbi számlájára írható, hogy a megkérdezettek körében jóval meghaladta az új négykerekűek vásárlásához kért hitelek aránya a használtakéhoz igényeltekét. Ennek ellenére – bár a kisebb arányt képviselik – figyelemre méltó a korosabb autók piacának folyamatos bővülése is.
Míg az emberek zöme a vásárlásokkor körültekintően mérlegeli az árakat, valahogy a gépkocsik vételekor erről mintha megfeledkeznének. Az ügyfelek jelentős része ugyanis általában azt a járművet veszi meg végül, amelyiket az eladó elsőként ajánlott. Így aztán hatványozottan igaz, hogy a finanszírozók teljes mértékben az importőrök, márkakereskedők aktivitásától függenek. Ebből a gyakorlatból pedig szinte egyenesen következik, hogy a vevő szolgai módon hallgat a márkakereskedőre a pénzügyi intézmény kiválasztásában is. Az ügyfél sokszor még a kamatfeltételeket sem hasonlítja össze aprólékosan, nemhogy elkezdené tanulmányozni a teljes hiteldíjmutatót.
Optimista gazdasági prognózisok ide vagy oda, az autófinanszírozók egyelőre nem tartanak a piac drasztikus, ugrásszerű növekedésétől; véleményük szerint már a 20 százalékos emelkedés is irreális. Pedig többek szerint jók a kilátások, amelyek több indokkal is magyarázhatók: egyrészt a folyamatosan csökkenő kamatokkal, másrészt a zsugorodó vámterhekkel, harmadrészt a tavalyinál alacsonyabb mértékű forintleértékeléssel.