Gazdaság

EGIS-STRATÉGIA – Bejárt úton

Oroszországi exportjának visszaesése ellenére az idén növelni tudta adózás utáni eredményét az Egis, amely immár a generikus, azaz lejárt szabadalmú termékek piacára összpontosít.

Újabb generikus termékkel kíván megjelenni az Egis az amerikai piacon. A 2000 közepétől lejáró szabadalmú Buspiron – amelyet eredetileg a Brystol-Myers Squibb gyártott – tavalyi forgalma 500 millió dollár volt az Egyesült Államokban. Elemzői becslések szerint az Egis e termék amerikai forgalmazásából 2000-ben és 2001-ben 5 és 20 millió dollár közötti árbevételre számíthat. Marosffy László gazdasági vezérigazgató-helyettes azonban felhívja a figyelmet, hogy egy gyógyszer generikussá válásakor nehéz előre megbecsülni a termék áralakulását, hiszen számos új gyártó léphet be a piacra. Az amerikai gyógyszer-felügyeleti hatóság (FDA) eddig az Egisszel együtt összesen öt gyártó generikus termékét regisztrálta, de a szabadalom lejártáig még további engedélyek kiadása lehetséges.

Mindebből következik az a – Marosffy által is megerősített – jelenség, hogy a generikus termékek piacát általában a szabadalom lejárta után kibontakozó éles verseny, s az ezzel járó áresés jellemzi, de a néhány éven belül stabilizálódó piacon e gyógyszerek még hosszú ideig forgalmazhatók. A piacra betörni azonban szinte csak a szabadalom lejártakor lehet. Az időzítés rendkívül fontos, hiszen az originális, törzskönyvezett termékek szabadalom utáni gyártására történő felkészülés is 1-2 évi kísérletezést igényel. Mivel az egyes generikus készítmények forgalma az újabb originális szerek megjelenése miatt leszálló tendenciát mutat, a piaci pozíció megőrzése szükségessé, de – már ismert termékekkel a portfólióban – egyben könnyebbé is teszi az újabb generikus termékek piacra vitelét.

A kizárólag originális termékeket gyártó francia Servier többségi tulajdonában lévő kőbányai társaság stratégiájának középpontjában tehát a generikus termékek forgalmazása áll. Ez érthető is, hiszen a saját fejlesztésű gyógyszerek kutatásának és piaci bevezetésének költségei meghaladnák az Egis erőforrásait. Az Egis számára ugyanakkor legalább ilyen fontos pozícióinak megőrzése a hagyományos piacain (lásd külön anyagunkat). A gazdasági vezérigazgató-helyettes szerint erős és jól működő marketinghálózatot építettek ki Magyarországon és a Servier által biztosítható, hogy a cég az originális készítmények piacán is jelen legyen.

Az idén 12 termékcsalád piaci bevezetését tervezik, közülük 4 licencként vásárolt originális termék, emellett a finn Orion Pharmos céggel közösen dolgoznak egy idegrendszerre ható saját gyógyszeren. Az Egis éves árbevételének körülbelül 8 százalékát költi kutatásra, míg a nemzetközi méretekben közepesnek számító multinacionális anyavállalat 23 százalékot, igaz, a Servier a jóval költségigényesebb originális termékekre koncentrál.

A stratégiai programnak megfelelően, a társaság forgalma az idén az első félévben a generikus termékek és hatóanyagok nyugati piacán bővült a legdinamikusabban: az előbbi 17, az utóbbi 50 százalékkal. Ehhez – a francia, brit és német értékesítés mellett – nagymértékben hozzájárult a Merck gyógyszergyárral a methyldopa hatóanyag-szállításról kötött 5 éves futamidejű szerződés is. A fenti hatóanyag piacán meghatározó részesedéssel rendelkező Merck kizárólagos szállítási megállapodást ajánlott a korábbi versenytársnak, ami Marosffy László szerint egyértelmű szakmai elismerés.

Mindezek eredményeképpen jócskán felülmúlta az elemzői várakozásokat az Egis Gyógyszergyár Rt., amikor az idei első félévben 3 milliárd 775 millió forintos, a tavalyi bázist 11 százalékkal meghaladó adózott profitot mutatott fel. Igaz, az üzleti tevékenység eredménye ebben az időszakban mindössze 4 százalékkal bővült, míg a pénzügyi tevékenységé 74 százalékkal gyarapodott.

A 10 milliárd forint körüli szabad pénzeszközállományt a 43 milliárd forint saját tőkéjű cég menedzsmentje hosszabb távon akvizícióra kívánja felhasználni, erről már elvi döntés is született. Üzleti szempontból egy oroszországi cégvásárlás tűnne logikusnak, de ebbe az idén a magas kockázatok miatt nem mertek belevágni.

Tóth Norbert, az ING Barings vezető elemzője szerint az Egis termékstratégiája sikeresnek tűnik, véleménye szerint azonban a generikus termékek nyugati piacán a siker alapvetően a disztribúciós rendszertől függ. Az elemző az idei évre – részben a pénzügyi eredménynek köszönhetően – a tavalyit mintegy 30 százalékkal meghaladó nettó profitot vár a cégtől. Azaz a társaság túlteljesítheti 6 milliárd forintos adózás előtti eredménytervét. Így – 800 forint fölötti EPS-sel (egy részvényre jutó eredmény), illetve a jelenleg 7 ezer forint körüli tőzsdei árral számolva – 10 alatti P/E-érték (árfolyam/egy részvényre jutó eredmény) adódik, ami nemzetközi összehasonlításban a generikus gyártóknál sem mondható magasnak. Ennek ellenére Tóth Norbert a jelenlegi áron a részvényt tartásra javasolja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik