“Bankár az, aki pénzt ad annak, aki papírral tudja igazolni, hogy nincsen rá szüksége.”
Kenneth Galbraith
Adam Smith és a „láthatatlan kéz”
Adam Smith (1723-1790) a klasszikus közgazdaságtan „atyja” fejti ki 1776-ban megjelent művében (A nemzetek gazdagsága, és e gazdagság okai és természete), hogy mindenki az önérdeke szerint cselekszik, ám ezen önérdekek eredőjeként megvalósul a közjó, ha a „láthatatlan kéz”, vagyis a piac jól működik. A pék nem azért süt kenyeret, hogy nekünk örömet szerezzen, hanem hogy gazdagodjon, de ha mindenki így tesz, és működik szabadon a piacgazdaság, akkor gazdagodik mindenki. Ennek azonban az a feltétele Smith szerint, hogy semmi ne torzítsa a piaci mechanizmusokat, az állam maradjon ki a gazdaságból.
Keynes: az államnak be kell avatkoznia!
John Maynard Keynes (1883-1946) az 1920-as években kifejti, hogy a „szabadon hagyott”, kontrollálatlan piacgazdaság a Marx által megjósolt pusztulás felé halad, mert nem képes csillapítani a ciklikus fejlődés egyre pusztítóbb amplitúdóit, vagyis túltermelési válságait. Ezért az államnak be kell avatkoznia.
Úgy gondolta, hogy a termelés és a jövedelmek emelkedésével nem tart lépést a fogyasztás bővülése, mert minél magasabb a jövedelemszint, annál inkább növekszik a megtakarítási határhajlandóság, vagyis az emberek a pótlólagos jövedelmük egyre nagyobb hányadát takarítják meg. Ezt a megtakarítást ráadásul a bankokba viszik, amit a bankárok viszont a termelő tőkéseknek kölcsönöznek ki, tovább növelve a termelést, amely így maga mögött hagyja a fogyasztást, és kitör a túltermelési válság.
Keynes szerint be kell iktatni egy nagyfogyasztót, amely nem termel, és amely leköti a jövedelmek (pontosabban a megtakarítások) nagy részét, és elkölti nem termelő módon. Ez a nagyfogyasztó az állam, amely adók révén elvonja a jövedelmeket, majd infrastruktúrába, szociálpolitikába, stb. fekteti e bevételeket.
Az 1929-33-as nagy válság után Franklin Delano Roosevelt elnök New Deal-je a gyakorlatban is megvalósította Keynes elképzeléseit. Adókat emelt, ebből autópályákat épített, olyan közmunkákra költötte, mint a Tennessee folyó szabályozása, a Hoover-gát megépítése, emellett bevezette a kötelező társadalombiztosítást, a munkanélküli segélyt, stb. Figyeljünk oda a részletekre! A válságból való kilábalás közepette nem nadrágszíjmeghúzással, restrikcióval kísérletezik, éppen ellenkezőleg, életszínvonalat javít!
A keynesi állami beavatkozás legfontosabb eszköztára a költségvetési politika volt. Ha lanyhult a gazdaság az állam pótlólagos megrendelésekkel élénkítette azt (a kiadásait növelte), ha felütötte a fejét az infláció, akkor viszont „hűtötte” a gazdaságot, a költekezés visszafogásával, adó-és kamatemeléssel.
Működött is ez az 1960-as évek végéig, amikorra a költségvetési politika eszköztára végképp kimerült, ugyanis a költségvetés bevételi és kiadási oldalai merevekké váltak politikai okokból: ha az állam a kiadásokat akarta megkurtítani, a szakszervezetek tiltakoztak, ha adókat akart emelni, akkor a vállalkozók nehezteltek.
Csak emlékeztetni szeretnék arra, hogy Magyarországon 2008-ban népszavazáson kormánykoalíciót lehetett buktatni a költségvetés 4-5 ezrelékét érintő kérdésekkel. (A költségvetés 2007-ben 13600 Md Ft volt, a népszavazás kérdésköre -– vizitdíj, kórházi napidíj, receptdíj – 40-50 Md Ft-ra rúgott mindössze.)
Friedman: az államnak ki kell vonulnia!
A monetaristák (a „chikágói fiúk”) Arthur Cecil Pigou tanait követve azt állították, hogy a bajok oka végeredményben éppen az állami beavatkozás, amely nem hagyja érvényesülni a piac szelektáló szerepét; valamint a túl erős szakszervezetek, amelyek megmentenek elavult munkahelyeket, valamint elszakítják a béreket a valós teljesítményektől.
Milton Friedman (1912-2006), a magyar származású közgazdasági Nobel-emlékdíjas (1976) közgazda szerint a költségvetési politikáról át kell térni a monetáris szabályozásra, és hagyni kell a piacot szabadon működni.
Ez visszatérést jelent Adam Smith „láthatatlan kéz” elvéhez, vagyis a szabad piacgazdasághoz, ezért is nevezik a monetaristákat neoklasszikusoknak. A monetaristák szerint az állam egyedüli szabályozási eszköze a pénz mennyiségének adagolása legyen, a reálgazdaság működésének igényeihez igazítva. Két dolgot kell betartani, és akkor nagy baj nem lehet:
1. biztosítani kell a pénzstabilitást,
2. biztosítani kell az egyenletes pénzellátást.
Ugyanakkor a pénzellátás egyenletességének megsértése fluktuációkat visz be a monetáris szférába, ami törvényszerűen gyűrűzik át a reálgazdaságba, ciklikussá téve annak működését. Márpedig a válságok lényege éppen a gazdaság ciklusaiban rejlik.
—-Minden másként volt?—-
Friedman kimutatja Anna Schwartzcal közösen írt tanulmányában (Az Egyesült Államok monetáris története, 1860-1961), hogy minden válságot a hibás monetáris beavatkozás okozott, még az 1929-33-as nagy válságot is. Ez megdöbbentő felismerés volt, hiszen addig úgy tudtuk, hogy 1929-ben túltermelési válság tört ki.
Friedman és szerzőtársa azonban bebizonyítja, hogy ez a következtetés téves! Először az 1920-as évek konjunktúrájának mesterséges továbbgerjesztésére alkalmaznak az államok felelőtlen monetáris expanziót (hiteltúlkínálat, alacsony kamatok!), majd amikor a pénzkibocsátásnak és a reálgazdaság bővülésének elszakadása miatt bekövetkezik 1929. október 29-én a tőzsdekrach, akkor ellenkező irányú „fékberántással” fokozzák válságig a bajt: nagyarányú monetáris és fiskális szűkítésbe kezdenek, ami hirtelen „összezsugorítja” a vásárlóerőt, és ehhez képest már tényleg túltermelés van a gazdaságban. Először a bankszektorban következik be az összeomlás 1931-ben, majd mindez tovagyűrűzik a reálgazdaságra. 1932-ben már 30 millióra rúg a munkanélküliek száma a világon.
Friedman szerint 1929-30-ban még el lehetett volna kerülni a válságot, ha nem kezelik hibásan a tőzsdekrachot. Egy tőzsdei összeomlás ugyanis önmagában még nem válság. Még egy monetáris összeomlás sem az. Jó példa erre az 1990-es évek második felének permanens monetáris válságsorozata, amely kezdődik Mexikóval (1995), folytatódik Oroszországgal (1996), Japánnal (1997), és végül tetőzik a New Yorki tőzsdepánikkal (1998). E sorozatból mégsem lett recesszió a reálgazdaságban.
Az olajválság leépítette a szabályozást
1973-ban kitört az olajválság, amely hamarosan általános nyersanyag-és energiaválsággá terebélyesedett. Hirtelen napvilágra kerültek a gazdaság eddig rejtve maradt strukturális problémái, erőforrásokat pazarló működése. Kemény hatékonysági korlátok jelentek meg input oldalról, a drága energia és nyersanyag révén.
A fejlett Nyugat megértette, hogy a paternalista, költekező, újraelosztó állam ugyanúgy elviselhetetlen luxus, mint a konzervatív, energia-és nyersanyagfaló (és környezetszennyező!) gazdaság működtetése; és hogy e mögött végső soron a harmadik világ olcsó nyersanyaga és energiája (valamint olcsó és korlátlan munkaereje!) állt.
Két nagy változtatásra került ezért sor:
1. a gazdasági makroszerkezet radikális átalakítására, vagyis leépült a gyárkéményes ipar, felépült a romjain a fehérköpenyes, brainigényes gazdaság,
2. leépült, visszavonult a túlméretezett állam.
Úgy tűnt, hogy a monetaristáknak igazuk lett! Csakhogy…
—-Ördögi körbe került a Nyugat—-
Eljött 2008 ősze, és megroppant az amerikai monetáris szféra, bekövetkezett a jelzáloghitel-válság. Mi történt valójában? A helyzet nagyon hasonlít az 1920-as évekéhez, az elkövetett hibák is majdnem ugyanazok: felelőtlen monetáris expanzió (hitelkihelyezés) a jelzáloghitel szférában.
A problémák gyökere az 1950-es évek végére vezethető vissza! Ekkor még jól működött a keynesi rendszer, az állam elvonta a jövedelmek egy részét adók formájában. Csakhogy az adóprést nem lehetett növelni egy határon túl! Így aztán mégiscsak tőkefölöslegek jelentek meg, amelyek először a harmadik világ nyersanyag kitermelő szektora felé találtak utat. Mindez egybeesett az USA ama globális törekvésével, hogy Nyugat-Európát (főleg Nagy-Britanniát és Franciaországot) kiszorítsa a harmadik világ nyersanyagkincs lelőhelyeiről, és átvegye szerepüket itt. Ez sikerült is.
Az 1960-as évek közepére azonban már telítődött a harmadik világ nyersanyagkitermelő szektora működő tőkével, ezt már nem lehetett tovább fokozni. Így pénztőke fölöslegek kezdtek fölhalmozódni, és ez lenyomta a kamatlábakat. Ez nemzetközi hitelexpanzióhoz vezetett, amelynek eredménye viszont az adósságválság lett, miután nem működtek a szabályozó szelepek, nem voltak kemény hatékonysági korlátok. A harmadik világ és a szovjet tömb a hiteleket rossz beruházásokra költötte.
Most hasonló folyamat ment végbe az USA jelzálogkölcsön-piacán. A fölhalmozódó pénztőkefölöslegek (az állam nem tudja adók révén elvonni!) piacot keresnek maguknak. Ezen a piacon is verseny van, mint bármely más piacon, így aztán a bankok kezdték bővíteni a kört, egyre kevésbé hitelképes rétegeket megcélozva.
A felelőtlen hitelexpanzió elérte a kritikus szintet egy olyan társadalomban, amely egyébként is berendezkedett hosszú távon a hitelre és nem saját megtakarításra alapozott egyéni gyarapodásra. A farmer hitelre vesz traktort, az egyszerű polgár házat, lakást, autót, bármit. A fedezet az ingatlan. Ez működött is évtizedeken át, az amerikai kisembert sohasem ösztönözték arra, hogy takarékoskodjon. Ellenkezőleg! Amikor Dwight Eisenhower elnököt (1953-1961) megkérdezték, hogy mit tehet egy amerikai a hazájáért, azt válaszolta: vásároljon!
Hozzá kell ehhez tenni, hogy Milton Friedman kimutatta: nem igaz Keynes összefüggése a jövedelmek és a fogyasztás elszakadására. A jövedelmek emelkedésével nem csökken a fogyasztási határhajlandóság. Sőt, az utóbbi 15-20 évben markánsan megfigyelhető eme határhajlandóság egyértelmű növekedése: az amerikai átlagpolgár a jövedelmének szinte nulla százalékát takarítja meg napjainkban. Legföljebb régebbi megtakarításait mozgatja meg, például részvényeit lecseréli másfajta részvényekre.
Látható hogy ördögi kör alakult ki: a tőkefölöslegek felhalmozódása megállíthatatlan, nem működik az ezt kordában tartó állami szabályozás keynesi elve, mert nem is működhet: az adókat a csillagos égig kellene emelni ehhez ugyanis. És nem alakult ki másfajta szabályozási mechanizmus. Törvényszerű, hogy a pénztőke piac ellenőrizetlenül meglóduljon és túlfusson a reálgazdaság bővülésének ütemén, tehát megsérül a pénzellátás egyenletességének friedmani kritériuma.
Most hirtelen a fejlett Nyugat föladta az állami beavatkozást elvető nézeteket és visszatért az 1930-as, illetve az 1950-es, 60-as évek szabályozásához.
Az állami beavatkozás ciklikussága
Kirajzolódnak az állami beavatkozás (vagy inkább szabályozás) intenzitásának négy-öt évtizedes ciklusai a XIX. század végétől számítva:
1. 1880-1930: állami beavatkozástól mentes szabad piacgazdaság. Persze ekkor már monopóliumokkal és „egyebekkel” (ágyúnaszád diplomácia, territoriális politika, mint imperializmus) fűszerezve, vagyis ez már nem Adam Smith szabadversenyes kapitalizmusának világa. De az állam még igyekszik kívülálló maradni.
2. 1933-1973: a szociális piacgazdaság, a „vegyesgazdaság” kora. Erőteljes állami beavatkozás, szabályozás. Az állami tulajdon részaránya kiterjed a termelővagyon egyharmadára. Az állam központosítja a jövedelmek 40 százalékát, és újraelosztja azt.
3. 1973-2008: az állam permanens kivonulása a gazdaságból. Privatizáció, adócsökkentés (bár inkább csak kísérleteznek ezzel), bizonyos nonprofit szférák (egészségügy, oktatásügy, stb.) részbeni piacosítása, az állam karcsúsítása.
4. 2008-? Az állam újra bevonul a gazdaságba, szabályoz, államosít.
—-Egy kis utópia: mégis Marxnak lesz igaza?—-
Francis Bacon mondja, hogy „a jóslás mindig nehéz dolog, különösen, ha a jövőre vonatkozik”. Nos, ma nehéz megjósolni, hogy merre halad a globális kapitalizmus útja. Az bizonyos, hogy a huszadik századi „szocializmus” egész története Marx tagadása volt, hiszen a Gothai program kritikájában Marx a proletárdiktatúra elméletét összeköti az állam elhalásának elméletével. Ha győz egykor az általa elképzelt proletárforradalom, akkor a rövid ideig tartó proletárdiktatúra idején elkezdődik az állam elhalása, mert elnyomó funkciói szűnnek majd meg.
Nos, ezt tagadta a huszadik századi szocializmus. De Marx már 1844-ben, a Gazdasági-filozófiai kéziratokban kizárja annak lehetőségét, hogy fejletlen régióból kiindulva menjen végbe a kapitalizmus meghaladása, mert egy ilyen társadalom csak a nyomort tudja majd újraelosztani, valamint megindul a harc a szűkös javakért, és „visszaáll a régi szemét”. Lenint tehát nyugodtan tekinthetjük tökéletes antimarxistának, aki az egyik legfontosabb tételét tagadta meg példaképének. A XX. századi szocializmus inkább tekinthető degenerációnak, atavisztikus torzulásnak, kisiklásnak, tragikus zsákutcának, semmint a kapitalizmus meghaladása „normális” kísérletének, még Marx paradigmarendszerében is tekintve a történteket.
Természetesen a proletárforradalom elmélete egy XIX. századi nyerskapitalizmus visszásságaira jelentett választ, és ne feledjük, hogy ez a kor a dickensi nyomor és kizsákmányolás világa volt. Marx nem láthatta előre, hogy a XX. században bekövetkezik a széles néptömegek életszínvonalának gyors emelkedése a kapitalizmus körülményei között, és hogy kialakul a politikai demokrácia intézményrendszere. Azt sem láthatta előre, hogy megfordul a tőkekoncentráció-és centralizáció folyamat, a tőke „szétkenődik”, „szétterül” részvénytőke formájában.
Humánusabb rend jön?
De bármennyire is életképesnek bizonyult a XX. században a kapitalizmus, a 2008-ban kezdődött új krízis talán előremutat: fölmerül a kapitalizmus valamiféle meghaladásának perspektívája, és igénye is egyben.
A kapitalizmus a feje tetejére állította a viszonyokat, amikor megteremtette a gazdaságba ágyazott (annak alárendelt) társadalom (ember) képletét. (És persze a gazdaságnak, majd a társadalomnak alárendelt természet is része ennek a nagy globális képletnek! Elvégre nem azt hirdettük, hogy „leigáztuk?”) Jóllehet ez volt az ára a gyors gazdasági fejlődésnek, de vajon nem kellene-e a talpára állítani a feje tetejére állt világot, megfordítva a beágyazottsági sorrendet? A gazdaság legyen az emberért, a társadalomért, és ne fordítva! Valamint az ember (a társadalom) éljen a természetért (mint jó gazda!), és ne fordítva!
Nem tudjuk, mit hoz a jövő, hogyan alakul (át) az emberi társadalom és a gazdaság (valamint a természet!) viszonya konkrétan, de az nyilvánvaló: a változások előszele elért bennünket.
A kapitalizmus nem képes működni hosszabb távon normálisan állami beavatkozás, szabályozás nélkül. A tőkefölöslegek felhalmozódásának és szabályoz(hat)atlan működésének negatív következményeit kisemberek tömegei szenvedik meg. Azért keletkeznek eme fölöslegek, mert nincs megfelelő mechanizmus a lekötésükre, működésük (társadalmi) irányítására. Az eszköztár merült ki a globális kapitalizmus keretein belül. Át kell lépni ezeken a kereteken?
Úgy tűnik, hogy az emberiség nagy karavánja újra úton van…
(A szerző a Pécsi Tudományegyetem docense.)