Varga Mihály, a Fidesz alelnöke elmondta: a 2002 és 2006 kötött sztrádaépítési szerződések felülvizsgálati szándéka mögött nem kell boszorkányüldözést feltételezni, egész egyszerűen egy kormányváltáskor megtörténik az átadás-átvétel, és az új kormány elemi kötelessége lesz a korábbi kabinet garanciavállalásait, szerződéseit megvizsgálni. Hozzátette: az elmúlt években a Fidesz erőteljesen kifogásolta a kormány épülő autópályáinak magas árát.
“A jogászok át fogják vizsgálni az autópálya kivitelezői szerződéseket. Egyelőre nem ismerjük, hogy a kormány illetve beruházó cége milyen szerződéseket kötött a kivitelezőkkel, és a szerződés módosítására milyen jogi lehetőség van. Az is előfordulhat, hogy a szerződések megváltoztatására semmilyen lehetőségünk sem lesz, és csak megcsóváljuk a fejünket – fogalmazott Varga Mihály.
A politikus szerint vannak olyan autópálya szakaszok, amelyek kilométerre vetítve kétszer-háromszor drágábbak, mint a korábbi kormány idején épültek. Erre példaként megemlített az Ordacsehinél épülő M7-es autópálya szakaszt, illetve a Köröshegynél épülő völgyhidat, amelynek mintegy 40 milliárdos összegét túlzottan magasnak ítélik. “A Nemzeti Autópálya Zrt. persze mindenféle számításokat hoz, hogy több lehajtó- és felhajtó és parkoló épült ezeken a szakaszokon, mégis az előző ciklusban az ugyanilyen tartalommal felépült sztrádák kevesebbe kerültek” – jelentette ki az alelnök.
Ugyanakkor nem zárta ki, hogy a felülvizsgálat során kiderül: nem volt igazuk és például teljesen szabályos volt minden, és az építőanyagok megdrágulása okozta, hogy az elmúlt 4 évben magasabb áron épültek a gyorsforgalmi utak Magyarországon.
Béni Gyöngyi az NA Zrt. szóvivője elmondta, hogy 2005-ös összehasonlító árakon: a 2000 és 2002 között épült M3-as kilométerenként csaknem 940 millió forintba került, az M6-os 2005-2007 között elkészülő része pedig megközelíti az 1,2 milliárdot, míg az M0-s 26,5 kilométeres szakaszán az átlag 1 milliárd forint alatt van. Emlékeztetett arra, hogy 2002 előtt előleget kaptak a kivitelezők, most pedig a késleltetett fizetés a gyakorlat, ami a magasabb árban is megmutatkozik. Ugyanakkor kedvezően hat az árra, hogy a közbeszerzéseken egyre több a pályázó, nagyobb a verseny.
Béni Gyöngyi szólt arról is, hogy a sztrádák műszaki paramétereit a magyar szabvány határozza meg, s ez sok esetben szigorúbb, mint a szomszédos országokban. Ezért a közelmúltban a szaktárca megbízásából szakértői csapat vizsgálta felül a hazai előírásokat. Megállapították: a közlekedésbiztonság maximális figyelembevételével történő módosításokkal hosszú távon, az előkészítettség állapotától függően akár 5-20 százalék megtakarítás is elérhető, például az elválasztó sáv keskenyebbé tétele az autópályán, a maximális tervezési sebesség és a pihenőhelyek számának csökkentése, keskenyebb mezőgazdasági utak tervezése és kivitelezése. Béni Gyöngyi megemlítette azt is, hogy a gyorsforgalmi utak építési árának legnagyobb részét az anyag- és energia költség teszi ki, ami az elmúlt 4 évben a világpiaci árak emelkedése miatt magasabb volt, mint a 2002 előtti időszakban.