Orbán Viktor a múlt héten két alkalommal is elutazott a Perzsa-öböl mentén fekvő Katarba, hogy a helyszínen nézhesse meg a futball-világbajnokság záró meccseit. A miniszterelnök ott volt a vasárnapi argentin-francia döntőn, amelyen az AFP le is fotózta, amint Emmanuel Macron francia elnökkel beszélgetett. Orbán mellett volt a VIP-páholyban Csányi Sándor OTP-vezér is, aki egyúttal a Magyar Labdarúgó-szövetség elnöke is.
Orbán szombaton Bukarest érintésével repült Dohába a honvédség 140 utas befogadására alkalmas Airbus A-319-es gépén. A miniszterelnök a román fővárosban rövid időre megállt, hogy aláírja az Azerbajdzsánból Georgián és Románián keresztül Magyarországra áramot szállító villamosenergia-hálózatról szóló szerződést, és délután ért Dohába. Az Airbus a világbajnoki döntő másnapján, hétfőn délután indult vissza Budapestre, ám előtte a katari miniszterelnök vendégül látta ebédre a kormányfőt.
Orbán Viktor a múlt héten az egyik elődöntőt is a katari stadionban nézhette végig. A horvát-argentin meccs előtt egy másik magyar honvédségi gép, a Falcon 7x típusú repülő landolt a dohai repülőtéren, s aznap az OTP két magángépe és a Mészáros Lőrinc által is használt Bombardier egyaránt Dohába repült, ám arról nem érkezett tájékoztatás, hogy Orbán melyik gépet használta. (Megkérdeztük a pénzintézetet, hogy az ő gépeik egyikén ült-e a kormányfő, ám nem válaszoltak.) Az elődöntő után viszont biztosan az Katarba rendelt állami gép vitte el a kormányfőt Brüsszelbe, ahol az uniós állam- és kormányfők ülésén kellett megjelennie.
A miniszterelnök a két vébéutazása alatt legalább 15 ezer kilométert repült. Budapest és Doha között a repülőút közel öt óra, Doha és Brüsszel között pedig majdnem hét. Ha a közbeiktatott bukaresti útvonalat nem számoljuk, a vébékirándulások összességében akkor is legalább 15 órás repülőidőt tesznek ki.
Piaci körülmények között a magyar állami gépekhez hasonló típusok bérleti díja repülési óránként 10–11 ezer dollár körül mozog, vagyis a jelenlegi árfolyam mellett 4–4,5 millió forintnak megfelelő összeget tesz ki. Szakértők szerint a magyar állami gépek estében 2,5–3 millió forintot lehet számolni reális óránkénti repülési költségként, amennyiben csak az üzemanyag- és a szimpla fenntartási-üzemeltetési költségeket vesszük figyelembe. Tehát a katari számla is több tízmillióra rúghat.
Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke a 24.hu korábbi, vébé előtti megkeresésére azt közölte, hogy Orbán Viktort a FIFA hívta meg, és hivatalos vendégként vesz részt az eseményen.
A vasárnapi döntő után újra megkerestük Havasit, hogy mindkét világbajnoki futballmeccs megtekintése hivatalos útnak minősül-e. Azt is kérdeztük, hogy ha nem, milyen elszámolással fizetik a miniszterelnök által használt gépeket.
A miniszterelnök szóvivője egyelőre nem reagált kérdésünkre, ahogyan a FIFA médiaközpontja sem, amelynél azt tudakoltuk, pontosan milyen meghívása volt Orbán Viktornak.
Emlékezetes, hogy a miniszterelnök tavalyi horvátországi nyaralása közben Rómába utazott, hogy egy katolikus konferencián vegyen részt. Az útra felesége és fia is elkísérte. Orbánékat a honvédség Falconja szállította Brac szigete és az olasz főváros között. A családtagok magánutazásának költségelszámolásáról a kormány nem akart kiadni információt, végül közel másfél év után a bíróságon derült ki, hogy 630 ezer forintot fizettek költségtérítésként. Az azonban a per végén is nyitott kérdés maradt, hogy miként számolták ki ezt az összeget.